Publicerat Januari 16, 200917 yr Hejsan, vet inte om detta är rätt sidan men tänkte presentera mitt lilla custom bygge lite! (är de på fel ställe kanske någon vänlig själ flyttar den rätt )! Började det hela med att beställa en Mcmillan A-5 kolv till en Remington 700SA, med en pipkanal anpassad för en Lothar Walther pipa #2300!!! Jag vet snacka om att börja från fel håll ! Men de är ju som många vet en herrans väntetid på dem, som tur är. Så nu började sökandet efter en lämplig bössa, eller ja jag hade ju oxå köpte en gammal sliten remington 700SA, men hittade aldrig någon smed som kunde skruva i en pipa åt mig, kolven började närma sig leveransklar och paniken infinna sig. Så jag börjar frenetiskt jaga en annan Remington med Varmintpipa, ja menar man kan inte ha en Mcmillan kolv liggandes och skräpa! Så ringer en kompis som vet om att jag söker en och säger att Fritid och Vildmarksliv i Piteå har en sådan bössa i 6mmRem inne som visst ska skjuta väldigt bra, 6300kr inkl Verktyg och hylsor. Jag slänger mig på telefon och paxar bössan, söker licens och de går en vecka så kommer bössan, allt frid och fröjd! (tror jag). Far på banan och tester lite med laddrecepten som ska funka så bra, får inte till någonting. Tänker att de måste vara kolven som de är skit med för originalkolven sitter på då min Mcmillan inte kommit ännu. Nu har jag även lyckats köpa på mig en Badger skena, Badger ringar och ett Nightforce NXS 8-32x56 men funkar ändå inte ! Bryr mig inte om att skjuta mer förrns jag får rätta kolv, när kolven äntligen kommer skruvar ihop allt. Nu har jag fått ihop bössan igen och tänker att nu jävlar ska de ju gå som en dans, men där fick jag på käften så de skrek om de. Provar 70gr Sierra SMK, 80gr Hornady Fmj, 80gr nosler bt, 95gr nosler bt, 87gr v-max, 85gr tsx, 90gr sako fmj, ingenting funkar att få någon precision med ! Ringer F&M och säger att detta är ju ren skit, får en kompensation på 2500kr i grejor då pipan är slut så all heder till dem ! Nu får jag äntligen tag i smed som kan byta min pipa oxå, kaliber är sedan länge bestämd till 243AI och gissa min lycka när han har brotchen oxå. Bössan är iväg skickad idag så förväntan är enorm, men man är samtidigt orolig. Lägger in en bild på hur den först såg ut och hur den nu såg ut idag innan jag skicka den
Publicerat Januari 19, 200917 yr Fy f...n vilken fin/bra kolv du valt. Min sako skulle förmodligen älska en A5:a Dock trist när den ska/skulle? jävlas redan från start. Hoppas 243AI inte trilskas med dig..... Det kommer väl bilder/uppdateringar senare? mvh//Risto
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Fy f...n vilken fin/bra kolv du valt. Min sako skulle förmodligen älska en A5:a Dock trist när den ska/skulle? jävlas redan från start. Hoppas 243AI inte trilskas med dig..... Det kommer väl bilder/uppdateringar senare? mvh//Risto De är jävligt trist att de ska jävlas, men jag skulle ändå byta pipa så va väl lugnt ! Självklart kommer uppdateringar med nyapipan och hur den beter sig !
Publicerat Januari 22, 200917 yr När skjutbanan tinar fram då du lille_georg då ska vi panga på som fan med den där
Publicerat Januari 23, 200917 yr Mycket trevlig. Men den var vacker även som orginal. Remington 700 Varmint väcker härliga och nostalgiska skytteminnen till liv hos mig. Det gamla hederliga utförandet med valnötskolv och blånerad tjock pipa, inte dagens versioner med "mjukost" fosfatering och odugliga plastkolvar (gäller givetvis inte Mcmillan). Det var min drömbössa när jag började skjuta på allvar på 80-talet, och då i kaliber .22-250 som jag tyckte var skithäftig på den tiden... Din bössa med den kolven, det siktet, i kaliber .243AI kan mycket väl bli den ultimata varmintriggen. Det är ju den kalibern som många varmintskyttar väljer när de vill skjuta präriehundar tvärs över delstaten, och helst en bit in i nästa... .243AI är också berömd för att käka pipor till frukost. Men det styr du ju själv. Det behöver ju inte vara gasen i botten hela tiden...
Publicerat Januari 23, 200917 yr Författare När skjutbanan tinar fram då du lille_georg då ska vi panga på som fan med den där Att vi ska ! Verktyget ligger på posten i ånge nu.... Hehe jag planerar att inte skjuta kulor under 100gr i bössan så de ska väl inte slitas så himla hårt, har pratat med 2st som skjutit över 3000skott och inte få nån försämring av precision så hoppas min håller med !
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Ingen som tycker jag har gjort "fel" galet lr något annat ?
Publicerat Januari 26, 200917 yr Ingen som tycker jag har gjort "fel" galet lr något annat ? Finns väl egentligen inga rätt och fel när man bygger en bössa så väljer man det man SJÄLV tycker är rätt Jag personligen skulle inte valt samma kaliber men kan väl inte säga att den är fel däremot är jag rätt tveksam att den kommer att skjuta toppen efter 3000 skott. Vad blir det för pipa och smed kanske jag kan hitta några "fel" att hacka på där
Publicerat Januari 26, 200917 yr Författare Jag tog en vanlig LW pipa nu till att börja med, men funderar redan på att beställa en matchgrade pipa ! De blir PO Stenmark som får sätta dit pipan, hoppas han ska funka bra, han är jävligt trevlig att ha att göra med iaf !
Publicerat Januari 30, 200917 yr P-O Stenmark kan yrket, skulle inte ha några som helst dubier att lämna ett arbete till honom..Och som redan sagts, en väldigt trevlig karl dessutom..
Publicerat Januari 30, 200917 yr Författare P-O Stenmark kan yrket, skulle inte ha några som helst dubier att lämna ett arbete till honom..Och som redan sagts, en väldigt trevlig karl dessutom.. Ja de hoppas jag verkligen att han är