Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grisjakten som gick över i eftersök 090112

Featured Replies

Publicerat

Laikan Raja reser gris i en plantering, Raja har jagat 2 dar innan o va med ålderns rätt (10 år) sliten det blev ett upptag o kort förföljande när de gick loss, hon visste iofs att det förmodligen var fler grisar där upptaget var så hon vände tillbaka ganska snabbt..

En gris som observeras släpper jag den svarte på när vi gjort en snabb omställning.

Bedöms o va en 60-70 kilos av passaren som sett grisen gå över ett stort kalhygge.

Kopplar loss och det blir ganska omgående upptag när hojtandet kom igång.

Fullt drev o gris o hund gör en bukt, passerar brodern men på lite för långt håll.

Drevet går mot stora asfaltsvägen och så smäller 2 snabba skott.

Hör även där jag står att grisen skriker efter andra skottet.

Grisen gick omkull i andra skotte fick jag höra över radion, hund o gris fortsätter en bit på andra sidan asfalten.

Vi väntar alla på att hunden ska tystna eller stånda som vi tror hårt påskjuten gris. Snart inser vi att den nog kommer va rörlig ett tag till…

Ingen har direkt tid att göra nån skottpalts undersökning.

Polaren med Raja har nu hunnit ut på vägen där skytten och bil finns.

De hoppar in o försöker gena drevet, de hinner i pass med då kommer grisen rakt mot skytten med hunden i hasorna, grisen vinglar betänkligt.

Släpp på Raja där säger jag över radion, alltid skönt o få på en rutinerad hund också.

Även om det verkade som svarten jobbade bra så gillar jag när Raja är med.

Sen är ju Blackie som hon heter bara 1,5 år än, ung o oerfaren.

Tog en liten stund innan bägge hundarna enl Astron va på samma plats och jobbade ihop.

Jag mitt dumma nöt genade över skogen vilket va lite korkat o långt.

Informerade resten av deltagarna vart hundarna förflyttade sig och dirigerade om passkyttar under tiden som jag gick.

Nu va det ståndskall så barren ramlade…

Rajas skall dränktes av den svarte mistluren.

Fick över radion besked att polaren var in på ståndet o ville in o avsluta.

Vänta några minuter, sa jag.

Ringde upp Sambandscentralen o förklarade läget, det skymmer snabbt o vi var inte helt säkra på vilken markbit de stod på.

Fick klartecken o polaren går in o blir direkt påsprungen och drar en smäll från höften och bommar.

Gör lite senare nytt försök o grisen går på honom igen, träffar benet men inga skador.

Han får iväg en smäll till o … bommar….

Måste ha lyse fick jag över radion.

En ficklampa hittas i bilen som är närmast så gör de ett nytt försök.

Nu är det 2 hundar o 3 gubbar inom 50-80 m från ståndet.

Börjar nu förmana gubbarna o lugna ner sig.

Speciellt trigger happy broder som är på väg in med ficklampan.

Nu drar de sig undan o polaren får lampan och försöker än en gång komma in i skiten men det är oehört tätt.

Nu är jag äntligen framme o lite snopet så får jag skjuts runt tillbaka till bilen o hämta pannlampa och eftersökslampa.

Polaren har fått för sig att grisen inte är så liten.

Mörkt o rest ragg på grisen o så lite anfall kan ju ge lite lätt överdrift…

Kommer tillbaka och går in o möter polaren o broder.

Ser direkt att vi är på exakt samma plats där jag avslutat ett eftersök på gris med bägge frambenen avskjutna för ett-två år sen.

Polaren är nu trött o lite grining, Blodsockerbris som han brukar skylla på..vi beslutar att jag passar väster om och han ska försöka ta sig in o skjuta eller stöta grisen på mig.

Nu får vi faen avsluta dehär, är de sista jag hör.

Men så med sin lilla ficklampa som håller på o slockna av batteritorsk så ser han grisen som ligger en halvmeter framför bösspipan och kan avsluta med en bula mellan ögonen 17.30, Blackie reste nassen strax efter 15.00.

post-348-1231795868_thumb.jpg

Visar sig att grisen har höger bakben avskjutet, de är allt… 6 skott mot grisstackaren o 2 träff…

post-348-1231795922_thumb.jpg

post-348-1231795966_thumb.jpg

Blått är Blackie o grönt är raja.

Släpper vid röd pil, grisen påskjuts vid gul pil, Raja släpps på vid Svart pil, avlsut vid röda krysset.

Totalt 7,9 km från påsläpp och 4,4 km från skadskjutning till avslut.

Astro är rätt kul..

PS ursäkta de dåliga bilderna.. hade bara mobieln med idag o den har ingen blixt..

Publicerat

Återigen bra jobbat. Astro är skitskoj, även för passkyttarna som får uppleva jakten på ett annat sätt och dessutom veta vart hunden är.

Publicerat

Nästan som Johkas gris, men bara nästan :lol:^_^

Snyggt NS!

Dock en fundering.. Upphetsad stämning och grinigt.. du måste känna det där folket ruskigt väl för jag hade nog inte vågat släppa in någon annan med bössa på det ståndet än jag själv typ.. eller tja.. förstår du vad jag menar?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Nästan som Johkas gris, men bara nästan ^_^:D

Snyggt NS!

Dock en fundering.. Upphetsad stämning och grinigt.. du måste känna det där folket ruskigt väl för jag hade nog inte vågat släppa in någon annan med bössa på det ståndet än jag själv typ.. eller tja.. förstår du vad jag menar?

Mvh!

Mest rädd för att brodern skulle få parkinsson i skjutfingret.. hänt förr.. :rolleyes:

Griniga polaren är Rajas husse så han vet jag hur han fungerar :D

Sen va det en norrläning, oxå hundförare, inne men han flyttade ut o passade av längre bort.

De/vi var överens om att inget skjutande annat än rakt ner i backen oasett vad som händer.

De 2 gånger polaren bommade va han helt själv inne på ståndet.

Jag ville att polaren skulle va där o snabbt koppla Raja när grisen va död.

Med tanke på hennes något aggresiva betende vid dött vilt så..

Väldigt dumt om unghunden får storstryk som avslutning på ett kanon jobb.

Edit: nu blev jag nyfiken på Johkas gris men hittar inte tråden...?

Eller... man e ju lat... B) var ligger den

Publicerat

Bra jobbat! Och underbar/informativ läsning, tack för det!!!

Mvh,

Finhunter

Publicerat

Triggerhappy, Parkinsson, Blackie, Raja och NS bra hundar och bestämda jägare gjorde lidandet så kort som möjligt för en skadad gris.

Publicerat
  • Författare
Triggerhappy, Parkinsson, Blackie, Raja och NS bra hundar och bestämda jägare gjorde lidandet så kort som möjligt för en skadad gris.

He, he... början låter som nån gammal västern film... :lol:

Publicerat
He, he... början låter som nån gammal västern film... ;)

:D;) Nyare går väl knappt att få :lol:

Publicerat

Riktigt intressant berättelse som vanligt. Är du månne lillebror? :ph34r:

Publicerat
  • Författare
Riktigt intressant berättelse som vanligt. Är du månne lillebror? :D

Jepp... yngst av fem syskon... en syrra o resten bröder..

Publicerat
Edit: nu blev jag nyfiken på Johkas gris men hittar inte tråden...?

Eller... man e ju lat... :D var ligger den

Nja.. Johka har väl inte direkt öst detaljer över hans skogliga fältskjutning av något konstigt skäl :D:D

Skit samma, allt gick bra även då så jag säger inte ett smack om fältskjutningen, var förbannat kul att höra kanonaden både hans och övrigas!

Mvh!

Publicerat

Bra jobbat, kul när det det går bra för unghunden :rolleyes: .. Gratis till grisen