Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersök o synas i natten...

Featured Replies

Publicerat

Hello!

Senaste jakten o eftesöket va lite knepigt med mörkret osv.

Inga lampor i första läget va väl det som va knepigt..m.m.

Min jycke är kolsvart o många grisar oxå.

Har nu köpt DC 30 halsband istället för mojängen jag hade i väst.

Nu är ju västen j-vligt bra för o synas o med reflex o så.

Tillverkaran av DC30 halsbandet är förmodligen inga hundmänniskor...

Halsbandet är svart de oxå..

Reflex prylar finns ju o sätta på, bla hundföraren har i sortiment.

Tänkte skaffa nån smidig väst oxå, bättre än den jag har.

Ska helst va tyst o synas bra.

Kom då o tänka på att ett par blinkande dioder vore kannon på hunden.

Som läget va när hund o gris far fram o tillbaka i skiten så vore de rätt bra o lätt se vilken som är "skjutbar" utan att behöva tända eftersökslämpan.

Den utan lampa bör ju va grisen lixom...

Nån som vet om en reflexväst i signalfärg med lysdioder på ?

Har iallafall sett halsband med dioder på.

Ellee kanske små dioder som man själv kan sy på.

Publicerat

Men du har ju redan blinkande dioder på DC-30 halsbandet. Tycker dom brukar synas bra.

Men det förstås något som satt upp på halsbandet hade ju synts bättre.

Publicerat
  • Författare
Men du har ju redan blinkande dioder på DC-30 halsbandet. Tycker dom brukar synas bra.

Men det förstås något som satt upp på halsbandet hade ju synts bättre.

Sant, men nått uppe på hunden som syns åt alla håll på ryggen/halsbandet vore lite bättre.

Va brodern som tyckte de va lite läskigt när han lyfte bössan efter parerande hund.

Publicerat

Bra tanke, men tänk om... Batteriet lossnar eller halsbandet går av inne i snåren och man är inställd på att skjuta det som inte blinkar....

Men om det kommer två svarta kroppar och den ena blinkar så är det ju bättre... Så vida inte halsbandet hängts av på ena beten...

Verkar vara ett hjälpmedel med ett antal "om inte".

Publicerat

Något som jag upplevt mycket värdefullt vid nattliga jakter och eftersök är en sele eller väst med reflexpil på. Du ser direkt i endast månsken eller med mycket svag lampa vartåt hunden står vilket är väldigt värdefullt vid ståndskall. Alternativet är tvåfärgade flärphalsband, där du direkt ser på färgen vilket håll hunden står vänd. Jag ska kolla i mina lådor vilket fabrikat jag har på halsband och västar / selar. Tror faktiskt jag fått åtminstone några av halsbanden av Tham...

Jag har provat diodhalsband och även sytt in dessa i västar men det mycket svårt att få dem att hålla. Kanske har jag använt för billiga varianter men en nattlig svängom i en granplatering så brukar de blinka högst sporadiskt...

Publicerat
  • Författare
Bra tanke, men tänk om... Batteriet lossnar eller halsbandet går av inne i snåren och man är inställd på att skjuta det som inte blinkar....

Men om det kommer två svarta kroppar och den ena blinkar så är det ju bättre... Så vida inte halsbandet hängts av på ena beten...

Verkar vara ett hjälpmedel med ett antal "om inte".

Tja kommer nått utfarandes o blinkar så behöver jag inte lyfta bössan o tända eftesöklampan.

Kommer nått ut o inte blinkar o så lyfter jag bössan o kollar med efterösklampan att det är grisen o inte hund.

Ser jag blinkande lampa tex till höger o nått svart kommer farandes mot mig så kan jag ju anta att det är grisen.

Skäller det dessutom där det blinkar så kan jag va rätt säker på att det nog är hunden som fortfarande har lampan på sig :D

Skulle det va så att lampan pajar eller lossnar så inte faen skjuter man på allt som rör sig... :D

Handlar om ens eget omdömme.

Kan en liten diodlampa rädda hunden från att få en kula i sig av tex passkytt så är det värt alla OM inte...

Har fått tips om en liten flachlampa som jag tror är vad jag letar efter.

http://shop.peters.se/?p=productsMore&iProduct=114

Ser iallfall väldig intrerssant ut o ska sitta i halsbandet.

Publicerat
Tja kommer nått utfarandes o blinkar så behöver jag inte lyfta bössan o tända eftesöklampan.

Kommer nått ut o inte blinkar o så lyfter jag bössan o kollar med efterösklampan att det är grisen o inte hund.

Ser jag blinkande lampa tex till höger o nått svart kommer farandes mot mig så kan jag ju anta att det är grisen.

Skäller det dessutom där det blinkar så kan jag va rätt säker på att det nog är hunden som fortfarande har lampan på sig :lol:

Skulle det va så att lampan pajar eller lossnar så inte faen skjuter man på allt som rör sig... :rolleyes:

Handlar om ens eget omdömme.

Kan en liten diodlampa rädda hunden från att få en kula i sig av tex passkytt så är det värt alla OM inte...

Har fått tips om en liten flachlampa som jag tror är vad jag letar efter.

http://shop.peters.se/?p=productsMore&iProduct=114

Ser iallfall väldig intrerssant ut o ska sitta i halsbandet.

Jag har en sådan lampa (Flash lampa) på min stövare...funkar riktigt bra ! :lol:
Publicerat

har själv gått och funderat i samma banor även fast jag inte gör så många eftersök på gris. Men för att ha när jag är ute och går med hunden. Hon är en jakt labbe och kolsvart så det är inte lätt att se henne när vi tar en promenad på kvällarna. Det som jag funderat på är att tillverka en "väst" som har refelx samt dioder. Men dioderna skall vara vända åt olika håll. Så om hunden är påväg imot mig så skall hon bli grön och på väg bort så blir hon röd. För ofta är det bara en svart skugga man skymtat på golfbanan där vi går men det är svårt att säga vart hon är på väg. Tror ni dett är en bra ide även för jakt? skulle kanske kunna knåpa ihop fler när jag ändå är på gång. Och är det något annat man bör/skall tänka på. Eller är det bättre att bara ha denna funktion i ett halsband istället för väst? Tänker på risker att fastna. Vilket inte är så bra om hunden har en gris i hälarna.

Publicerat

Då jag oftast släpper ut hundarna lösa på kvällarna hemma i trädgården så är ju alltid problemet att de försvinner ur synfältet då de går utanför utebelysningen. Har jag koll på dem så vet ajg de inte sticker.

Jag nyttjade cykellysena hemma som jag bara hänger på i halsbandet så syns de ruskigt bra faktiskt. Kanske kan vara en billgi och enkel lösning?

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._075352_792.jpg

Publicerat
  • Författare
Då jag oftast släpper ut hundarna lösa på kvällarna hemma i trädgården så är ju alltid problemet att de försvinner ur synfältet då de går utanför utebelysningen. Har jag koll på dem så vet ajg de inte sticker.

Jag nyttjade cykellysena hemma som jag bara hänger på i halsbandet så syns de ruskigt bra faktiskt. Kanske kan vara en billgi och enkel lösning?

http://www.clasohlson.se/Archive/Images/Pr..._075352_792.jpg

Ähh.. va faen kan du inte va snabbare för.. :P

Har ju redan beställt en liten j-vla lampa för 519:-.... ^_^

I en äkta smålänks själ svider sånna missar.. :D

Publicerat
Ähh.. va faen kan du inte va snabbare för.. :P

Har ju redan beställt en liten j-vla lampa för 519:-.... ^_^

I en äkta smålänks själ svider sånna missar.. :D

Tänkte vänta tills du verkligen hade beställt.. :D

Men det ena behöver ju itne utesluta det andra?

Publicerat
  • Författare
Men det ena behöver ju itne utesluta det andra?

Jepp de e sant, få se hur det blir.

Saknar västen jag hade ihop med Dc20 syntes bra men ökar ju risken för o fastna för hunden.

Nån figursydd kropps strumpemodell kanske kan va grejen.

För hunden alltså.... jag har visserligen figur men den passar bättre i nån tecknad serie typ "Herman hedning"... :lol:

Publicerat
Jepp de e sant, få se hur det blir.

Saknar västen jag hade ihop med Dc20 syntes bra men ökar ju risken för o fastna för hunden.

Nån figursydd kropps strumpemodell kanske kan va grejen.

För hunden alltså.... jag har visserligen figur men den passar bättre i nån tecknad serie typ "Herman hedning"... :lol:

Kanske prova ngn form av neoprenväst? Ska ju tydligen vara hyggligt bra passform, vad jag har förstått.. Och sen får du väl sätta dig med nål och tråd och hänga på div reflexer, pilar och blinkande lampor.. ;)

Publicerat
  • Författare

Dyr var den men ser ut att va bra pryl..

Hoppas den sitter kvar bara.. kunde inte trä halsbandet genom lampan för batteripack o antenner o j-välskap va ivägen.

Sydde på kadborreband på nylonrem och satte på lampan likt en klocka runt hundhalsbandet.

Så smal i halsen som tiken är så kommer den förmodligen att va rakt upp på nacken största delen av släpptiden iallafall.

Satt på ett par reflexflärpar oxå o så blev hundfaen 6-700 kr dyrare...

O förmodligen så trillar väl prylarna väck första släppet...

post-348-1232110707_thumb.jpg

Publicerat
Dyr var den men ser ut att va bra pryl..

Hoppas den sitter kvar bara.. kunde inte trä halsbandet genom lampan för batteripack o antenner o j-välskap va ivägen.

Sydde på kadborreband på nylonrem och satte på lampan likt en klocka runt hundhalsbandet.

Så smal i halsen som tiken är så kommer den förmodligen att va rakt upp på nacken största delen av släpptiden iallafall.

Satt på ett par reflexflärpar oxå o så blev hundfaen 6-700 kr dyrare...

O förmodligen så trillar väl prylarna väck första släppet...

post-348-1232110707_thumb.jpg

Ser ju vettigt ut!

men om de trilalr av så vet du ju var du kan köpa billigare lampor? :blink:

Publicerat
  • Författare

post-348-1232395210_thumb.jpg

Sä här blev eftersök/jakt uniformen för jycken.

Återstår o se hur länge de håller... ;)

Antar att de påklistrade reflexerna ryker först...

Fast då är de väl bara o klistra på nya..

Västen sitter iallfall rätt bra o kanske skyddar något.

Men ökar ju risken för att fastna..

Inte lätt o välja mellan typ.. pest o kolera.. :)

Men den faen som tar jycken för en gris nu åker på däng... ;)

Publicerat

Ja ja! Tänk att behöva ha pilar på hunden för att veta vad som är fram och bak. B)

På den jycken skulle det ju inte behövas. Den änden som låter illa är fram. ;)

Verkar synas bra. Kommer nog att funka fint. Även om jag själv inte är så förtjust i väst på hunden. Har visserligen inte testat men tror inte det skulle funka på mina jävla grythundar. ;)

Hade faktiskt funderingar på att sätta ljusstavar på Lina under grävlingjakt för att lättare se var hon fanns under sök på åkrarna. Men kom aldrig längre än till tanken. Tror stavarna ligger i vapenskåpet fortfarande.

Publicerat
  • Författare
Ja ja! Tänk att behöva ha pilar på hunden för att veta vad som är fram och bak. :P

På den jycken skulle det ju inte behövas. Den änden som låter illa är fram. ;)

Nä de är inte bara där fram de låter illa..

Luktar illa där bak o låter oxå, fast inte lika högt.. mer pffiiiiuut.. :D

Med pilen så vet jag vilken ände jag ska pussa på.

Frun har en lika dan :P

Nu är jag ute på hal is igen... B)

Publicerat
Frun har en lika dan :(

Nu är jag ute på hal is igen... -_-

Nyfiken på vilket håll pilen pekar B):P

\mats

Publicerat
  • Författare
Nyfiken på vilket håll pilen pekar :(-_-

\mats

Tänker jag inte svara på... B)

Man måste ju ge fantasin en chans... :P

• 1 month later...
Publicerat

Tracker har en blinkande lampa som man sätter på hundhalsbandet.

Personligen tycker jag att den är superbra. Den lyser även bra under sen morgon och tidig kväll.

Kanske något svår att fästa på en väst utan nål och tråd. Fästpunkterna är utformade för att trä på ett halsband eller någon form av rem. Men ack så nöjd jag är.

Publicerat
  • Författare
Tracker har en blinkande lampa som man sätter på hundhalsbandet.

Personligen tycker jag att den är superbra. Den lyser även bra under sen morgon och tidig kväll.

Kanske något svår att fästa på en väst utan nål och tråd. Fästpunkterna är utformade för att trä på ett halsband eller någon form av rem. Men ack så nöjd jag är.

Jepp! va en sån jag köpte

519 med frakt, tror jag de va.

Verkar iallafall sitta kvar och blinkar o syns skitbra.

Publicerat
Jepp! va en sån jag köpte

519 med frakt, tror jag de va.

Verkar iallafall sitta kvar och blinkar o syns skitbra.

Din jycke räknas väl som utryckningsfordon. ;)

Med blinkande ljus och den jävla sirenen... ;):P;)

Publicerat
  • Författare
Din jycke räknas väl som utryckningsfordon. ;)

Med blinkande ljus och den jävla sirenen... ;):P;)

Jepp! :D

Hon brukar även tjänstgöra första måndagen i månaden när civilförsvaret testkör sirenen i byn.. B)