Hoppa till innehåll

Regionala mål Rovdjur


pallä

Recommended Posts

Hur påverkar ni NVV i deras strävan för regionala mål med vargstammen? Borde snart kunna bli aktuellt med skyddsjakt även i västerdalarna, vi har fem ev sex föryngringar bara i vansbro kommun! Känns lite snett gämfört med nationella målet på 20 föryngringar i hela landet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första är jag inte säker på att NV strävar efter en regional förvaltning. Så vi får nog börja med att övertyga dem och regering samt riksdag om att vi behöver regionalisera rovdjursförvaltningen. Carlgren gav uppdraget till NV att föreslå hur en sådan skulle kunna se ut strax före jul och förslaget ska redovisas i mitten av februari. Vi jobbar just nu stenhårt med att få till ett klokt förslag och jag kan givetvis inte redovisa i detalj vad vi gör för att övertyga tjänstemännen om det kloka i regional förvaltning och hur den ska gå till men jag kan lova att vi jobbar rätt hårt med frågan.

Vi ska dock inte tro att hela världen blir bättre med en regional förvaltning av rovdjuren. Ser man till hur rovdjursfrågorna hanterats hittills på respektive Länsstyrelse så kan man ganska lätt bli en smula uppgiven. Det spretar ganska rejält. Så i vissa län är jag rädd att en regional förvaltning kan bli ett nerköp om inte folk byts ut eller vi får till ett extremt bra förslag för hur formerna för det hela ska se ut.

Men för att det du efterlyser ska bli verkligt så ser jag det nästan som viktigare att vi får till en förvaltande jakt på varg och inte enbart en skyddsjakt inducerad av skadegörande individer. Kan vi ta steget till en förvaltande jakt så ser jag inte att vi måste ha en regional förvaltning av rovdjuren, även om det underlättar. Så i min värld är det kanske väl så viktigt att vi arbetar hårt med att förklara varför vi måste förvalta vargen med konventionell jakt och hur en sådan jakt skulle kunna genomföras och läggas upp. Vi lämnade faktiskt in ett förslag på en dylik jakt i höstas till NV med begäran om jakt på 18 vargar, vi har ännu inte fått svar men jag kollar postlådan varje dag... Ska bli mycket intressant att se svaret och tillhörande motiveringar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första är jag inte säker på att NV strävar efter en regional förvaltning. Så vi får nog börja med att övertyga dem och regering samt riksdag om att vi behöver regionalisera rovdjursförvaltningen. Carlgren gav uppdraget till NV att föreslå hur en sådan skulle kunna se ut strax före jul och förslaget ska redovisas i mitten av februari. Vi jobbar just nu stenhårt med att få till ett klokt förslag och jag kan givetvis inte redovisa i detalj vad vi gör för att övertyga tjänstemännen om det kloka i regional förvaltning och hur den ska gå till men jag kan lova att vi jobbar rätt hårt med frågan.

Dom måste ivart fall tänkt lite i dom banorna. :)

http://www.naturvardsverket.se/upload/30_g...ovdjur_2008.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart har NV känt hur vindarna blåser, och nu har de dessutom fått det konkreta uppdraget. Andreas Carlgren och Miljödepartementet är väl medvetna om att regional förvaltning är ett av få sätt att kunna skapa legitimitet för rovdjursförvaltningen och -politiken ute i landet. Var det hela landar antalsmässigt är dock extremt svårt att sia om, och man diskuterar egentligen (åtminstone öppet) huvudsakligen att bryta ned ett nationellt mål till de lägre regionala nivåerna.

Jag delar Linkis bedömning fullt ut att frågan om förvaltningsjakt på sikt är betydligt viktigare än regional förvaltning, även om vi självfallet jobbar hårt för att utnyttja de möjligheter som regional förvaltning kan ge när det gäller synen på absurt höga tätheter av rovdjur i vissa län.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag delar Linkis bedömning fullt ut att frågan om förvaltningsjakt på sikt är betydligt viktigare än regional förvaltning, även om vi självfallet jobbar hårt för att utnyttja de möjligheter som regional förvaltning kan ge när det gäller synen på absurt höga tätheter av rovdjur i vissa län.

Ja visst är det så, som jag skrev i en annan tråd känns det fördj.....t att mer än 1/4 av landets vargar ska vistas inom en kommuns gränser. Måste till förvaltningsjakt samt en spridning av vargstammen om deras mål ska vara realistiska.

Som det ser ut idag så känner man bara uppgivenhet är nog inne på sista omgången hundar. Och utan hundar kan jag lika gärna sluta jaga. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alljägarn: Bit ihop! Vi har aldrig varit närmare en lösning än nu...

Men just den regionala förvaltningen är ett exempel på vilken tid saker tar när de ska malas i byråkratins kvarnar. Det måste vara minst 5 år sedan jag var på mitt första vargsymposium i Vålådalen. Där fanns utländsk expertis från åtminstone två olika världsdelar som ensidigt, tydligt och klart redovisade en regional förvaltning och acceptans som det absolut viktigaste verktyget för att kunna hålla varg i ett område. Därefter har all tillgänglig internationell expertis upprepat detta som papegojor i alla möjliga sammanhang. Två rovdjursutredningar har också pekat på regional förvaltning och acceptans som nyckelfaktorer. Ändå har det tagit minst 5 år innan ett konkret uppdrag kommer, det är den verklighet vi har att hantera.

Tyvärr tror jag mycket av dagens misstro mot rovdjurspolitiken och NV samt Länsstyrelser beror just på denna seghet och den förbannade försiktighetsprincipen. Se bara på siffrorna över björnstammen. Eftersom man inte visste exakt hur många björnar vi hade skrev man i 5 år att vi hade en björnstam på 1000 individer, av försiktighetsprincipen. Det misstaget kostade mycket i förtroende och jag vet inte riktigt när man kan anse det felsteget reparerat. Samma sak med jakten på rovdjuren, inte hade det varit hela världen om lo- eller björnstammen minskat med några procent på grund av en lite för stor jaktkvot ett enskilt år. Det hade man reparerat blixtsnabbt nästa år. Istället skaffar man sig hängslen, livrem och dubbelt av båda och minimerar jakten. Därför har vi nu en situation då vi har massor av tjänstemän på såväl Länsstyrelser som NV som inte ens i sin sinnevärld skulle våga ta ett beslut som riskerar att stanna upp, eller gud förbjude minska, en rovdjursarts antal eller utbredning.

Därför är jag också i mina mörka stunder lite orolig för en regional förvaltning. Dessa frågor är så laddade och Länsstyrelsens tjänstemän så snedrekryterade att jag misstänker att man kommer att få en drös försiktighetsprincipsivrare som bromsar kraftigt även regionalt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alljägarn: Bit ihop! Vi har aldrig varit närmare en lösning än nu...

Därför är jag också i mina mörka stunder lite orolig för en regional förvaltning. Dessa frågor är så laddade och Länsstyrelsens tjänstemän så snedrekryterade att jag misstänker att man kommer att få en drös försiktighetsprincipsivrare som bromsar kraftigt även regionalt...

~

Känner mig också lite osäker på det här med regional förvaltning med den personal som jobbar på Lst Dalarna. Dom verkar ju inte vara dom som främst vill ha en balanserad stam av varg. Skulle däremot tro att det är dom nekat till flest skyddsjakts begäranden. Syns om inte annat i NVVs rapport om skjutna vargar per län. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alljägarn: Bit ihop! Vi har aldrig varit närmare en lösning än nu...

Men just den regionala förvaltningen är ett exempel på vilken tid saker tar när de ska malas i byråkratins kvarnar. Det måste vara minst 5 år sedan jag var på mitt första vargsymposium i Vålådalen. Där fanns utländsk expertis från åtminstone två olika världsdelar som ensidigt, tydligt och klart redovisade en regional förvaltning och acceptans som det absolut viktigaste verktyget för att kunna hålla varg i ett område. Därefter har all tillgänglig internationell expertis upprepat detta som papegojor i alla möjliga sammanhang. Två rovdjursutredningar har också pekat på regional förvaltning och acceptans som nyckelfaktorer. Ändå har det tagit minst 5 år innan ett konkret uppdrag kommer, det är den verklighet vi har att hantera.

Det är ju pinsamt hur det funkar ibland.. :lol:

Tyvärr tror jag mycket av dagens misstro mot rovdjurspolitiken och NV samt Länsstyrelser beror just på denna seghet och den förbannade försiktighetsprincipen. Se bara på siffrorna över björnstammen. Eftersom man inte visste exakt hur många björnar vi hade skrev man i 5 år att vi hade en björnstam på 1000 individer, av försiktighetsprincipen. Det misstaget kostade mycket i förtroende och jag vet inte riktigt när man kan anse det felsteget reparerat. Samma sak med jakten på rovdjuren, inte hade det varit hela världen om lo- eller björnstammen minskat med några procent på grund av en lite för stor jaktkvot ett enskilt år. Det hade man reparerat blixtsnabbt nästa år. Istället skaffar man sig hängslen, livrem och dubbelt av båda och minimerar jakten. Därför har vi nu en situation då vi har massor av tjänstemän på såväl Länsstyrelser som NV som inte ens i sin sinnevärld skulle våga ta ett beslut som riskerar att stanna upp, eller gud förbjude minska, en rovdjursarts antal eller utbredning.

Därför är jag också i mina mörka stunder lite orolig för en regional förvaltning. Dessa frågor är så laddade och Länsstyrelsens tjänstemän så snedrekryterade att jag misstänker att man kommer att få en drös försiktighetsprincipsivrare som bromsar kraftigt även regionalt...

Åhh fasen, du tror att det är så illa alltså..inte bra.. :rolleyes::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Crowfear: Lugn, jag har haft fel förr...

Alljägaren: Att vi har stora skillnader mellan enskilda Länsstyrelsers inställning till rovdjur i allmänhet och kanske skyddsjakt i synnerhet är väl ingen hemlighet. Jag tycker heller inte att det är någon hemlighet att Dalarna i det sammanhanget framstår som de som hittills uppvisat störst motstånd mot skyddsjakt och minst förståelse för jägare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alljägaren: Att vi har stora skillnader mellan enskilda Länsstyrelsers inställning till rovdjur i allmänhet och kanske skyddsjakt i synnerhet är väl ingen hemlighet. Jag tycker heller inte att det är någon hemlighet att Dalarna i det sammanhanget framstår som de som hittills uppvisat störst motstånd mot skyddsjakt och minst förståelse för jägare.

Jag kan inte annat än att hålla med, kanske man skulle försöka att få in dig på någon tung post inom Lst Dalarna. :huh:;)B):D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi jobbar nu rätt intensivt med älgutredningen där er Landshövding, Maria Norrfalk, är själva utredaren. Hon är en mycket klok kvinna. Tyvärr så tror jag inte att hon har riktigt tid eller möjlighet att styra sina tjänstemän som handlägger rovdjursfrågor. Men det är oavsett vem som är bra eller dålig ett otyg att man inte kan nå någon form av samsyn mellan länen i dessa frågor. Som om det inte var nog med att glesbefolkade län riskerar att få ett oacceptabelt rovdjurstryck på grund av opinionen så ska vissa län behöva dras med detsamma på grund av tjänstemän med privata åsikter och värderingar som omöjliggör en rationell och rättvis förvaltning...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Crowfear: Lugn, jag har haft fel förr...

Vi får hoppas på det i det här fallet. :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi jobbar nu rätt intensivt med älgutredningen där er Landshövding, Maria Norrfalk, är själva utredaren. Hon är en mycket klok kvinna. Tyvärr så tror jag inte att hon har riktigt tid eller möjlighet att styra sina tjänstemän som handlägger rovdjursfrågor. Men det är oavsett vem som är bra eller dålig ett otyg att man inte kan nå någon form av samsyn mellan länen i dessa frågor. Som om det inte var nog med att glesbefolkade län riskerar att få ett oacceptabelt rovdjurstryck på grund av opinionen så ska vissa län behöva dras med detsamma på grund av tjänstemän med privata åsikter och värderingar som omöjliggör en rationell och rättvis förvaltning...

Ja men hur kan en sådan som Bjärvall sitta för Svenka rovdjursföreningen i Dalarnas Regionala Rovdjursgrupp?

Då blir det väl knappast regionalt styre. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara ännu ett tecken på att Dalarnas Länsstyrelse är lite... speciell...

I mina ögon finns det två saker att göra åt problemet, endera ska medlemmarna i gruppen vara folkbokförda i länet eller så avskaffar man den Regionala rovdjursgruppen.

Jag har själv aldrig förstått varför man ska ha en regional rovdjursgrupp när vi redan har en viltvårdsnämnd som fungerar alldeles utmärkt i varje län. Problemet är antagligen, om jag nu ska spekulera lite, att deltagarna i viltvårdsnämnderna väger samman alla aspekter på vilt och viltvård i länet och därför kommer till obekväma beslut. Se bara på lo- och björntilldelningarna varje år. Viltvårdsnämnderna föreslår konstant en relevant tilldelning som sedan först Länsstyrelsen bantar och sedan tar NV ett varv till med bantningen (lite förenklat). Därför har man inrättat en ny instans som i högre utsträckning, genom annan representation, föreslår bekvämare beslut.

Att skilja på rovdjuren från övrig viltförvaltning kan omöjligt vara bra. Alla intressen som har fakta eller åsikter i en fråga måste höras även i en regional förvaltning och då är viltvårdsnämnden den grupp som har bredast representation och också ett konkret uppdrag som är reglerat i författningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...