Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur blir jag en aktiv medlem

Featured Replies

Publicerat

Ofta när man läser på forum/bloggar (ja rent allmänt) så hör man:

Förbundet gör ju ingenting åt <fyll i din situation själv>

Förbundet lyssnar inte på mig (när jag sitter i soffan hemma och knyter näven i fickan)

Förbundet hit och dit

Styrelsen är gammal och bryr sig inte

Styrelsen är bara ute efter pengar

Styrelsen hit och dit

Detta gäller i stort sett i alla ideella organisationer varesig det är fackförbund, jägareförbund eller en idrottsorganisation.

Mitt svar till alla dessa har alltid varit "Engagera dig"

Nu tänkte jag att vi hjälper dessa medlemmar som vill engagera sig i förbundet att ta första steget med en liten FAQ hur de ska gå till väga för att komma igång för att göra sin röst hörd

edit 12/1: ändrad formulering

Publicerat

Nu kanske jag missförstår dig men något som jag skulle vilja hjälpa till att driva är frågan. Varför kan vi inte ha samma typ av jakt på sjöfågel på statens vatten som vi har i fjällen på statens mark. Jag har land ställe en bit ut i skärgården men att få rätt att jaga på statens vatten är inte lätt. det kostar 1400 att ansöka om detta... Inte att få en licens utan att ansöka. det står även att detta ges i första hand till bofasta i skärgården. Så det skulle kosta mig 1400 att ansöka om det för att sedan få ett nej?.. Men på statens mark i fjällen då skall minsan hela EU få jaga bäst de vill.. Fattar inte vad det är för skillnad. I ena läget så kan de begränsa det till några få personer i sverige. i nästa så går det inte att begränsa pga EU... MYCKET märkligt.. Men som sagt jag är gärna med att driva denna fråga om statens vatten men vet inte vart jag skall börja.

Publicerat
Nu tänkte jag att vi hjälper dessa som vill engagera sig i förbundet att ta första steget med en liten FAQ hur de ska gå till väga för att komma in i värmen

Strålande initiativ!

Då jag är en av de som behöver en spark i häcken för att komma igång tror jag denna tråd kan bli riktigt lovande!

/Per

Publicerat
Nu kanske jag missförstår dig men något som jag skulle vilja hjälpa till att driva är frågan. Varför kan vi inte ha samma typ av jakt på sjöfågel på statens vatten som vi har i fjällen på statens mark. Jag har land ställe en bit ut i skärgården men att få rätt att jaga på statens vatten är inte lätt. det kostar 1400 att ansöka om detta... Inte att få en licens utan att ansöka. det står även att detta ges i första hand till bofasta i skärgården. Så det skulle kosta mig 1400 att ansöka om det för att sedan få ett nej?.. Men på statens mark i fjällen då skall minsan hela EU få jaga bäst de vill.. Fattar inte vad det är för skillnad. I ena läget så kan de begränsa det till några få personer i sverige. i nästa så går det inte att begränsa pga EU... MYCKET märkligt.. Men som sagt jag är gärna med att driva denna fråga om statens vatten men vet inte vart jag skall börja.

Samma fina väg som alltid inom folkrörelserna... skriv en motion i din krets, och få kretsstyrelsen att skicka den vidare till länsföreningen. De kan sedan skicka en motion till förbundets årsstämma, som kan anta motionen och ge i uppdrag till förbundsstyrelsen att verka för en sådan förändring. Sker det kommer det att ramla ned på vårt Kustråd och oss tjänstemän att driva frågan efter bästa förmåga enligt de riktlinjer som stämman lagt fast.

Vill du vara säker på att frågan drivs ordentligt är det förstås viktigt att själv delta på årsmöten i krets/länsförening och delta i debatten och trycka på varför det här är viktigt just för eri skärgården. Kanske engagerar du dig så småningom i endera styrelsen, vilket förstås ger ännu större möjligheter att vara med och påverka.

Jag instämmer med första inlägget; detta är ett genomgående problem i alla liknande organisationer. Allt fler upplever att de har allt mindre tid, och den fritid man har vill man inte sitta på styrelsemöten utan utöva sin hobby. Det gör att det blir allt svårare att hitta folk till ideelt arbete och att man hur man än beter sig får svårare att hålla kontakt med gräsrötterna/medlemmarna i en organisation.

Publicerat
Samma fina väg som alltid inom folkrörelserna... skriv en motion i din krets, och få kretsstyrelsen att skicka den vidare till länsföreningen. De kan sedan skicka en motion till förbundets årsstämma, som kan anta motionen och ge i uppdrag till förbundsstyrelsen att verka för en sådan förändring. Sker det kommer det att ramla ned på vårt Kustråd och oss tjänstemän att driva frågan efter bästa förmåga enligt de riktlinjer som stämman lagt fast.

Vill du vara säker på att frågan drivs ordentligt är det förstås viktigt att själv delta på årsmöten i krets/länsförening och delta i debatten och trycka på varför det här är viktigt just för eri skärgården. Kanske engagerar du dig så småningom i endera styrelsen, vilket förstås ger ännu större möjligheter att vara med och påverka.

Jag instämmer med första inlägget; detta är ett genomgående problem i alla liknande organisationer. Allt fler upplever att de har allt mindre tid, och den fritid man har vill man inte sitta på styrelsemöten utan utöva sin hobby. Det gör att det blir allt svårare att hitta folk till ideelt arbete och att man hur man än beter sig får svårare att hålla kontakt med gräsrötterna/medlemmarna i en organisation.

hur kommer jag i kontakt med min krets (stockholm)? hur skall en motion utformas (finns det någon standard "blankett")?

Publicerat
hur kommer jag i kontakt med min krets (stockholm)? hur skall en motion utformas (finns det någon standard "blankett")?

www.jagareforbundet.se

i den övre raddan av olika val finner du "Länens hemsidor".

För Stockholms län (med 22 kretsar) gäller sidan

http://www.jagareforbundet.se/stockholm/De...amp;pageid=8068

Nä, kan inte tänka mig att det skall till en blankett. Motioner skall dock förstås behandlas av styrelsen och tas upp på årsmöten osv; skall du få med det hela i den här vändan lär du få röra på påkarna eftersom det snart är årsmöten. Möjligen/troligen kanske det redan är för sent för i år. Nu vet jag inte om den här frågan varit uppe tidigare, men det kan säkert Kustrådet svara på.

Kontakta dem så att du inte sliter i onödan:

http://www.jagareforbundet.se/kalmar/Defau...sp?pageid=23359

Lycka till!

Fredrik

Publicerat

kanon !

Har just skickat ett mail till Karl-Gustav Ottosson (ordf i kust rådet).

Publicerat

vilken krets skall man vända sig till? den där man jagar eller den där man bor?

Vill jaga i hallstavik kretsen där vi har landställe men bor i Väsby-Sollentuna-Järfälla kretsen.

Publicerat
  • Författare
vilken krets skall man vända sig till? den där man jagar eller den där man bor?

Vill jaga i hallstavik kretsen där vi har landställe men bor i Väsby-Sollentuna-Järfälla kretsen.

jag förespråkar kretsen du är medlem i

Publicerat
jag förespråkar kretsen du är medlem i

Jo... man förs till den krets där man bor första gången man går med, och får själv tala om ifall man vill höra till en annan krets. Typiskt där man jagar då, vilket självfallet inte förbundet vet. I en sådan här fråga är det förstås ganska rimligt att man kommer att få lättare att få stöd för en skärgårdsfråga i en krets som geografiskt omfattar skärgård. Vilket tydligt visar varför det kan vara klokt att vara med i den krets där man jagar oftast.

Publicerat
  • Författare

Det var precis detta jag ville komma till med denna tråd.

Jag vet många som vill engagera sig och har ganska vettiga idéer, men få vet hur man ska gå tillväga för att framföra dessa.

Att ha en organisation som bygger på medlemmar utan förankring med medlemmarna kan bara gå åt ett håll

Publicerat

Stene att skriva en motion är inte så svårt. Man skriver en Rubrik, sen en bröd text där man tar upp problemet eller det man vill förendra. Sen ska du ha med Att satser.

Därför föreslår jag

ATT: Jägarförbundet skall jobba för bla bla

ATT: Årsmötet biffaler denna Motion

ATT Kretsen antar denna Motion som sin egen

Typ nått sånt kan en Motion se ut. Har skrivit en Motion på den tiden jag var politiskt aktiv. Den handlade om de sista orörda älvarna.

Publicerat

Mycket intressant tråd!

Givetvis finns det mycket att säga om vårt förbunds uppbyggnad och organisation. Utan att sticka ut näsan för mycket tror jag att jag kan säga att det om inte alltför många år kommer att hända en del med kretsarnas organisation och utformning... Alla behöver vi anpassa oss till verkligheten. Det som främst driver denna process idag är nog att mycket av viltförvaltningen drivs i Älgskötselområden, så kretsen har förlorat en viktig uppgift som tidigare engagerade många kompetenta ideella arbetare...

Att skriva en motion är helt okomplicerat. Vårt förbund genomsyras nog av tanken att en god idé är en god idé även om den är skriven på lite skrasslig svenska eller felstavad. Se bara till att driva den med kraft. Delta på årsmöten och strid för din sak. Tro mig, det kan vara riktigt riktigt kul...

Ett annat sätt att delta i förbundet och debatten, samt träffa mycket folk och tala med dem, är att engagera sig som instruktör i vårt förbund. Vi söker mer eller mindre alltid instruktörer i skytte, eftersök, viltvård, hundfostran, kötthantering, viltdata mm mm. En fördel med att jobba som instruktör är att man får betalt för sitt jobb. Man blir inte rik men man får en slant för sitt jobb i alla fall.

Publicerat
Ett annat sätt att delta i förbundet och debatten, samt träffa mycket folk och tala med dem, är att engagera sig som instruktör i vårt förbund. Vi söker mer eller mindre alltid instruktörer i skytte, eftersök, viltvård, hundfostran, kötthantering, viltdata mm mm. En fördel med att jobba som instruktör är att man får betalt för sitt jobb. Man blir inte rik men man får en slant för sitt jobb i alla fall.

Hmm det där har man ju gjort i 15 år fast oftast gratis, är det kretsen man anmäler sig till eller är det regionen?

Publicerat

Du kan naturligtvis prata med kretsen men vi har lite släppt tanken på en instruktör i varje krets. T ex en eftersökskurs idag är så komplicerad att det inte finns lämpligt folk i varje krets. Istället jobbar vi med Länsinstruktörer. Så i ditt fall skulle jag prata med Lars Plahn på Märstakontoret om det nu var hundinstruktör av något slag du tänkt dig att jobba som...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.