Publicerat Januari 15, 200917 yr Ärvde en SvS efter morfar, stämplad "Vapen Depoten - Falun". Kan det vara en förklädd HvA? Har försökt googla fram info men inte hittar så mycket. Verkar ha varit morfars bruksbössa då kolv o blånering ser ut som sju svåra år. Tror inte den inbringar något värde i kr, mest nyfiken dock vad det kan vara för bössa
Publicerat Januari 15, 200917 yr Ärvde en SvS efter morfar, stämplad "Vapen Depoten - Falun". Kan det vara en förklädd HvA? Har försökt googla fram info men inte hittar så mycket. Verkar ha varit morfars bruksbössa då kolv o blånering ser ut som sju svåra år.Tror inte den inbringar något värde i kr, mest nyfiken dock vad det kan vara för bössa Bild på den? Sett en sån där bössa tidigare tror jag.. uppstod värsta passionen mellan mej och den efter en sjöfågeljakt då ta mej fan allt trillade. Minns speciellt en ringduva som fick den usla idén att dra förbi mej när jag var upp och pissade, böt påk och duvan samp i ett moln av fjäder och det gick FORT! Vet bara att det var en plank låda, ngn björn eller något i gravyren. Letade som fan efter bössan vid hemkomst, ville köpa en men hittade ingen. Har inte en susning om vad det är för något i grund och botten.. Mvh!
Publicerat Januari 15, 200917 yr Författare Bild på den?Sett en sån där bössa tidigare tror jag.. uppstod värsta passionen mellan mej och den efter en sjöfågeljakt då ta mej fan allt trillade. Minns speciellt en ringduva som fick den usla idén att dra förbi mej när jag var upp och pissade, böt påk och duvan samp i ett moln av fjäder och det gick FORT! Vet bara att det var en plank låda, ngn björn eller något i gravyren. Letade som fan efter bössan vid hemkomst, ville köpa en men hittade ingen. Har inte en susning om vad det är för något i grund och botten.. Mvh! jag skjuter bra mycket bättre med den jämfört med skräpbocken jag har. Fixar en bild till ikväll när jag kommer hem. Stämmer att det är en nalle i gravyren. Fråga till, under pipan står det "Choke 182", vad menas? Någon som vet?
Publicerat Januari 15, 200917 yr Vapendpotên, Falun var på sin tid landets största vapenhandel, med stor postorderförsäljning. Dom importerade hagelbössor från belgien och spanien, som märktes och såldes med deras namn. Älgstudsare som var konvererade amerikanska armegävär sålde dom också.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Vapendpotên, Falun var på sin tid landets största vapenhandel, med stor postorderförsäljning. Dom importerade hagelbössor från belgien och spanien, som märktes och såldes med deras namn. Älgstudsare som var konvererade amerikanska armegävär sålde dom också. Det stämmer bra det! Det finns en vapentekniker som har jobbat på Husqvarna som numera kör eget har bör kunna besvara dina frågor. http://www.tommysvapenverkstad.se/ Tommy Andersson. http://www.nollkoll.tk/
Publicerat Januari 16, 200917 yr Fråga till, under pipan står det "Choke 182", vad menas? Någon som vet? Trångborrningen, dvs hur pass strypt mynningen är.. Vad det betyder i termer av hel, halv, kvart osv har jag dock ingen aning om. Mvh!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Trångborrningen, dvs hur pass strypt mynningen är.. Vad det betyder i termer av hel, halv, kvart osv har jag dock ingen aning om.Mvh! Misstänkte det, får helt enkelt testa. Glömde posta bild igår, gick på bio
Publicerat Januari 16, 200917 yr Glömde posta bild igår, gick på bio TOFFEL!!! Har en en gammal belgare som är stämplad Widforss. Det är en J.Saive har ja för mig. Vetenfan om det är nån gravyr å tala om, dock är det flamhärdad låda. 182 KAN betyda 18.2 mm... Har för mig att trångborrningen är nånstans där i dessa mått. En rejäl gissning är att det då kan vara kvart eller halv. Men jag brukar ha fel så det har jag säkert nu också
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare TOFFEL!!! Grrr, gick faktiskt o såg "Gomorra" med en kompis, inte regeringen
Publicerat Januari 17, 200917 yr Vapendepoten sålde ärligt talat mest skräp, högst sannolikt är det en spanjor av simplaste slag, eller möjligen en dito belgare. Kolla stämparna, hittar du en stämpel med ELG är det en beligisk stämpel. J Saive är däremot ofta synnerligen trevligt ihopkomna saker. Allt "no name" är inte skrot. Nominellt ska en kaliber 12 vara 18,3 eller 18,2 så det är loppdiametern, choke anger att pipan är chokad - mest sannolikt full. /T