Publicerat Januari 14, 200917 yr Hej, Har tidigare jagat trut innåtlandet på åkrar etc, men har nu tillgång till trut och måsjakt vid västkusten. Där finns det väldigt gott om trut, men vad jag hört finns det även Silltrut som är fridlyst! Något tips på hur man skiljer denna från en havstrut (förutom storleken)?. Ett sätt som jag redan vet är färgen på fötterna, silltrut gula fötter, medan alla lovliga arter skära fötter... Men det är ganska svårt att se när de kommer flygande mot en (jaktsituation). Någon annan fågel som kan förväxlas med Gråtrut, havstrut eller fiskmås, vid den svenska kusten? //Crow
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Ja tack, jag har sett de bilderna innan, men det jag söker är något konkret tips, exempelvis ifall silltrut beblandar sig med havstrut och gråtrut? Eller flyger silltrut på något sätt som utmärker den från resten. Något tillämbart tips när man sitter där i sitt gömsle etc
Publicerat Januari 14, 200917 yr Pissknepigt! Låg ngr bilder förövrigt på något fågeltittar ställe på nätet att silltruten kan ha gråa vingöversidor även.. Hur som, jag tror jag klarar flest silltrutar på en kombination av två saker. Dels är silltruten otroligt oskygg! Får du kanonhåll på en trut så finns skäl (och tid) att kolla två gånger innan du skjtuer. Har den sen lite för smala vingar så friar jag tveklöst. Med den vingbrädden och storleken så borde den ha bredare vingar kan man tycka men vingarna är verkligen fiskmåslika dvs långa och smala. Men ffa, de är betydligt tamare än alla andra trutar! Mvh!
Publicerat Januari 14, 200917 yr Författare Pissknepigt!Låg ngr bilder förövrigt på något fågeltittar ställe på nätet att silltruten kan ha gråa vingöversidor även.. Hur som, jag tror jag klarar flest silltrutar på en kombination av två saker. Dels är silltruten otroligt oskygg! Får du kanonhåll på en trut så finns skäl (och tid) att kolla två gånger innan du skjtuer. Har den sen lite för smala vingar så friar jag tveklöst. Med den vingbrädden och storleken så borde den ha bredare vingar kan man tycka men vingarna är verkligen fiskmåslika dvs långa och smala. Men ffa, de är betydligt tamare än alla andra trutar! Mvh! Tack det är sådana tips jag är ute efter! Brukar silltruten uppehålla sig i samma flockar som grå eller havstrut? För här nere stryker truten i grupper om 3-20 individer längs stränderna... Alldrig sett någon silltrut i en sådan flock, å andra sidan har jag gått med hunden och spanat två gånger idag utan att sett en ända silltrut...
Publicerat Januari 14, 200917 yr Brukar silltruten uppehålla sig i samma flockar som grå eller havstrut? För här nere stryker truten i grupper om 3-20 individer längs stränderna... Alldrig sett någon silltrut i en sådan flock, å andra sidan har jag gått med hunden och spanat två gånger idag utan att sett en ända silltrut... Dessvärre så kan det vara så, oftast kommer de väl själva men ibland i mindre sällskap av gråtrut. Kommer de tillsammans med havstrut så känns det plättlätt nästan, storleksskillnaden är rejält påtaglig mellan havstruten och silltruten. Men gråtruten.. Gråtruten är som sagt kraftigare i vingarna och skyggare.. Rysaren är i augusti då ungfågeln är ute, då har man bara vingytan att kolla och då sker det nog en del misstag anar jag.. Mvh!
Publicerat Januari 15, 200917 yr Funderat lite på detta, måste säga att det glädjer mej med såna här frågeställningar! Du tar ansvar för din jakt Crow och vill verkligen inte göra fel.. *Respekt!* Mvh!
Publicerat Januari 15, 200917 yr Nu vet jag inte hur det ser ut på den svenska västkusten, men den grå rasen så är inte häckande i norden, närmast hittas den i Frankrike, så åtminstone här i Bottenviken så är alla grå trutar lovliga.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Silltruten har klart lysande gula ben, Havstruten har oftast grådaskiga ben. Benen syns ju klart iallafall när truten sitter men förvånande bra också i flog, om detta inte syns så brukar jag titta på vingspetsarna som hos havstruten är mera rundade och hos silltruten mer spetsiga + storleksskilnaden då.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare Silltruten har klart lysande gula ben, Havstruten har oftast grådaskiga ben. Benen syns ju klart iallafall när truten sitter men förvånande bra också i flog, om detta inte syns så brukar jag titta på vingspetsarna som hos havstruten är mera rundade och hos silltruten mer spetsiga + storleksskilnaden då. Har nu varit ute med kikare, i samband med att jag rastat hunden, och bedrivit lite mer fågelkännedom... Såg silltrut som satt på backen och när de lyfte så såg jag en markant skillnad i vingbredd... Ångrar att jag inte tog med kameran, men silltruten hade mycket spetsigare vingspetsar och kan närmast liknas fiskmås, medan gråtrut och havstrut hade betydligt bredare vingar närmast liknas hök vingar, form mässigt (Rätta mig om jag har fel) Dessutom precis som "hipshot" sa, så upplevde även jag att silltruten var mer oskygg än andra, trutar och måsar... Här nere följer truten strandlinjen fram och tillbaks i jakt på godsaker bland tången. Jag gick helt öppet längs strandkanten med jycken, oftast flyger truten ut ett hundratal meter över havet när den ser en (flyger runt en). Men då och då kommer de väl inom hagelhåll (dock alldrig rakt över en), tar en betydligt mindre omväg. Alldrig reflekterat över detta innan, men idag hade jag ett trutpar som kom väl inom hagelhåll, precis utanför strandkanten och mycket riktigt var det ett silltruts par! Mycket värdefullt tips Funderat lite på detta, måste säga att det glädjer mej med såna här frågeställningar! Du tar ansvar för din jakt Crow och vill verkligen inte göra fel.. *Respekt!* Mvh! Tack Så imorgon skall jag ut och prova jaga dem lite... Får se hur det går, blir lite försöks jakt. Tänkte sätt upp gömslet nära strandlinjen, och försöka plocka dem när de flyger förbi i jakt på mat bland tången. Dom kommer sagta och på låg höjd, så det borde vara lätta skott och lätt att skilja dem åt. Tänkte även sätta några kråk bulvaner, då jag sett att kråkorna och truten brukar uppehålla sig tillsammans på backen... Se hur det fungerar. Tack för alla värdefulla tips, återkommer med resultat och erfarenheter...
Publicerat Januari 15, 200917 yr Är det öppen terräng? Tycker det låter som en fågelsnurra apterad med trut skulle funka klockrent! Det slog mej precis, finns kasst med käk för dem nu så med snurra och/eller åtel så tror jag man kan skjuta riktigt bra i skärgården nu! Åtlade för kråka för många år sen och insåg att det flög rätt bra med trut där, låg kustnära. Detta var innan isen gick och truten sträckte in över land för att leta mat. Sköt ganska exakt 40 trut varje morgon jag jagade, helt galet kul! Lyckades flera gånger skjuta dubbla dubbléer faktiskt.. Kolla om du kan få tag på fisk att hiva ut! Mvh!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Har du väl fått ner en trut så går det att kasta trut o få dem som drar lite för långt bort till att komma inom hagelhåll. Viktigt är att kasta när de som var utom håll passerat en bit. Lättare att lura o göra trutarna nyfikna om de inte riktigt såg vad som hände. Varför de kommer på kastad fågel vet jag inte men antagligen nyfikenhet eller tror de att den kastade fågeln dyker efter mat. Kasta högt o rakt upp i luften. Jagat en del vid kusten o locka in fågel som flyger långt ut i havet är svårare att få in mot land än att få fågel som flyger över land att gå ut över havet. Där vi jagat så har han som har jakten grävt rejäla "skyttegravar" ute på en udde där man kan stå upprätt fast nästan under marknivå. Skitbra gömslen, fast man måste ha stövlar eftersom vattnet givetvis kommer in...
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Har nu varit ute och testat två dagar, utan något vidare resultat. Detta pga vinden har blåst från fel håll, och blåst upp massor med tång och andra "godsaker" på motsatt sida av halvön jag jagar på, och den sidan har jag inte jakträtt på. Så truten håller sig där nu och likaså kråkorna... Men det har ändå blivit en gråtrut och en kråka. Men snart så vänder vinden
Publicerat April 8, 200917 yr Låg ngr bilder förövrigt på något fågeltittar ställe på nätet att silltruten kan ha gråa vingöversidor även.. Hur som, jag tror jag klarar flest silltrutar på en kombination av två saker. Dels är silltruten otroligt oskygg! Får du kanonhåll på en trut så finns skäl (och tid) att kolla två gånger innan du skjtuer. Har den sen lite för smala vingar så friar jag tveklöst. Med den vingbrädden och storleken så borde den ha bredare vingar kan man tycka men vingarna är verkligen fiskmåslika dvs långa och smala. Men ffa, de är betydligt tamare än alla andra trutar! Mvh! Tyvärr måste jag omkullkasta den här teorin! Silltrutar är lika skygga som alla andra trutar. Nu vet jag inte hur det ser ut på den svenska västkusten, men den grå rasen så är inte häckande i norden, närmast hittas den i Frankrike, så åtminstone här i Bottenviken så är alla grå trutar lovliga. Det finns två raser med grå ovansida. Den ena häckar närmast i England och kanske enstaka par i Danmark. Den andra häckar närmast precis öster om Finland och förekommer med enstaka ex i Norrbotten. Dock liten chans att stöta på en. För att stöka till det ytterligare så är silltrutarna på västkusten inte korpsvarta utan gråsvarta, dvs väldigt lika havstrut i färgen, eller något ljusare. Sedan kan jag lova att inte en enda jägare utan kikare klarar att bestämma ungfåglar av silltrut. Tyvärr får man konstatera att nästan all fågeljakt innebär att arter som inte är lovliga kommer att skjutas. Det får man leva med om man ska ha tillåten jakt på fågel. Sedan är det väl upp till varje jägare att bedöma om de tycker det känns ok att veta att de kommer skjuta olovliga, ibland starkt hotade, arter.
Publicerat April 8, 200917 yr Nja.. teori och teori, det är en konkret praktiskt erfarenhet. Silltruten får man in på ruskigt bra håll och detta faktum är så pass påtagligt att det nu mera utgör ett observandum när det gäller att fastställa arten. Har ännu så länge inte varit med om att skjuta en vuxen havstrut på så nära håll som 15 meter.. På en morgon kan jag med lätthet, under högsäsong, skjuta 10 silltrutar på 15 meters håll eller närmre. Och då skulle jag säga att silltruten är ovanligare än havstruten.. Men skit samma, din tro är inte mer felaktig än min men utan tvekan skiljer sig våra erfarenheter därvidlag. Däremot har du rätt ang ungfågeln. Enstaka silltrutar av årets modell i flockar av gråtrut är svårt men inte omöjligt. Ska inte säga att jag aldrig skjutit silltrut för det vore osant men jag har utan tvekan avstått från att skjuta otroligt många fler gånger än vad jag faktiskt skjutit och fällt silltrut. Det som trots allt gör att det går att skilja ut ungfågeln är att de ofta, inte alltid, men ofta flyger tillsammans med föräldrarna. Drar det in två utfärgade silltrutar tillsammans med 3-4 ungfåglar så håller man givetvis igen. Mvh!
Publicerat April 9, 200917 yr Här har du lite info om silltruten. http://c3.globaltwitcher.com/artspec.asp?artid=207 Men studera den i fält är det bästa sättet att lära sig att kunna se skillnad på dessa trutar som är väldigt svåra framförallt som ungfåglar. Jag säger som Hipshot "respekt"