Publicerat Januari 15, 200917 yr Vad är skillnaderna mellan fast o varabel förstoring rent optiskt? T.ex 8x56 mot 3-12x56
Publicerat Januari 15, 200917 yr Den fasta ska vara lite vassare i mörkret. Men hur mycket vet jag ej , funderar själv på en fast 6*42 till grisvaket. Pacco får väll förklara bättre och ta nån bild i de båda i mörker. Som han är så bra på. (Inget krav Pacco , men bra om det är gjort tills på söndag)
Publicerat Januari 15, 200917 yr Kan det vara så att det är fler glas som ljuset ska passera i genom på en variabel vilka stjäl ljus?!? Köpte ett "nytt" sikte (Zeiss Victory 3-12x56) igår av den här liraren som mest vakade räv. Han tyckte de var likvärdiga. http://www.blocket.se/vi/19819446.htm?ca=9_s Doctern var f-ö fin om någon är sugen.. /Må
Publicerat Januari 15, 200917 yr Vad är skillnaderna mellan fast o varabel förstoring rent optiskt?T.ex 8x56 mot 3-12x56 Tjenare ! ett variabelt optik är svårare allt tillverka jämn över hela zoom registret och därför tappar man skärpan desto mer man zoomar ut ,(Ljusstrålen kommer inte riktigt att hålla ihop eftersom linserna rör sig och ljuspunkten kommer att variera lite. ) ett fast optik har samma ljusstråle på exakt samma avstånd eftersom inget rör sig. + som BigJim säger är att det är fler lins elementer i den variabla och färre i den fasta ! Fast optik = lättare att få mkt skarpa ända ut i kanterna + bättre kontrast mkt bra optik i allmänt ! Men det kan finnas vissa undantag på gamla optik fasta optik !
Publicerat Januari 15, 200917 yr Den fasta ska vara lite vassare i mörkret. Men hur mycket vet jag ej , funderar själv på en fast 6*42 till grisvaket. Pacco får väll förklara bättre och ta nån bild i de båda i mörker. Som han är så bra på. (Inget krav Pacco , men bra om det är gjort tills på söndag) hhaha inget krav den va bra Vakjägaren !! jag hade gärna gjort men har inget fast sikten hemmen !
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Så om man vill ha ett kikarsikte för vakjakt på gris så skulle ett kikarsikte med fast förstoring kunna vara ett bra alternativ. Om man ska ha det till vak/åteljakt på vildsvin vilket är bäst då. Fast eller variabelt?
Publicerat Februari 25, 200917 yr Författare lyfter upp den om någon har svar på vilket som är bäst vid åteljakt på vildsvin, förstår att det är olika men om det är ett avstånd på iaf 40 m och man vill kunna se längst vilket borde vara bäst
Publicerat Februari 27, 200917 yr lyfter upp den om någon har svar på vilket som är bäst vid åteljakt på vildsvin, förstår att det är olika men om det är ett avstånd på iaf 40 m och man vill kunna se längst vilket borde vara bäst 8x56 av något kvalitetsmärke.
Publicerat Februari 27, 200917 yr Så om man vill ha ett kikarsikte för vakjakt på gris så skulle ett kikarsikte med fast förstoring kunna vara ett bra alternativ.Om man ska ha det till vak/åteljakt på vildsvin vilket är bäst då. Fast eller variabelt? Utan att ha Paccos kunskaper skulle jag tveklöst valt en fast tex 8x56 ( av bra kvalite´) om du BARA ska ha den till vakjakt på gris