Publicerat Januari 10, 200917 yr Hej Är det någon som har en stövare som lånas ut på foder. Gärna finne eller schiller. Tik eller hane. Mellan 5mån-3år. Kommer att användas till både räv och hare. Kommer att jagas 3-4ggr i veckan. Är intresserad av både jaktprov och utställning. Bor i örebro län.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Är det inte läge att skaffa sig en stövare om du tänkt jaga så intensivt.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Är det inte läge att skaffa sig en stövare om du tänkt jaga så intensivt. Han kanske är ung och inte har råd med en dyr investering som det tydligen ska vara att köpa valp.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Är det inte läge att skaffa sig en stövare om du tänkt jaga så intensivt. kanske har inte möjlighet att jaga i ~10> år med den ? :/
Publicerat Mars 16, 200917 yr kanske har inte möjlighet att jaga i ~10> år med den ? :/ Fast hela idén med att ta en hund på foder är ju att hunden i sig är fodervärdens för resten av livet.. Uppfödaren har endast rätt till max 2 kullar på tik innan 5 års ålder och på hane är det brukligt med 4-6 parningar innan 5 års ålder.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Fast hela idén med att ta en hund på foder är ju att hunden i sig är fodervärdens för resten av livet..Uppfödaren har endast rätt till max 2 kullar på tik innan 5 års ålder och på hane är det brukligt med 4-6 parningar innan 5 års ålder. Fast hos Tollarna är det troligtvis bättre att hanen är över 5 år för att den skall hinna prestera något i provsammanhang och dessutom hinna med att få se om den har ev. sjukdomsbilder med i aveln. Den bör dessutom PRA testas för ögonen samt friröntgas. Men detta görs i regel inom max 2 års åldern.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Må så vara att det inom vissa raser kan finnas skäl att höja åldern på hanhunden innan den tillfaller fodervärden till 100%, men enligt skk's regler så får man ju som uppfödare inte ha avelsrätten hur länge som helst.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Må så vara att det inom vissa raser kan finnas skäl att höja åldern på hanhunden innan den tillfaller fodervärden till 100%, men enligt skk's regler så får man ju som uppfödare inte ha avelsrätten hur länge som helst. jassåå så man kan få hundar gratis också
Publicerat Mars 16, 200917 yr Ja, som fodervärd betalar du inte en krona för valpen, men det brukar ju finnas vissa kriterier för att få bli fodervärd också
Publicerat Mars 16, 200917 yr jassåå så man kan få hundar gratis också Jag tog min tik på foder; två kullar (eller 5 år gammal) mot en gratis hund. Det finns någon form av avtal som kallas halvfoder också, som innebär att man betalar halva summan för hunden, mot en kull. Tror halvfoder har försvunnit eftersom det var något problem juridiskt, men är inte helt säker. Tror det var att en kennel anses vara ett företag när en privatperson köper och därför gäller konsumentköpslagen, som ställer till något problem. Något i stil med att du betalat för hunden och då ska det inte krävas motprestation (lämna bort hunden för parning/valpning). Konsumentköpslagen går inte heller att avtala bort. Däremot behöver inte en kennel i hobbyverksamhet beskattas som ett företag, trots att konsumentköpslagen (företag->privatperson) gäller. Ursäkta jag svävade iväg lite. Hur som så är det en skaplig deal för båda parter, förutsatt att avtalet är som SKKs. Jag hade aldrig haft råd att köpa/importera en hund i den klassen, men åt andra hållet så är det fruktansvärt tråkigt när hunden är borta för parning eller valpning. Jag blev nästan fet under de två månaderna hon var iväg sist. Samarbetet med kenneln gick smärtfritt på alla vis. Hon var däremot nästan två år gammal när jag fick henne, vilket innebär att jag får använda nederländska kommandon ibland, samt att jag inte vet vad de kört för metoder på henne tidigare (men jag har misstankar). Jag kommer nog inte ta hund på foder en gång till, eftersom jag tycker det är tråkigt att göra de uppoffringarna. Nu är hon min på heltid och det känns jätteskönt. En omplaceringshund är ju också ett alternativ för trådstartaren. De flesta behöver bara mindre allergiska ägare eller rätt förare (kanske en förare ö.h.t). Man kan ibland fråga rasklubbarna om sånt.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Helt rätt har vad som tidigare kallats för "halvfoder" nu ändrats till köpeavtal med bibehållen avelsrätt, vilket innebär att köparen betalar halva hundens värde och säljaren har avelsrätt på (för tik) en valpkull innan 5 års ålder och (för hane) max 3 valpkullar innan samma ålder. På hanhundar förekommer dock att det skrivs in upp till 6 års ålder, men jag har aldrig hört talas om någon som satt högre ålder än så.
Publicerat Mars 27, 200917 yr Fast hos Tollarna är det troligtvis bättre att hanen är över 5 år för att den skall hinna prestera något i provsammanhang och dessutom hinna med att få se om den har ev. sjukdomsbilder med i aveln.Den bör dessutom PRA testas för ögonen samt friröntgas. Men detta görs i regel inom max 2 års åldern.
Publicerat Mars 28, 200917 yr Har väl tidigare varit emot allt vad fodervärd heter, mest för att det strular mellan kenneln och fodervärden oftast är grunden att inga riktiga papper är skrivna eller att tydligheten varit luddig. Med de erfarenheterna så kan man också vara tydlig och skriva papper så behöver inte det bli osämja, är väl lyckligt lottad då jag har ett par fodervärdar som ställer upp redan nu och det långt innan jag behöver någon, men rätt vad det är så kommer man på en kul som man måste ha en valp ur och då är det klart, tror jaktfolk är lite rakare i sina åsikter och det går smidigare.