Publicerat Januari 8, 200917 yr Var inbjuden som hundförare till ett jaktlag i fredags. I dagens andra såt får Lina tag på en flock som splittras och hon går ur såten med 2-3 grisar. Strax efter skjuts en brungris inne i såten och en blir påskjuten när den går ur såten. Vid en första kontroll så syns det några få bloddroppar men efter 50m så blir det mer och mer. De slutar följa spåret efter knappt 100m fastän de är rätt säkra på att den ligger död. Vi bestämmer att de ska ställa ut runt såten och att jag ska fortsätta spårningen med Funny. Jag tar henne i spårlinan och börjar på skottplatsen. Precis som dom sagt så ökar blodmängden efter hand men det syns blodsläp mot marken på en del ställen. Strax efter där de slutat spåra hittar jag frusna slamsor som jag är rätt säker på att det är hinnorna runt tarmarna. Eftersom jag är rätt säker på en bukskjuten gris så släpper jag Funny, med vetskapen att Lina sitter i bilen vid spårstarten och att det bara är att be skytten släppa ut henne om det skulle behövas backup. Upptaget kommer omedelbart knappt 200m framför mig. Eftersom jag gått såten en gång för några år sedan så vet jag att det är en halvt igenvuxen mosse där grisen står. Eftersom det verkar stå fast går jag in efter någon minut. Visar sig att grisen står relativt öppet så jag ser den redan när jag är 30m ifrån och mycket riktigt hänger tarmarna under. Hunden jobbar rätt nära här där hon har bra koll på grisen så jag får vänta in lite bättre läge. Men grisen gör först en kortare utfall mot hunden för att strax efter jaga henne 15m. Men då får jag ett fint läge snett framifrån så jag kan avsluta. Är ändå rätt konstigt att en 40kg:s gris är så pigg med en sådan skada. Får väl vara nöjd med hunden, även om det var ett enkelt eftersök.Var ju faktiskt första grisen som sköts för henne.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Grattis till den första för henne, det har suttit långt inne men nu släpper det kasnke. /Lasse
Publicerat Januari 8, 200917 yr Spännande att läsa om era griseftersök som alltid! Man upphör aldrig att förvånas hur sega dom rackarna är.