Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Passgång

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!!

Jag undrar om någon vet va utställningsdomarna tycker om att hunden springer i passgång

Jag har en jämte som passar så ini bengen att Victory Tilly skulle bli grön av avund :wub:

Publicerat
Hejsan!!

Jag undrar om någon vet va utställningsdomarna tycker om att hunden springer i passgång

Jag har en jämte som passar så ini bengen att Victory Tilly skulle bli grön av avund :wub:

Jag vet inte vad dom säger om pasgång. Victory Tilly däremot blir diskad om han passar. Han ska nämligen TRAVA :)

Publicerat

Travar den inte i högre fart? Labben passar långsamt men vid en viss fart byter han till trav.. Tror inte det är poppulärt att passa på utställning.... Om det är en fartgrej... ÖKA FARTEN! :wub:

Publicerat
Hejsan!!

Jag har en jämte som passar så ini bengen att Victory Tilly skulle bli grön av avund :lol:

Om sådant tycker domarna i regel inte.

Att hunden springer i pass kan ha olika orsaker varav långsamt tempo är en och för dåliga vinklar en annan.

Vissa domare är stenhårda på sådant och andra kan se lite mellan fingrarna om hunden travar ibland under rundorna i ringen.

Träna hunden att trava i koppel. Passar den, så putta till den lite/ryck lätt i kopplet så att den kommer lite ur balans.

Publicerat
  • Författare

Nja farten har nog ingen betydelse men jag var inne och kollade olika utställningsresultat och där fanns de många som uteslutande sprang pass och dom fick en 2 eller 3, och med de är jag nog nöjd me under dom här omständigheterna.

Huvudsaken är att jag får gå jaktprov!!!

Men man måste nog ta och kolla hans höftleder kanske!!!!

Publicerat
Nja farten har nog ingen betydelse men jag var inne och kollade olika utställningsresultat och där fanns de många som uteslutande sprang pass och dom fick en 2 eller 3, och med de är jag nog nöjd me under dom här omständigheterna.

Huvudsaken är att jag får gå jaktprov!!!

Men man måste nog ta och kolla hans höftleder kanske!!!!

Har nog inte med höfter att göra. hade själv en labbe med utmärkta höfter som passade när det var meningen han skulle trava

Publicerat

Tror en del får det som lite olat i gångstilen och träna bort det bör gå om man drar däck med hunden då tvingar man den oftast att gå i trav om det inte går för fort då förstås.

Publicerat
  • Författare

Ja men de där med däcken tror jag att jag ska prova... eller barnen på snowracern de borde funka

Publicerat

Passgång eller inte...

Hur är han på att jaga? Det är väl det som räknas eller???

:o

Publicerat
Ja men de där med däcken tror jag att jag ska prova... eller barnen på snowracern de borde funka

Inte alla på en gång dock :o bättre lätt och länge som ett par km i början och då ska inte hunden vara slut efteråt men ändå sån belastning så hunden kommer in i trav, grusväg och däck är bra sommarträning lagom att ta innan det blir för varmt på morgonen, varieras med en cykelrunda.

Publicerat
Passgång eller inte...

Hur är han på att jaga? Det är väl det som räknas eller???

:o

Jo det är helt rätt Wizard. Dock för att erhälla SJCH behöver man för de flesta raser en utställningsmerit. Detta med rätta. Funktion o exteriör bör hållas ihop.

Publicerat
Jo det är helt rätt Wizard. Dock för att erhälla SJCH behöver man för de flesta raser en utställningsmerit. Detta med rätta. Funktion o exteriör bör hållas ihop.

Hänger med... Lite novis i ämnet men jag lär mig :o

Publicerat
Hänger med... Lite novis i ämnet men jag lär mig :o

Vi tar resten när vi träffas på Rönås :P

Publicerat
  • Författare

Jo Wizard han är bra på att jaga, men de är ändå inge roligt om man inte kan ställa upp i någon form av tävling. För de är de som är den lilla extra kryddan i livet.... förutom...... ja du vet

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Jag tänkte bara säga att de gick bra på utställningen, ett andra pris med ganska bra omdöme. Goda rörelser utmärkta vinklar mm, men de han slog ne på var hans tunna huvud och outvecklade bål. Men inte ett pass steg i ringen, de var skönt. Så nu blir de jaktprov i höst!!!!

Publicerat
Jag tänkte bara säga att de gick bra på utställningen, ett andra pris med ganska bra omdöme. Goda rörelser utmärkta vinklar mm, men de han slog ne på var hans tunna huvud och outvecklade bål. Men inte ett pass steg i ringen, de var skönt. Så nu blir de jaktprov i höst!!!!

Kul att det gick bra.

Vad är det för jycke?

Publicerat
  • Författare

De är en jämte vid namn bosse som blir två år i slutet av mars

• 3 weeks later...
Publicerat

Annars kan man cykla med hunden också. Då har man lättare att få in den i rätt tempo. Se bara till att du håller hunden på högersidan av cykeln om du trampar runt i trafiken.

Det är lättare för bilister att se dig före hunden. Dessutom får man lite konditionsträning på köpet så att säga. Även för husse/matte och det kan väl inte vara fel när jakten börjar. ;)

1 mil om dagen kan rekommenderas efter lite uppmjuk och igångsättningsträning. När hunden kommer ner i varv efter turen så var noga med att massera hela hunden. Då får du en jättetrevlig jaktkamrat när det drar igång igen.

Ta även emot en massage själv från matte också om det erbjuds, ja du fattar va ? :D

Sedan när det blir lite varmare kan en simtur mellan varven vara av godo för lilla vovven också. Så den får sträcka ut ordentligt, men inte i för kallt vatten bara. Simma först och kuta sen. Då hinner den värma upp musklerna lite igen efter badet. Samtidigt får den lite simträning om älgfan går ner i vatten under jakten och hunden behöver följa efter.

// Jägare utan gränser

• 4 weeks later...
Publicerat
Hejsan!!

Min jämttik har gått passgång hela hennes liv hon travar numer en hel del men på alla utställningarna så har hon erövrat ett andrapris pågrundav passgång:(

Publicerat

Har själv en jämte som är en riktig hejare på passgång, Var på en utställning där domaren gav sig sjutton på att han kan det andra med, jag fick 10-12 varv i ringen till slut gick han i trav. Att det var 25 grader i skuggan den dagen gjorde inget han fick bra betyg. CK, 4 bästa hund.

Domaren berättade sedan att dom går gärna i passgång, bara för att dom är bekväma. Det kan räcka med att öka farten byta koppelhållare, eller något som gör att dom vaknar till.

Publicerat
Har själv en jämte som är en riktig hejare på passgång, Var på en utställning där domaren gav sig sjutton på att han kan det andra med, jag fick 10-12 varv i ringen till slut gick han i trav. Att det var 25 grader i skuggan den dagen gjorde inget han fick bra betyg. CK, 4 bästa hund.

Domaren berättade sedan att dom går gärna i passgång, bara för att dom är bekväma. Det kan räcka med att öka farten byta koppelhållare, eller något som gör att dom vaknar till.

Jag har sprungit en hel del varv jag med, men hon va helt omöjlig att få igång... Hon kunde helt enkelt inte trava förens hon va två-tre år det spelade inte någon roll vad jag gjorde.