Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VARGSLAGEN ÄLG

Featured Replies

Publicerat

HAR LÄSNTYRELSEN RÄTT ATT HÄMTA VARG TAGNA ÄLGAR?

Publicerat

När skulle detta ha skett? Är marken registrerad för älgjakt? Hur? Älg kan bli statens vilt eller jakträttshavarens beroende om det är jakttid eller inte mm.

Publicerat

Skall man rapportera rovdjursslagna älgar och andra observationer till Länsstyrelsen?

Publicerat

Ja, framför allt spår eller direktobsar av rovdjuren ska rapporteras in till Länsstyrelsen. De är nog mest intresserade av lo och varg. De flesta län brukar ha en rovdjurstelefon och en mailadress där man kan rapportera. Detta är faktiskt ganska viktigt eftersom alla uppskattningar över hur mycket rovdjur vi har baseras på Länsstyrelsens årssammanställningar. I en del län så är jägarna idag så vana att stöta på lo och vargspår att man inte "orkar" rapportera in sina observationer. Konsekvensen i Länsstyrelsens statistik blir då att rovdjuren har minskat och därmed minskar också kvoterna eller jakten uteblir...

För Dalarnas del så hittar du telefonnummer och rapportering via nätet här:

http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=7561

Se nu till att rapportera varenda spår eller obs ni kan hitta, det är viktigt.

Publicerat
Ja, framför allt spår eller direktobsar av rovdjuren ska rapporteras in till Länsstyrelsen. De är nog mest intresserade av lo och varg. De flesta län brukar ha en rovdjurstelefon och en mailadress där man kan rapportera. Detta är faktiskt ganska viktigt eftersom alla uppskattningar över hur mycket rovdjur vi har baseras på Länsstyrelsens årssammanställningar. I en del län så är jägarna idag så vana att stöta på lo och vargspår att man inte "orkar" rapportera in sina observationer. Konsekvensen i Länsstyrelsens statistik blir då att rovdjuren har minskat och därmed minskar också kvoterna eller jakten uteblir...

Då får man väl ha en öppen linje dit kan snart inte gå utanför dörren utan att se spår. Såg förresten en vargslagen älg i fredags, på lördagen såg jag att länsstyrelsens spårare varit ca 200 meter därifrån strax efter mig på fredag. Men om vi rapporterar dit borde man väl också kunna se på deras sida var sådana iaktagelser är gjorda. :ph34r:

Publicerat

LS i Gävleborg då ?, där står det bara att man ska rapportera in spår, ingenstans vart man ska ringa dock, och ingen länk till någonstans där man kan göra det via nätet.

Skall det komma ut någon och kontrollera spåren också?, så att man måste märka ut platsen eller ta GPS kordinater ?

Då har jag en halvtidstjänst med det i så fall, på min mark.. :ph34r:

Publicerat
LS i Gävleborg då ?, där står det bara att man ska rapportera in spår, ingenstans vart man ska ringa dock, och ingen länk till någonstans där man kan göra det via nätet.

Skall det komma ut någon och kontrollera spåren också?, så att man måste märka ut platsen eller ta GPS kordinater ?

Då har jag en halvtidstjänst med det i så fall, på min mark.. :ph34r:

Här kan man nog ha det som heltids syssla. B)

Publicerat

Crowfear:

http://www.x.lst.se/x/amnen/Naturvard/rovd...era_rovdjur.htm

Visst lär de få nöta lite skidor och ben om de ska kolla upp alla spår. Men de är framför allt intresserade av nya familjegrupper och ensamma vargar, så det är bara att rapportera utifall att. Tyvärr har det hänt mer än en gång att jägarna tagit en familjegrupp eller loföryngring för given och inte rapporterat den... Vi har sedan upptäckt att den inte funnits med på årets rapport. Därför gör vi nu en avstämning tillsammans med våra konsulenter i varje län strax innan rapporteringssäsongen är slut. Brukar kunna bli några hektiska nätter där på slutet med rejäla skutt i antalen... Undrar om inte en konsulent i värmland för ett par år sedan nästan fördubblade antalet loföryngringar sista helgen.

Alljägarn: Det finns ett forum som heter rovdjursforum som används av Länsstyrelserna och NV för att lägga in spår, incidenter och annat. Vi har frågat om det inte kan bli publikt vilket väsentligt skulle underlätta såväl hundjakt som att få in så bra underlag som möjligt. Vi har dock fått mest undflyende svar så här långt. Tyvärr fungerar portalen också så dåligt ännu att det inte är så enkelt att använda den. Men vi jobbar vidare...

Publicerat

INstämmer om betydelsen av att rapportera spår. Har rapporterat ett antal lospår i vinter (ser spår varje gång jag går ut i princip) och helt plötsligt var det minsann en tidigare oregistrerad familjegrupp. Tack vare att jag hittade den sent en söndag och rapporterade direkt kunde lst kvalitetssäkra den, vilket kräver spårning 3 km, på måndagen innan det töade.

Rapportera och gör det snabbt; lst har inte hur många spårningsekipage som helst och är det bra förhållanden har de mycket att göra över hela länet. Risken finns då att de inte hinner på spår innan de snöat igen eller töat bort. Ju snabbare man är, desto större chans att de hinner.

Och det är minimisifforna som styr jakttilldelningen... dvs vi har ALLT att tjäna på att rapportera. Förra veckan var det 14 säkra familjegrupper i Uppsala län.

Publicerat
Alljägarn: Det finns ett forum som heter rovdjursforum som används av Länsstyrelserna och NV för att lägga in spår, incidenter och annat. Vi har frågat om det inte kan bli publikt vilket väsentligt skulle underlätta såväl hundjakt som att få in så bra underlag som möjligt. Vi har dock fått mest undflyende svar så här långt. Tyvärr fungerar portalen också så dåligt ännu att det inte är så enkelt att använda den. Men vi jobbar vidare...

Ja då kanske man ska börja rapportera observationer då, har ju trots allt sett både familje grupp samt ensam varg, Dessutom har jag ju sett spårobsevationer vid ett flertal tillfällen efter både varg och lo under senaste jaktsäsongen. Och så har det ju skjutits några älgar i grannlagen med tydliga skador efter varg eller björn.

Fan Linkis det börjar ju på att vara ganska intressant att web prata med dig, ni har ju en del bra ideer kanske man skulle satsa på ett medlemskap trots allt. ;):huh:

Publicerat

Men va fa..jag måste vara helt blind tydligen som bommat den där sidan..

Jaja, nu är den upplagd som favorit i alla fall, jag har ju sett en massa lospår här i vinter, mer än någonsin faktiskt.

Tackar för hjälpen Linkis !

Publicerat

Crowfear: Det kan ju också vara så att Länsstyrelsen borde tänka över hur de arrangerar sina hemsidor. Det är nog inte alla som direkt förstår att rovdjur tillhör fliken "Miljö"...

Publicerat
Crowfear: Det kan ju också vara så att Länsstyrelsen borde tänka över hur de arrangerar sina hemsidor. Det är nog inte alla som direkt förstår att rovdjur tillhör fliken "Miljö"...

Ja det är sant, man kan ju dra paralellen att när jag jobbade som djurskyddsinspektör på kommunen, så låg detta under Bygg & Miljökontoret, inte helt logiskt för alla kanske.

Sen årsskiftet ligger den uppgiften på Länstyrelsen.

Publicerat

Crowfear: Japp, har sett att några inspektörer direkt omskolats till jakthandläggare, åtminstone på deltid. Du kanske borde ta upp din gamla karriär?

Jag lägger nog för övrigt en knapp vecka på lopremiären i dina trakter, har fått samma rapporter som du ger att lon verkar ha kommit igen. Är väl bara något att vänja sig vid, en lo- och rådjursstam som svänger som sinuskurvor om varann..

Publicerat
Crowfear: Japp, har sett att några inspektörer direkt omskolats till jakthandläggare, åtminstone på deltid. Du kanske borde ta upp din gamla karriär?

Jag lägger nog för övrigt en knapp vecka på lopremiären i dina trakter, har fått samma rapporter som du ger att lon verkar ha kommit igen. Är väl bara något att vänja sig vid, en lo- och rådjursstam som svänger som sinuskurvor om varann..

Jodå, jag kommer igen, men nu väntar 2 års vidarestudier först...pust och stön.. :huh:

Det har ju svängt hit och dit med lotillgången, varit lugnt några år nu, för fem år sen var det inte alldeles ovanligt med lospår på gården, får se om det blir lika nu, rådjuren häckar ihopklumpade på täkterna i alla fall, och det brukar ju vara en säkert tecken på kissar i skogen.

Men en fråga för lojakten i år, när presenterar LS antalet som får skjutas per län ?

Kollade nyss, och det är fortfarande 2008 års uppgifter på tilldelning.

Publicerat

Normalt kommer lobeslutet före jul, men i år så har det dragit ut på tiden. Främst eftersom vi har ett lite nytt läge med ganska mycket för mycket lodjur i renbetesland och ett uppnått etappmål. Sedan ska vi också komma ihåg att NV har rätt många skyddsjaktsansökningar att ta hand om med minskad personalstyrka...

Jag fick tidigare idag en ganska välinitierad uppgift som sa att vi ska garanterat ha ett beslut inom 14 dagar. Jag tippar på under nästa vecka...

Publicerat
Normalt kommer lobeslutet före jul, men i år så har det dragit ut på tiden. Främst eftersom vi har ett lite nytt läge med ganska mycket för mycket lodjur i renbetesland och ett uppnått etappmål. Sedan ska vi också komma ihåg att NV har rätt många skyddsjaktsansökningar att ta hand om med minskad personalstyrka...

Jag fick tidigare idag en ganska välinitierad uppgift som sa att vi ska garanterat ha ett beslut inom 14 dagar. Jag tippar på under nästa vecka...

Okej, ja vi väntar väl och ser, tackar för svaret. :huh:

Publicerat

Inte i Norrbotten min gode herre för där har Vi en egen jaktenhet!

http://www.bd.lst.se/Jakt/Startpage.aspx

:huh:

Publicerat

Jaktenheter finns nog i alla län, men de har lite olika organisation och framför allt lite olika vilja att synas och märkas. Men Norrbotten har jag själv mycket goda erfarenheter av...

Publicerat
Jaktenheter finns nog i alla län, men de har lite olika organisation och framför allt lite olika vilja att synas och märkas. Men Norrbotten har jag själv mycket goda erfarenheter av...

Ja, dom är trevliga där! Jag har pratat med dom några gånger på telefon. <_<

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.