Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgproblem!! Vad göra?

Featured Replies

Publicerat

Ena markägaren tog en sväng i ons för att bara få lite frisk luft. När han kom fram till gärde fick han se tre älgar. Två vuxna och en kalv, en mycket liten och klen kalv. Kalven var/är även halt. Nästa kväll kör samma person upp till samma gärde. Samma tre älgar är där. Vad ska man göra med kalven? Ta kontakt med polis o höra om man ska skjta den?? Enligt markägaren så trodde han inte att kalven skulle klara sig.

Publicerat
Ena markägaren tog en sväng i ons för att bara få lite frisk luft. När han kom fram till gärde fick han se tre älgar. Två vuxna och en kalv, en mycket liten och klen kalv. Kalven var/är även halt. Nästa kväll kör samma person upp till samma gärde. Samma tre älgar är där. Vad ska man göra med kalven? Ta kontakt med polis o höra om man ska skjta den?? Enligt markägaren så trodde han inte att kalven skulle klara sig.

Jag skulle kontakta polisen o sedan avliva kalven. Ingen mening med att låta den lida, är den onormalt liten o haltar så är det nog inget att spara på. Som vanligt så är det en subjektiv bedömning som står till grund för om man ska avliva eller inte.

/Lasse

Publicerat

Nu vet jag inte vart i landet du bor men det är ganska milt ute. så kanske den klarar sig. Nu är det otroligt svårt att säga när man själv inte sett den. Men liten och haltar verkar inte vara en garnaterad död, och då tycker jag nog allt man kan låta den försöka klara sig. Men som sagt. jag har själv inte sett kalven vilket gör det otroligt svårt att bedöma så här.

Publicerat
  • Författare
Jag skulle kontakta polisen o sedan avliva kalven. Ingen mening med att låta den lida, är den onormalt liten o haltar så är det nog inget att spara på. Som vanligt så är det en subjektiv bedömning som står till grund för om man ska avliva eller inte.

/Lasse

Bor i södra delen av landet. Ska ta ett snack med jaktledaren och höra vad han säger. Ska ge mig ut i eftermiddag med videokameran o se om älgarna dyker upp.

Publicerat

Älgkalven är väl lovlig Januari ut. Beroende på vad man har för licens.

Publicerat
  • Författare
Älgkalven är väl lovlig Januari ut. Beroende på vad man har för licens.

Ja det kanske dom är? Men tyvärr har vi inte licens!

Publicerat

Ja då är det bara att prata med farbror blå.

Publicerat
Bor i södra delen av landet. Ska ta ett snack med jaktledaren och höra vad han säger. Ska ge mig ut i eftermiddag med videokameran o se om älgarna dyker upp.

Om kalven syndes första gången i onsdags, tycker jag det är konstigt att ni inte tagit kontakt med jaktledaren än, är inte det man gör bland det första??

Publicerat
  • Författare
Om kalven syndes första gången i onsdags, tycker jag det är konstigt att ni inte tagit kontakt med jaktledaren än, är inte det man gör bland det första??

Nu är det som så att jag har inte sett kalven. Det var ena markägaren, och av någon anledning har tagit kontakt med någon i jaktlaget! Igår ringde han mig, och igår när jag försökte ta kontakt med jaktledaren var han inte hemma. Nu har jag pratat med honom så imorgon får vi se vad som händer.

Publicerat
Nu är det som så att jag har inte sett kalven. Det var ena markägaren, och av någon anledning har tagit kontakt med någon i jaktlaget! Igår ringde han mig, och igår när jag försökte ta kontakt med jaktledaren var han inte hemma. Nu har jag pratat med honom så imorgon får vi se vad som händer.

Ok, då fattar jag. Hoppas det går bra!!

Publicerat
  • Författare
Ok, då fattar jag. Hoppas det går bra!!

Bra :P Pratade med jaktledaren igår, han har varit ute idag men inte sett något. Imon tar jag en sväng får vi se om dom syns till.

För övrigt tyckte han att vi skulle avvakta med att ringa herr blå tills vi har sett älgen o gjort en egen bedömning.

• 4 weeks later...
Publicerat

Ring Viltsektionen vid Statens Veterinärmedicinska Anstalt (018-674000) - där kan du diskutera kalvens väl och ve, samt få tips om hur du kan göra för att undersöka den med avseende på sjukdomar eller annat. Vid avlivning av förmodat skadad eller sjuk kalv ligger bevisbördan på skytten, och då kan SVA hjälpa. Jag brukar rekommendera ringa SVA, skjuta, sen ringa polisen.