Publicerat Januari 11, 200917 yr Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat med Lakelandern. De som har hängt med i svängarna ett tag har sett mina bilder på den gamla plastbäddningen med sprickor och konstiga spikar... Tack vare att MarkusR fick tummen ur och bäddade sin gamla 30-06:a så kunde ju inte jag vara sämre. Åkte iväg till Markus i eftermiddags med bössan. Markus pekade och jag gjorde, även om han inte kunde låta bli att pilla lite granna Jag började med att dremmla bort den gamla bäddningen.. eller, jag försökte dremmla.. men det gick i ngt slirskydd så dremmeln stod still mer än den gick.. alltså fick det blir värmlands dremmel = huggmejsel och hammare.. Vi hittade ett halt ton spik, dyckert och annat skräp som var ömsom ingjutet i bäddning, ömsom spikat ned i bäddning. Jag kan inte för mitt liv förstå hur den som gjorde denna bäddningen har tänkt. Det finns såklart bilder på allt detta, de kommer jag komplettera med imorgon eftersom de just nu huserar i Markus kamera. Klanten som gjorde bäddningen från början hade dessutom slarvat med härdaren, så en stor del av botten på bäddningen bestod av en seg gegga... När jag väl fått bort all gammal bäddning så fyllde jag ut det som ej skulle bäddas med modellera, maskerade system och penslade på flytande hårdvax. När sen system väl skulle ned i stocken höll jag andan av förtvivlan när jag såg bäddmassa tränga in genom väggen i magasinbrunnen.. saaatan.. Men men.. 10 tops och lite pill fixade biffen och systemet lossnade fint ur stocken. Ena stödpunkten jag bäddade i pipkanalen fastnade dock på pipan, så den fick jag knacka sönder.. inget som syns när pipan är i stocken, men synd ändå. Om nån vet ngt som löser epoxy men är snällt mot blåneringen så lyssnar jag gärna.. =) Nu ska det sovas, men jag återkommer imorgon med bilder och lite förklaring till varje bild.
Publicerat Januari 11, 200917 yr Nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat med Lakelandern. De som har hängt med i svängarna ett tag har sett mina bilder på den gamla plastbäddningen med sprickor och konstiga spikar...Tack vare att MarkusR fick tummen ur och bäddade sin gamla 30-06:a så kunde ju inte jag vara sämre. Åkte iväg till Markus i eftermiddags med bössan. Markus pekade och jag gjorde, även om han inte kunde låta bli att pilla lite granna Jag började med att dremmla bort den gamla bäddningen.. eller, jag försökte dremmla.. men det gick i ngt slirskydd så dremmeln stod still mer än den gick.. alltså fick det blir värmlands dremmel = huggmejsel och hammare.. Vi hittade ett halt ton spik, dyckert och annat skräp som var ömsom ingjutet i bäddning, ömsom spikat ned i bäddning. Jag kan inte för mitt liv förstå hur den som gjorde denna bäddningen har tänkt. Det finns såklart bilder på allt detta, de kommer jag komplettera med imorgon eftersom de just nu huserar i Markus kamera. Klanten som gjorde bäddningen från början hade dessutom slarvat med härdaren, så en stor del av botten på bäddningen bestod av en seg gegga... När jag väl fått bort all gammal bäddning så fyllde jag ut det som ej skulle bäddas med modellera, maskerade system och penslade på flytande hårdvax. När sen system väl skulle ned i stocken höll jag andan av förtvivlan när jag såg bäddmassa tränga in genom väggen i magasinbrunnen.. saaatan.. Men men.. 10 tops och lite pill fixade biffen och systemet lossnade fint ur stocken. Ena stödpunkten jag bäddade i pipkanalen fastnade dock på pipan, så den fick jag knacka sönder.. inget som syns när pipan är i stocken, men synd ändå. Om nån vet ngt som löser epoxy men är snällt mot blåneringen så lyssnar jag gärna.. =) Nu ska det sovas, men jag återkommer imorgon med bilder och lite förklaring till varje bild. Varför måste ni hålla på sådär, nu måste jag ju med bädda min snart. Det kanske var en gammal betongarbetare som armerat bäddningen /Lasse
Publicerat Januari 11, 200917 yr Varför måste ni hålla på sådär, nu måste jag ju med bädda min snart.Det kanske var en gammal betongarbetare som armerat bäddningen /Lasse Ja det såg närmast ut som att klanten försökt armera bäddmassan och heller inte litat på att det skulle fästa i trät, massor av små dyckert inslagna i trät och spackel på det Här är lite av allt skrot vi grävde fram ur bäddningen.