Publicerat Januari 10, 200917 yr Ska köpa en ny bössa (igen) ska bara sälja min t3 som är i låda ännu , är sugen på Blaser vad tror ni eller en halvauto är man lite sugen oxå på budgeten är kring 20-25 tusen (sätta sprätt på bomben vinsten )
Publicerat Januari 10, 200917 yr Författare Till älg jakt är hundförare, nä är bara bössan har en z6i som jag sätter på ny bössan kaliber blir nog 9,3*62
Publicerat Januari 10, 200917 yr Till älg jakt är hundförare, nä är bara bössan har en z6i som jag sätter på ny bössan kaliber blir nog 9,3*62 Jag hade nog satsat på en Blaser, en halvauto är ju lätt att få skit i när du går med hund. Blasern är ju dessutom säker aat gå med i och med att du inte har mekanismen spänd. Är nog en av dom bästa hundförarbössorna, bössan blir ju kort åxå.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Visst är det härligt när vinstpengar ska spenderas men risken är stor att man inte tänker sig för fast det verka du gör nu Jag skulle kontakta en kompetent smed och förklara vad du prioriterar och vad det får kosta så får du en skräddarsydd bössa som garanterat är bättre än alla standard märken och lite trevligare med något som inte alla andra har också
Publicerat Januari 11, 200917 yr Skulle jag haft dom pengarna skulle jag införskaffat en Merkel Kr1 kort och fin fått bra omdömme i de artiklar jag har läst.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Vill du ha en trästock rekommenderar jag Merkel KR1 och vill du ha en syntetstock Blaser R93. Båda lätta och smidiga för hundförare.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Tror att jämthund skrev fel angående summan, skulle ha sagt 200-250 tusen....
Publicerat Januari 11, 200917 yr De vore ngt att ha inte precis de problemet man oftast har "för mkt" pengar
Publicerat Januari 11, 200917 yr Om man har så mycket pengar finns väl ingen anledning att begränsa sig till bara en bössa. Man måste ju ha en reserv om man drattar ikull eller en kompis behöver en bössa. Och en superduperkikare som nya Swarowskin har man inte mycket nytta av som hundförare, om den inte är lågförstorande med mindre objektiv (max 42). En bra hundförarbössa skall vara oöm, driftsäker, säker (säkring) och ha möjlighet att ta av kikaren för de riktigt täta snåren. Halvautomater gillar inte jag och de faller ofta på säkringen som inte låser slagstiftet, så de skulle jag inte rekommendera. Dessutom låter de förfärligt när du skall ladda dem. Min hundförar- och eftersöksbössa är en Sako L691 i 9,3x62 med en Z 1,5-6x42 i ett Leupold QR-montage och öppna recknagel-riktmedel. En rejäl repeterstudsare är nog det bästa valet och de kostar inte skjortan (3000-10000) - då kan du behålla din T3 och köpa en kikare till av bra kvalitet. Begagnade/äldre Sako är bäst, tycker jag...
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Nånå Ari riktigt så mkt var det inte men en bra gissning, blev en Blaser 9,3*62 , varför köpa flera bössor om man skulle falla, kan inte tänka så då kan man ju tänka tänk om jag dör .Hade då swarowskin på i höst z6i 2-10*50 å sköt en massa älg med den på på längsta avstånd var ca 40 meter kortaste ca 5-7 meter inga problem så nog hamnar den då på Blasern nu oxå. å nytt är alltid nytt