Publicerat Januari 9, 200917 yr Tänkte byta ut min gammla Husqvarna 1640 i kaliber 6,5x55. Jag besökte vapenaffären och hittade bla. en ny Sako L691 för 7500, en Mauser straight pull med både syntet och trä stock för 5500 och en Swiss Arms med både 6,5 pipa och en 9,3 pipa för 13000. Tänkte annars kika efter en ny begangnad bössa. Nånn som har några komentarer. P-G
Publicerat Januari 9, 200917 yr Tänkte byta ut min gammla Husqvarna 1640 i kaliber 6,5x55. Jag besökte vapenaffären och hittade bla. en ny Sako L691 för 7500, en Mauser straight pull med både syntet och trä stock för 5500 och en Swiss Arms med både 6,5 pipa och en 9,3 pipa för 13000. Tänkte annars kika efter en ny begangnad bössa. Nånn som har några komentarer.P-G jag gillar L691 som tusan, har bara hållt i en swiss arms och det verkade inte dumt det heller.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Författare jag gillar L691 som tusan, har bara hållt i en swiss arms och det verkade inte dumt det heller. Mmm swiss arms bössan var himmla skön att hålla i, gillade kolven skarpt, men vet inte om jag har behov av 9,3 pipan då jag har en Winchester mod 70 i 30-06 till älgjaken. P-G
Publicerat Januari 10, 200917 yr Jag är mer än lite mauseridiot, men just vad gäller deras sk. straigt pull, och även övrig produktion från 90 talet så är den SKIT och bör starkt undvikas. Swiss ARms tillverkas inte mer, så den kommer att bli intressant med reservdelar. Inte något jätteproblem, men den fanns i produktion en relativt kort tid. Håkan
Publicerat Januari 10, 200917 yr Författare Jag är mer än lite mauseridiot, men just vad gäller deras sk. straigt pull, och även övrig produktion från 90 talet så är den SKIT och bör starkt undvikas.Swiss ARms tillverkas inte mer, så den kommer att bli intressant med reservdelar. Inte något jätteproblem, men den fanns i produktion en relativt kort tid. Håkan Swiss Arms har visst Sauer grejer i mekanismen enligt säljaren phos vapenaffären..... Mausern kändes ju rätt bra att hålla i men det är ju det där med mekanismen..... Jag ska kika runt på lite fler affärer och på nätet innan jag bestämmer mig. P-G
Publicerat Januari 10, 200917 yr Bygg om din 1640!!!!! Ny kolv+ lite godis, så får du en bössa precis som du vill ha den!!
Publicerat Januari 11, 200917 yr Författare Bygg om din 1640!!!!! Ny kolv+ lite godis, så får du en bössa precis som du vill ha den!! Har nog funderat på det men det kostar nog en hel del då jag förmodligen måste byta ut pipan också. P-G
Publicerat Januari 11, 200917 yr Sakon är aldrig fel särkilt denna modell, går ruggigt fint och driftsäkra, skjuter den bra är inte pipan slut, be att få pipan uppmätt och provskjut så den inte sprider, Swiss vet jag inget om men gillar du den så låter det som ett prefekt ekipage. Bygga om 1640 skulle jag nog hoppat över kostar mer än det smakar.