Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det någon som har provat denna skjutbänk?

Featured Replies

Publicerat

Har för mig att MKJ har något liknande?

Publicerat
  • Författare
Har för mig att MKJ har något liknande?

Ok!

Publicerat

Rent spontant ser det ut som nåt som kommer haverera innan tio skott är avlossade, men jag har säkert fel :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Rent spontant ser det ut som nåt som kommer haverera innan tio skott är avlossade, men jag har säkert fel :huh:

Jaha! Jag har skrivit till dom och begärt mer info om den. vikt, material, m. m.

Publicerat
Rent spontant ser det ut som nåt som kommer haverera innan tio skott är avlossade, men jag har säkert fel B)

För dig såklart ;) Men vi som inte skjuter med 460 kanske kan använda den :huh:

Publicerat

Jag har skjutit med en sån. Värdelös!

Köp hellre två sandsäckar. En större för framstocken och en mindre för bakkolven.

Publicerat
För dig såklart ;) Men vi som inte skjuter med 460 kanske kan använda den :huh:

Men allvarligt: kolla på den! Visa mig en rappligare "skjutbänk"...

Publicerat

Nä, såg inte bra ut. Inget jag skulle köpa för pengar iaf

Publicerat
  • Författare
Jag har skjutit med en sån. Värdelös!

Köp hellre två sandsäckar. En större för framstocken och en mindre för bakkolven.

Ok! :huh: Jag har även kikat på Remingtons skjutstöd som ett alternativ. Finns här på länken. Det är iaf gjort i metall. http://www.jaktbutiken.se/

Publicerat
Men allvarligt: kolla på den! Visa mig en rappligare "skjutbänk"...

Skojar bara ;) Håller helt med, den ser inte särskilt förtroendeingivande ut :huh:

Annars gillade jag principen med en rem som fångar upp en del av rekylen och kanske stabiliserar en del extra.

Publicerat
  • Författare
Annars gillade jag principen med en rem som fångar upp en del av rekylen och kanske stabiliserar en del extra.

Det lät bra tyckte jag och det var det som gjorde mig intresserad som jag ville ha lite info om. :huh:

Publicerat
Ok! :huh: Jag har även kikat på Remingtons skjutstöd som ett alternativ. Finns här på länken. Det är iaf gjort i metall. http://www.jaktbutiken.se/

Den såg ju lite bättre ut iaf.

Har skjutit en del med dyliga stöd, men nu kör jag endast med benstöd och en säck

Publicerat

nu vet jag inte hur remmen är tillverkad, men får du inte en konstik rekylupptagning om inte bössan får "flyta" med i rekylen bakåt, kraften måste ju ta vägen nånstans och jag är rädd att du får pipuppslag istället

sen ser bänken ut att vara i plast

Publicerat
  • Författare
Den såg ju lite bättre ut iaf.

Har skjutit en del med dyliga stöd, men nu kör jag endast med benstöd och en säck

Ok!

:)

asm Postat Igår, 22:29 nu vet jag inte hur remmen är tillverkad, men får du inte en konstik rekylupptagning om inte bössan får "flyta" med i rekylen bakåt, kraften måste ju ta vägen nånstans och jag är rädd att du får pipuppslag istället

sen ser bänken ut att vara i plast

Ja, det måste den och jag har frågat om detta också. Ja!

Publicerat
Ris och ros isf. Tackar på förhand för ev. kommentarer!

http://www.blocket.se/vi/19834644.htm?ca=1_7_s

^_^

Har en sådan och min erfarenhet är att, som sajmon skrev, två sandsäckar fungerar 1000ggr bättre än denna sk plastskjutbänk. Min används enbart till rengöring av bössorna numer.

Mvh Hagard

Publicerat

Det där röda uppochnervända plasttråget lär väl inte stoppa upp mycket rekyl? Och inte Remingtonstödet heller.

Nej för inskjutning kör jag med stöd fram och med kolven mot höger axel. Med vänsterhanden bak på kolven reglerar jag höjden och får samtidigt bra stöd mot bänken med armbågen.

Jag har köpt detta Remingtonstöd till grabben i julklapp. Det är utmärkt till vapenvård då det följer med en extra "klyka" med spännskruvar för att nypa fast kolven. Med den andra mindre klykan skulle stödet även kunna användas till inskjutning, men jag föredrar som sagt mitt eget sätt.

Det är Stabilotherm som är generalagent för stödet och min friluftsbutik här i stan tog hem det så att jag slapp fraktkostnaden. (Jag har sedan gammalt ett liknande stöd som kommer från Classic och kostar dubbelt så mycket).

Publicerat

Isjonsson,

Har inte heller någom bra erfarenhet av dessa äkta plastprylar, köpte ett Caldwell Steady Rest som nu används som hållare för bössan vid vapenvård/kikarmontering.

Dock kanske jag ska tillägga att den minsta 5-skottsserie jag någonsin skjutit, sköts från "plaststödet", allt vinglade åt rätt håll den dagen :)

Raggarö

Publicerat
  • Författare
Isjonsson,

Har inte heller någom bra erfarenhet av dessa äkta plastprylar, köpte ett Caldwell Steady Rest som nu används som hållare för bössan vid vapenvård/kikarmontering.

Dock kanske jag ska tillägga att den minsta 5-skottsserie jag någonsin skjutit, sköts från "plaststödet", allt vinglade åt rätt håll den dagen :lol:

Raggarö

Ok! Tack för svaren grabbar! :lol:

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått svar på min fråga ifrån Skånejakt och så här ser det ut:

"Hej

Den är gjord i plast men enl tillverkaren för magnumkalibrar

Du lägger sandsäckar elller liknande i botten på stödet. Vikt utan sandsäckar ca 2 kg.

Beskrivning på engelska

The Shoulder-Gard Rifle Rest is MTM's first recoil reduction rest. With the growing popularity of magnum caliber rifles, heavy recoil can be a real pain. To address this issue, MTM has made a 4-point, flexible base, shooting rest designed to ease the shoulder punishment of sighting-in powerful magnum rifles. By utilizing the integrated recoil-reduction sling, shooters are able to relax and shoot more comfortably, knowing that less recoil from the gun is going to be felt. The recoil reduction sling does not have to be used with lighter calibers rifles"