Publicerat Januari 8, 200917 yr Tjena jag skulle vilja få lite hjälp med förbättring av kolven/stocken ! jag har köpt birchwood som fyller porerna + valnöt förbättrare + tru oil hur går jag tillväga för att få det snyggt ?
Publicerat Januari 8, 200917 yr Jag gillar inte tru-oil, inte det du fråga om i och för sig. Men har det på min Beretta bock, ser ju ut som lack, blir lätt repigt, halkigt blir det åxå,men det är ju bara min åsikt. Jag hade hellre gjort en vanlig lin-olje boning.
Publicerat Januari 8, 200917 yr Hejsan Pacco! Har ingen erfarenhet av det du listar ovanför men så här skulle jag våga gå tillväga... Först å främst vill jag fråga om din "valnötsförbättrare", är det en olja som skall ge ett "lyft" för ådringen eller är det en olja som skall förbättra utseendet samtidigt som det skall göra djupverkan? 1. Ta bort befintlig lack/olja med CCL's Polishing kit (vilken jag funnit funka väldigt bra i vissa fall) alt. ammoniak. Använder du ammoniak så se till att tvätta av kolven ordentligt med en trasa som sköljes av ordentligt i omgångar. 2. Putsa bort alla små repor med sandpapper, börja med 120-240 beroende på hur grova repor det är, fortsätt med 340-400 papper. Avsluta med 600-800 papper och helst då våtslip varav du slipar med olja på kolven. OBS! Har du slagmärken som INTE har slagit av fibrerna i träet kan du med en fuktig trasa samt ett strykjärn värma upp bulorna, det tar ett par ggr men det är värt tiden. 3. När allt känns kanon är det dags att fukta träet med en vattenindränkt trasa varav du låter kolven torka. Ställ den bredvid en kamin så går det fort. Tanken är att vattnet får fibrerna att resa sig varav du får möjlighet att slipa ned dom med 800 våtslippapper som givetvis är fuktat med vatten. Upprepa tills inga fibrer reser sig. 4. Mätta kolven med rå linolja utblandad med balsamterpentin. (Här kommer valnötsförbättraren in i bilden). Antingen så bortser du från linoljan och går lös med din "förbättrare" tills kolven inte suger åt sig mer alt. om det ger en alltför kraftigt inslag så kombinerar du båda för bästa resultat... (Du får helt enkelt känna dig för). 5. När träet inte suger upp mer olja kan du köra med din filler (porfyllare) enligt bruksanvisningarna. 6. Gå på med Trueoil enligt medföljande beskrivning (om det nu finns en sådan) alt. skicka av den då jag heller inte har hört så värst positiva saker om just Trueoil. Det tar tid, intresse och tålamod att genomföra en riktigt fin oljeboning/behandling av en kolv. Var försiktig med nätskärningen då den skadas på tok för lätt av sandpappret. Använd en tanborste med avklippta borst föra att skrapa bort olja och slipdamm osv. från nätskärningen då det bäckar igen rätt lätt och skapar en ful nätskärning. Ledsen om min beskrivning är lite halvdan... Klockan är trots allt strax efter tolv, kunde dock inte motstå att skriva lite då så få har svarat. OCH! Har jag missat nått så får du ursäkta mig, skyll på ovanstående. Mvh. Robban
Publicerat Januari 11, 200917 yr Hejsan Pacco!Har ingen erfarenhet av det du listar ovanför men så här skulle jag våga gå tillväga... Först å främst vill jag fråga om din "valnötsförbättrare", är det en olja som skall ge ett "lyft" för ådringen eller är det en olja som skall förbättra utseendet samtidigt som det skall göra djupverkan? 1. Ta bort befintlig lack/olja med CCL's Polishing kit (vilken jag funnit funka väldigt bra i vissa fall) alt. ammoniak. Använder du ammoniak så se till att tvätta av kolven ordentligt med en trasa som sköljes av ordentligt i omgångar. 2. Putsa bort alla små repor med sandpapper, börja med 120-240 beroende på hur grova repor det är, fortsätt med 340-400 papper. Avsluta med 600-800 papper och helst då våtslip varav du slipar med olja på kolven. OBS! Har du slagmärken som INTE har slagit av fibrerna i träet kan du med en fuktig trasa samt ett strykjärn värma upp bulorna, det tar ett par ggr men det är värt tiden. 3. När allt känns kanon är det dags att fukta träet med en vattenindränkt trasa varav du låter kolven torka. Ställ den bredvid en kamin så går det fort. Tanken är att vattnet får fibrerna att resa sig varav du får möjlighet att slipa ned dom med 800 våtslippapper som givetvis är fuktat med vatten. Upprepa tills inga fibrer reser sig. 4. Mätta kolven med rå linolja utblandad med balsamterpentin. (Här kommer valnötsförbättraren in i bilden). Antingen så bortser du från linoljan och går lös med din "förbättrare" tills kolven inte suger åt sig mer alt. om det ger en alltför kraftigt inslag så kombinerar du båda för bästa resultat... (Du får helt enkelt känna dig för). 5. När träet inte suger upp mer olja kan du köra med din filler (porfyllare) enligt bruksanvisningarna. 6. Gå på med Trueoil enligt medföljande beskrivning (om det nu finns en sådan) alt. skicka av den då jag heller inte har hört så värst positiva saker om just Trueoil. Det tar tid, intresse och tålamod att genomföra en riktigt fin oljeboning/behandling av en kolv. Var försiktig med nätskärningen då den skadas på tok för lätt av sandpappret. Använd en tanborste med avklippta borst föra att skrapa bort olja och slipdamm osv. från nätskärningen då det bäckar igen rätt lätt och skapar en ful nätskärning. Ledsen om min beskrivning är lite halvdan... Klockan är trots allt strax efter tolv, kunde dock inte motstå att skriva lite då så få har svarat. OCH! Har jag missat nått så får du ursäkta mig, skyll på ovanstående. Mvh. Robban J DRANS ROBBAN MKT MÅNGA TACK FÖR HJÄLPEN OCH HAR PM DIG ! GULDVÄRD FÖR MIG !
Publicerat Juni 29, 200916 yr Lyfter den här tråden då jag funderar i liknande banor. Hur får man bort gammal lack från nätskärningen? Eller ska man bara låta det vara kvar?
Publicerat Juni 29, 200916 yr Lyfter den här tråden då jag funderar i liknande banor.Hur får man bort gammal lack från nätskärningen? Eller ska man bara låta det vara kvar? Om du är rädd om bössan låt någon kunnig skära om nätskärningen.
Publicerat Juni 29, 200916 yr Det handlar om en billigare bock, hade tänkt slå två flugor i en smäll och lära mig hantverket samtidigt som den lackade kolven skulle få en ansiktslyftning.