Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka stövlar ska man ha till knickers?

Featured Replies

Publicerat

Har du knickers så kan du lika gärna köpa högklackade lackstövlar på HM. Det ser så jädra löjligt ut ändå... ;-)

Om en person har stölvlar ser du inte om hon eller han har knickers .

Man skall inte heller förväxla knickers (breeches) med Plus'fours .

http://www.harristweedshop.com/breeches.html

//Lasse

Publicerat

Byxbenen har man utanpå stövlarna. Är väl bara nybörjare som stoppar dem i stövlarna. :wink:

Har inte efter 30 års jakt förståt varför jag skall trava runt i skogen & på myrar med våta tyglappar svepta runt mina stövlar.

Efter första diket så är byxorna dyngsura, är visserligen van att vara våt om fötterna som hundförare men ändå.

Det behövs inte heller så mycket fantasi för att förstå hur dessa byxor ser ut efter en skånsk december klapp ..... :biggrin:

//Lasse D

.

Publicerat

Har inte efter 30 års jakt förståt varför jag skall trava runt i skogen & på myrar med våta tyglappar svepta runt mina stövlar.

Efter första diket så är byxorna dyngsura, är visserligen van att vara våt om fötterna som hundförare men ändå.

Det behövs inte heller så mycket fantasi för att förstå hur dessa byxor ser ut efter en skånsk december klapp ..... :biggrin:

//Lasse D

.

Om du då lyssnar noga så ska du få lära dig nå't...

Byxorna har man UTANPÅ kängorna eller stövlarna för att inte vätan från byxbenen ska rinna in i skorna. Jag är en betydligt nöjdare, gladare och bättre jägare med blöta och smutsiga byxben än med blöta och kalla fötter...

Publicerat

Knickers, lågskor och långstrumpor... Märks vart det finns mygg iaf, skulle aldrig funka före det kommit några rediga frostnätter här och då är det för kallt.

Publicerat

Om du då lyssnar noga så ska du få lära dig nå't...

Byxorna har man UTANPÅ kängorna eller stövlarna för att inte vätan från byxbenen ska rinna in i skorna. Jag är en betydligt nöjdare, gladare och bättre jägare med blöta och smutsiga byxben än med blöta och kalla fötter...

Som sagt lyssna noga så lär du dig något, korsar du ett dike så blir byxorna dyngsura nertill korsar du sedan nästa så blir de ännu blötare osv.

Kappilär (Sug) verkan gör att vattnet sugs högre & högre upp längs benet när blötan passerar knäet så början den tas upp av understället .

Efter andra eller tredje diket är du blöt upp på låren utan att någon gång haft vatten över stövelskaften..

Blåser det då dessutom får du rejält nerkylda ben & fötter.

För att gå i blöta marker med flera blöta diken krävs byxholkar & silvertejp (holkarna tejpas kring fotleden).

En fråga hinner dyngsura byxor torka till dagen efter i jaktstugan eller jagar du bara en dag under helgen ?

//Lasse D.

Publicerat

Som sagt lyssna noga så lär du dig något, korsar du ett dike så blir byxorna dyngsura nertill korsar du sedan nästa så blir de ännu blötare osv.

Kappilär (Sug) verkan gör att vattnet sugs högre & högre upp längs benet när blötan passerar knäet så början den tas upp av understället .

Efter andra eller tredje diket är du blöt upp på låren utan att någon gång haft vatten över stövelskaften..

Blåser det då dessutom får du rejält nerkylda ben & fötter.

För att gå i blöta marker med flera blöta diken krävs byxholkar & silvertejp (holkarna tejpas kring fotleden).

En fråga hinner dyngsura byxor torka till dagen efter i jaktstugan eller jagar du bara en dag under helgen ?

//Lasse D.

mina byxor torkar på en timma...

sedan så finns det bättre utrustning än byxholkar.

Publicerat

Knickers, lågskor och långstrumpor... Märks vart det finns mygg iaf, skulle aldrig funka före det kommit några rediga frostnätter här och då är det för kallt.

Nåja, jag har åkt åtskilliga mil på skidor i rejäl kyla iförd knäbrallor, långskaftade ullsockar och skidpjäxor, och inte frös jag för det inte.

Det är även suveränt att ha under överdrags-snödräkten när det är skogstrångt och blockterräng, det ger en helt annan följsamhet när man ska kava sig över och under hinder.

Funkar fint på pyschen också för den delen, myggen håller man på avstånd med Thermacellen. :thumbsup: