Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vargobs

Featured Replies

Publicerat

Det skulle vara intressant att höra Jägarförbundets officiella syn på vargobs.se där man har för avsikt att (citat): "Vargobs startar nu en ny karta som har för avsikt att visa och kartlägga enbart varglyor och mötesplatser i Sverige. Vid inrapportering av dessa var vänlig och ange position med GPS.

Publicerat

Vi har faktiskt för närvarande diskussioner med just vargobs.se om ett eventuellt samarbete. Visst kan det vara känsligt att märka ut mötesplatser och lyor men faktum är att många av hundincidenterna inträffar i anslutning till just dessa platser. Givetvis kommer vi i så fall få kritik för att underlätta illegal jakt men det tycker jag vi ska bemöta. Jag tror att det var endast en enda varg som konstaterades tjuvskjuten ifjol... Vill man tjuvjaga varg så vill man nog inte heller att andra ska veta i vilka trakter man verkar så jag kan nog argumentera för att en sådan utmärkning på vargobs.se snarare kan motverka illegal jakt...

Publicerat

OK, tack för snabbt svar.

Men det behövs nog bättre argument för att stödja projektet eftersom lyor/'rendez-vous'-platser endast förekommer under tid då det inte är tillåtet med lös hund. Varifrån kommer uppgiften '... att många av hundincidenterna inträffar i anslutning till just dessa platser'? Grimsö, Agria ??

Publicerat

Jag har hört detta från såväl Grimsö och ett par Länsstyrelser samt VSC. Du har helt rätt i att lyor inte förekommer under jaktsäsong men Rendez-vouzplatser gör väl det? Dessutom vet vi att just runt lyan passerar vargarna rätt ofta även efter att de lämnat den. Sålunda är det antagligen större risk att träffa på en varg i de krokarna.

Man får naturligtvis värdera denna information efter eget tycke och smak men jag ser ingen anledning till att inte publicera den om den kan vara till någon som helst nytta.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.