Publicerat Januari 14, 200917 yr Jag tycker det skulle vara bra om nån (alltid denna nån) med god erfarenhet kunde skriva lite kortfattat om alla olika jaktformer som finns. Lite mer om hur jakten går till i praktiken och lite do´s and dont´s. någon som känner sig manad att börja presentera sin favoritjakt? allt behöver ju inte skrivas av samma person utan kan byggas på av den som har nåt att tillägga. skulle hjälpa oss nybörjare mycket.
Publicerat Januari 14, 200917 yr Ursäkta ett tråkigt svar, men står inte detta beskrivet i Nya Jägarskolan eller vad dagens jägarexamenslitteratur nu heter?
Publicerat Januari 14, 200917 yr Det finns nog lika många jaktformer som det finns jägare. Alla har sitt sätt och olika förutsättningar.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Hmm.. har du aldrig sett på någge jaktfilmer, eller typ jakt o fiske, diana stigar, Det finns som sagt en uppsjö med filmer o jakt typer.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Visst finns allt att finna i böcker och filmer, men nu i vintertider tar jag gärna var chans jag får att tala om min favoritjat; vättjakt på sjöfågel Det är förövrigt en jakt jag hört ska gå bra där uppe bara du kommer till vatten. Sä här går den till för oss i alla fall. Tidig morgon, gärna så man är klar en stund innan skjutljus, bär det ut till nån ö med båten lastad med vättar och ev siknätet. Nätet är bra för siken verkar gärna fastna på morgonkvisten. En lämplig udde eller krumbukt väljs, gärna en där det snabbt blir djupt för då kan vi få in dykänder på lagom håll. Det får gärna blåsa lite lagom. Sen är det bara att gömma båten och krypa ner i nån spricka, nått buskage eller egenhendigt konstruerat skydd och vänta på att fåglarna kommer. Does: Sitt i skugga när solen kommer upp. Använd vettarna i små grupper på samma lina är smidigt. Våga flytta om inget händer på nån timme. Träna på handkastade duvor då de alldrig blir raka frånskott alá lerduvekastare Tänk på att dykänder och simmänder vill ha olika vatten, men ligger vättarna i gränsen så funkar de för båda. Donts: Skjut inte på dykänder som ligger i vattnet, vitala organ ligger mestadels under ytan. Undvik gärna även att skjuta på simmänder som simmar.
Publicerat Januari 15, 200917 yr äntligen någon som hade ett vettigt svar.. Jag provar jag med att fylla på med det som jag tycker är roligast. 1. Jakt med drivande hundar. Jaktledaren ställer ut skyttar på lämpliga platser. Sitter och tar det lungt en liten stund och sedan så går en hundförare in i såten och släpper hunden. Och med lite tur så startar en ljuv musik i skogen. man hör hur det buktar. plötsligt låter det som det kommer närmare. smyger upp bössan och gör sig färdig för att skjuta. Skallen kommer närmare och nu vågar man knappt andas... Adrenalinet flödar.. Sen händer det... drevet vänder bort igen. där sitter man... dax för en cigg och en macka.. jaja tänker man det har ju iaf varit trevligt att komma ut en stund. Då vänder drevet igen kommer närmare.. närmare,,närmare.. adrenalin.. -Fan jag skulle inte tänt ciggen nu kommer djuret få vittring.. närmare.. närmare.. så vänder det igen.. Och så där håller det på. till slut så smäller det. Ibland får man skjuta själv eller så är det någon annan som lyckats. Sedan är det inte ovanligt att det kommer ett och annat stänk djur smygade där man minst anar det. Men de brukar jag låta (iaf i början av året) gå för att spara dem till hundarna. 2. Sjöfågel jakt. Har bara provat detta en två gånger och då hade vi inga vettar utan stop på en plats där de har lite foder automater och där fåglar naturligt flyger förbi. Det som är kul är att man ser så långt... Tror man.. sitter och spejar ut över vattnet och tänker att detta kommer att hur lätt som helst.. tjena.. jag förstår inte hur men det verkar som om fåglarna vet åt vilket håll man kollar för det kommer ofta bakifrån. och inte hör man dem innan de är väldigt nära.. sedan har vi de som kommer på ett fint bälte rakt imot. man har gott om tid men vågar inte röra sig. Men att sitta vida vatten är alltid lite speciellt Tristas.. vakjakt på älg.. Har suttit i dagar och stirrat ut över samma plätt i skogen..
Publicerat Januari 16, 200917 yr Kan väl fylla på med mina absoluta favoritjakter, smygjakt efter gris, räv och råbock och kortdrivarjakt. Jag bor i ände av landet där rådjursstammen fortfarande är skaplig och grisen ökar stadigt. Vi har också i i Uppland möjligheten till vårjakt som börjar redan 1/5, naturen är fantastisk i den tiden på året, myggfritt, flugfritt, fästingsfritt, långa dagar och en natur som vaknar för varje dag. En del av utmaningen med vårjakt ligger i förvaltningen av råbockarna, ofta är strategin inte att skjuta "en bock" utan "bocken" som du har sett ut i förväg. Normalt sett är det djur som är "over the hill" eller på andra sett uppvisar anlag som är lämpligt att ta bort. Då vildsvinen också är lovliga är det en extra krydda då ofta det handlar om att befria lantbruket från problemdjur som bökar i nysådda fält. På höstjakten, som startar 16/8 finns också möjligheten att skjuta räv, något som jag alltid prioriterar om chansen ges. Anledningen till fashinationen för denna jaktformen är lugnet primärt tillsammans med den sköna naturen och temperaturen, men också utmaningen att hitta rätt individ, smyga sig i håll och avleverera ett bra skott, det blir aldrig tråkigt. Föredrar alltid morgonjakt, även om det är lättare att komma ut på kvällen i många fall. Detta är helt enkelt livskvalité. En annan favorit jaktform är slaskjakten med kortdrivare som jagar viltet 3-10 minuter där allt är skjutbart. Hundarna skall vara inställda på att jaga allt vilt och detta är verkligen rock 'n roll jaktformen med drivande jakthundar. Snabba drev som ställer stora krav på dig som skytt, du vet inte om hunden skäller hare, älg eller vildsvin innan du ser det. Använder drilling primärt till denna jaktform. Har själv en egen Wachtel, vilket gör det hela ännu roligare att jaga med sin egen kompis. Typiskt är 1-2 Wachtlar och ytterligare 1-3 skyttar, oerhört rolig jakt i brutet landskap med skogsbackar på 10-50ha. Det var mina två favorit jaktformer, lite motsatser men det är tjusningen.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag sitter nu och skriver rapport, så då är det lämpligt att skjuta in med ett instämmande till smygjakten på bock. Underbart! Vädret och naturen! Men också att det kan finnas lite liv då, förra jakten lyckades jag smyga mig in mellan en räv och en get, 10m till varje på ömse sidor =) Det är helt enkelt så oemotståndligt tillfälle att prova saker man inte skulle göra när man jagar de djuren. Här är enda does och dontsen jag kommer på att undvika bockfeber, känner man att det kommer att gå illa kan man som jag gjorde tomklicka på dom tills feben är borta. Och om man får så skut rävar! Alla rävar du ser som klarat vintern kommer säkert att äta kid hela sommaren
Publicerat Januari 16, 200917 yr Mina favorit jakter är skogfågeljakt medTrädskälle (Finnspets) på hösten, en härlig form av jakt. Då man ska smyga fram när hunden skäller på en fågel. En svår jaktform men mycket pulshöjande. Man kan gå i skogen sätta sig ner dricka en kopp kaffe, helt plötsligt hör man ett härligt ljud av en massa skall. Man plockar ihop fikat. Börjar vandra mot där hunden står. Man ser hunden börjar smyga fram, stannar försöker lokalisera fågeln. Smyger lite närmare. ibland så står man helt stilla, man vill ju inte röja sig. När man ser fågeln försöker man få ett bra läge så man får bra sikt tar ett djupt andetag trycker av, sen när man hör dunset när fågeln landar på marken är man nöjd, går fram berömmer hunden för att bra jobb. Men ibland så ser man inte fågeln för all grenar. ibland ser man fågeln och helt plötsligt sträcker den på halsen och sticker iväg. Då har man inte varit nog försiktig eller så har man haft för bråttom. Vissa gånger så skeller hunden en Ekorre. Jag älskar även att jaga Älg det är ju tottalt anurlunda jaktform en skogsfågeljakten, men den är inte mindre spännande för det. Det är härligt att sitta på passet och från början så är man spänd och mycket laddad. Minsta ljud gör så att man spänner blicken kollar runt vad var det där? Sen kommer en stund av lite tristess man funderar va gör jag här inget händer ju. Men helt plötsligt brakar det till och en Älg kommer fram. Pulsen ökar man kollar om det är ett bra skottläge. Men tyvär har jag inte lyckats panga nån Älg en. Har aldrig haft läge, men har sett 7 stycken älgar under höstens jakt. Det är dock min första Älgjakt så nästa höst kanske det går bättre.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag kan väll ekränna att jag älskar all jakt... Sitter fortfarnade och skriver raport så då känner mig manad att slå ett slag för indianjakt på skogsfågeln. Smyga runt lagom tyst med spetsade ögon och försöka upptäcka fåglarna innan de upptäcker en själv, och sen ryckatill i förvåning när fågeln än en gång visar sig vara bättre på denna lek. Då gäller det att visareflexerna och ha snabbt omdömme. En gång i år så var det en uggla som lyfte från trädet tre meter bort, den hade samma täckning som en orrhöna men var STOR! Den perfekta jakten ned vännerna tycker jag då man kan snacka och fika nästan hur ofta man vill, sen fotrsätta jaga tre minuter och hundra meter senare. Does: Släpp många hönor. Tänk på vart fåglarna satt (i sol, i träd osv) för många gör ofta lika. Håll koll på kompisarna! Dont's: Skjut INTE genom träd. Ha det så kul där ute i skogen!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag kan väl fylla på med en av mina favoriter, nämligen bäverjakten. Som vid all form av jakt gäller det givetvis att veta var viltet håller till, men vid bäverjakten kan detta vara lite lättare att lista ut. Om du har åar, bäckar eller mindre sjöar så är ju det en bra start. Gå efter ån och kolla efter foderplatser och framförallt hyddan/boplatsen. Hyddan är det störta plockepinnhögen som du hittar efter ån eller i sjökanten. Ofta ihoplimmad av lera och andra jordmaterial. Det finns även vissa boplatser i åkanterna men dessa är inte lika lätta att upptäcka av naturliga skäl. Vid en nyetablering kan det alltså vara så att det finns bäver på platsen trots att du inte hittar en stor hydda. Sen måste man vara uppmärksam på om hyddan är aktiv eller inte. Verkar det finnas nygnagna pinnar i omgivningen? Ser du spår efter bäver som varit uppe på hyddan och förstårkt den? Det syns relativt tydligt om den är aktiv eller ej. Själva jakten tycker jag är bäst på morgonen, men den är även svårast då eftersom bävern oftast är uppe före dig. Du kan pyrscha eller vaka. Jag brukar vaka och ha uppsikt över en matplats eller ett ställe där jag tror bävern kommer att visa sig. Jag har provat att sitta ovanpå hyddan men det är inget jag rekommenderar. Dom känner förmodligen av dig och kommer därför inte ut. Ev kan det funka på morgonjakt då bävern är tillbaka men då måste du skuta på simmande bäver vilket är svårt skyttemässigt. MIN erfarenhet är att en "knall och fall död" bäver flyter (t.ex. huvudskott) men att en lungträff kan leda till att bävern dör men att du inte hittar den. Den simmar helt enkelt iväg och lägger sig på botten eller i nån jordhåla. I värsta fall simmar den in i hyddan. Min tes emotsägs av att jag läste en artikel om bävrar och den undersökningen kom fram till att bävern var förhållandevis lättskjuten, dvs den dog omgående även av dåliga träffar. Men som sagt, min praktiska erfarnehet (som i sig är något begränsad) säger dock att en död bäver flyter men att en skadeskjuten försvinnner. Eftersök är av naturliga skäl svårt. Kontentan är att skott på bävern som sitter på land är att föredra! Därför är det även bra att passa vid en matplats eller dylikt. Min erfarenhet är också att vinden är A och O. Ljud och rörelse är av mindre betydelse. Eftersom det är ett relativt litet vilt så tar jag hjälp av skjutkäpp eller benstöd. Till sist är det bra att ha en "bäverkrok", dvs ett teleskopspö med en kraftigare krok längst ut så att man kan bärga bävern efter skott om det skulle behövas. Håller även med MKJ att årstiden, april-maj, är fantastisk med en natur som verkligen vaknar till liv efter vintern. Mornarna kan vara ganska kalla för att sedan bli varmare vid soluppgång. En vacker och myggfri jakt helt enkelt.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Tack LtNil för en roligt tråd! Nu när det är dåligt med jakt så är det härligt att läsa dethär. Kan inte någon rävlockare och harjägare delamed sig? Jag tycker båda är kanonjaktformer, men är inte bra nog att ge nått tips som hjälper..
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare tyckte också att det skulle vara både roligt och intressant att tanka av lite av mer erfarna. Speciellt när folk skriver om den jakt som får deras hjärta att banka lite hårdare. Jag var ute på min favoritjakt idag! Toppjakten, tyvärr ycker det 'äär svårt att hitta fåglarna men antar att det är som med fiske. Ju mer du fiskar desto mer fisk får du. Erfarenhet och envishet är det som gäller alltså. men det är aldrig fel att bara få ett par timmar på skidor i vår vackra natur, en lisa för själen.!!!!!