Publicerat Januari 13, 200917 yr Har ju sagt att jag skulle återkomma med detta eftersöket när jag fick tid. Så vi gör väl ett försök. Hade jagat med Lina både fred/lörd men på kvällen ringer en av kontaktmännen i eftersöksgruppen. En jaktkompis till honom hade skjutit på en gris i en flock på 8-10 grisar. Dom hade hittat en liten benflisa och några få bloddroppar de första 100m, men slutat spåra vid första tätningen. Och där hade de bara ett ensamt spår. Eftersom de andra hundförarna antingen behövde skjuts eller hade ännu mer slitna hundar än jag så lovade jag att göra ett försök. På plats så hittade vi en liten benbit till och något som jag är rätt säker på var benmärg, men väldigt få bloddroppar. Dropparna var för övrigt mitt i spåret mellan klövavtrycken. Tyvär så kunde jag konstatera att hela flocken gått in i samma plantering 30m från där den påskjutna gått in. Men nu till det stora problemet. Planteringen var så jävla tät att det fanns ingen möjlighet att spåra med hunden. Så jag chansade på att släppa. Tog hunden en halvminut att passera tätningen och hon fortsatte i en vid båge i nordöst. Efter lite över en km fågelvägen vänder det av österut för att sedan gå i söder. Jag dirigerar skytten och hans kompis för att genskjuta. Själv går jag först igenom tätningen vilket var nästan omöjligt, tog 10 min. Efter det spårade jag av och det fanns bara spår efter en hel flock ur tätningen. Lina släppte väl spåren efter ca 4km och vände tillbaka till mig. Jag lät henne söka av planteringen och vi gick även ett helt varv runt den utan att varken hon eller jag hittade fler spår. Under tiden så hade de andra hittat spåren över en väg precis där Lina släppt. Så vi kollade upp spåren där. Gick inte att säga exakt hur många grisar där var. Men vi vet ju inte heller hur många det var från början. Vi bestämde oss för att ge upp där. Kändes som minimala chanser att lösa det. Är rätt säker på att det var en frambens träff. Eller vad tror ni? Tror även att grisen fortfarande var ihop med flocken. Men visst kan den vikit av någonstans utmed spåret utan att Lina märkt det pga det ringa blodflödet. Lär säkert vara någon som tycker att vi skulle spårat längre innan vi släppte. Men det alternativet existerade inte. Det hade inte gått att ta sig igenom den planteringen med hunden i band. Men kom gärna med synpunker vad man kunde gjort annorlunda. Är ju faktiskt av misstagen man lär sig. Så jag borde kunna mycket.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Surt, o faen å knepigt när de går ihop med flocken. Skulle nog oxå gissa på frambensträff. Märg smälter ju som bekant om man rullar de mellan fingrarna. Blir typ smält fett kvar, lunga som lätt förväxlas med märg försvinner inte på samma sätt. Mindre gris har ju större benägenhet o söka skydd i flocken. Verkade alla benen va i marken? Vet ju inte om ni har snö? Här finns ingen kvar alls. Men kanske en ringning och försöka hitta ett ensamt spår ut ur planteringen, fast de gjorde ni om jag fattade rätt. Möjligen om det nu går att spåra om löpan med ev snöns hjälp eller hund så kanske man kan se var den påskjutna viker av. Astron kan ju va väldigt behändig i sånna lägen. Man ska ju aldrig generalisera men benskott så upplever jag att de brukar gå mer än 1 km innan sårlega. Buk o en del annat så går de inte lika långt förutsatt att de får ha det lungt en stund. Fast grisar gör ju lite som de vill o inte alls som vi tror... Finns ju hundar som sållar ut den skadade från flocken men de är dessvärre lätträknade. Vet ju inte om de här va till nån hjälp. Efterklok är ju inte svårt o va...
Publicerat Januari 13, 200917 yr Det här är en dum fråga men hade du inte kunnat ringa tätningen i linan? För att kontrollera om den påskjutna var kvar eller hade lämnat och i så fall med eller utanför flocken. en slags tröst är att ett vildsvin som är skjutet i nedre delen av ett framtid klarar sig i 9/10 och att de kommer att läka ut på ett eller annat sätt. Ett alternativt som jag hade trott mer på var taggutskottsträff, för varför skulle man träffa så lågt som benträff när man håller i kroppen på viltet. /C Har ju sagt att jag skulle återkomma med detta eftersöket när jag fick tid. Så vi gör väl ett försök.Hade jagat med Lina både fred/lörd men på kvällen ringer en av kontaktmännen i eftersöksgruppen. En jaktkompis till honom hade skjutit på en gris i en flock på 8-10 grisar. Dom hade hittat en liten benflisa och några få bloddroppar de första 100m, men slutat spåra vid första tätningen. Och där hade de bara ett ensamt spår. Eftersom de andra hundförarna antingen behövde skjuts eller hade ännu mer slitna hundar än jag så lovade jag att göra ett försök. På plats så hittade vi en liten benbit till och något som jag är rätt säker på var benmärg, men väldigt få bloddroppar. Dropparna var för övrigt mitt i spåret mellan klövavtrycken. Tyvär så kunde jag konstatera att hela flocken gått in i samma plantering 30m från där den påskjutna gått in. Men nu till det stora problemet. Planteringen var så jävla tät att det fanns ingen möjlighet att spåra med hunden. Så jag chansade på att släppa. Tog hunden en halvminut att passera tätningen och hon fortsatte i en vid båge i nordöst. Efter lite över en km fågelvägen vänder det av österut för att sedan gå i söder. Jag dirigerar skytten och hans kompis för att genskjuta. Själv går jag först igenom tätningen vilket var nästan omöjligt, tog 10 min. Efter det spårade jag av och det fanns bara spår efter en hel flock ur tätningen. Lina släppte väl spåren efter ca 4km och vände tillbaka till mig. Jag lät henne söka av planteringen och vi gick även ett helt varv runt den utan att varken hon eller jag hittade fler spår. Under tiden så hade de andra hittat spåren över en väg precis där Lina släppt. Så vi kollade upp spåren där. Gick inte att säga exakt hur många grisar där var. Men vi vet ju inte heller hur många det var från början. Vi bestämde oss för att ge upp där. Kändes som minimala chanser att lösa det. Är rätt säker på att det var en frambens träff. Eller vad tror ni? Tror även att grisen fortfarande var ihop med flocken. Men visst kan den vikit av någonstans utmed spåret utan att Lina märkt det pga det ringa blodflödet. Lär säkert vara någon som tycker att vi skulle spårat längre innan vi släppte. Men det alternativet existerade inte. Det hade inte gått att ta sig igenom den planteringen med hunden i band. Men kom gärna med synpunker vad man kunde gjort annorlunda. Är ju faktiskt av misstagen man lär sig. Så jag borde kunna mycket.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare nog oxå gissa på frambensträff.Märg smälter ju som bekant om man rullar de mellan fingrarna. Blir typ smält fett kvar, lunga som lätt förväxlas med märg försvinner inte på samma sätt. Mindre gris har ju större benägenhet o söka skydd i flocken. Verkade alla benen va i marken? Jo då var det helt klart märg. Vad jag kunde se där den sprungit själv så funkade alla benen. Vet ju inte om ni har snö? Här finns ingen kvar alls.Men kanske en ringning och försöka hitta ett ensamt spår ut ur planteringen, fast de gjorde ni om jag fattade rätt. Möjligen om det nu går att spåra om löpan med ev snöns hjälp eller hund så kanske man kan se var den påskjutna viker av. Nu är snön borta här också. Men när detta hände hade vi lite. Gick att kontrollera att det bara gått ut gris på ett ställe ur planteringen. Men hade nog inte gått att följa löpan så långt. Finns ju hundar som sållar ut den skadade från flocken men de är dessvärre lätträknade. Lina har faktiskt oftast lyckas få tag på rätt gris även i en flock. Om det sen har varit slump eller inte kan man ju inte svara säkert på. Hände ju senaste i lördags. Men den här läckte ju så ytterst lite också och hon kom ju aldrig ikapp dom heller.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Författare Det här är en dum fråga men hade du inte kunnat ringa tätningen i linan?För att kontrollera om den påskjutna var kvar eller hade lämnat och i så fall med eller utanför flocken. /C Hade ju inte hjälpt eftersom de inte gick att räkna spåren varken vid in eller utspåren. Visste inte heller hur stor planteringen var. Ett alternativt som jag hade trott mer på var taggutskottsträff, för varför skulle man träffa så lågt som benträff när man håller i kroppen på viltet. Kan ju vara en bra fråga. Själv så tycker jag benträffar (tillsammans med bukskott) verkar vara de vanligaste skadskjutningarna på gris.
Publicerat Januari 13, 200917 yr Lina är ju laika o jag har för mig att fler upplever att den rasen har lite vargbeteende o sållar ut den skadade. Kommer säkert en del av rutin oxå. Självklart finns det andra raser som gör det. Tycker att om det nu va träff i framben så borde den gå i sårlega. Fast möjligheten finns ju att benet inte var av helt o de tydde ju spåren på att den använde alla fötterna. Skitsvårt.. skillnaden mellan succe o fiasko är som bekant ofta hårfin... Efterklokhet är ju den exaktaste vetenskapen.. I de här läget så vet i faen hur man skulle gjort.. Hade Lina fått kontakt så vore det förmodligen löst. Är nog så att får vi bara kontakt med den skadade grisen så fixar en bra o envis ståndhund resten. Det är fram till kontakten som kan va de knepiga.. Edit: just de.. den typen av märg du hittat finns inte i taggutskott. Märgen i taggutskott eller ryggen sitter fast i benet. Ser ut som fläskottlett som vi alla antagligen alla vet hur det ser ut. Kan då inte va taggutskott om det nu var märg du hittade.