Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag har nu ett tag levt i tron att man alltid ska försöka anlägga en vildsvinåtel så långt bort från åkermark som möjligt för att inte grisarna ska gå på åkrar och förstöra. När jag ikväll pratade med arrendatorn till mina åkrar så diskuterade vi grisarnas ontrång på mrakerna här. Vi har en åker som ligger i utkanten på marken där grisen har varit framme lite o bökat, inte något djupbök som han kallade det utan bara gruffat lite lätt i grässvålen. Ska du lägga en åtel så vore det nog ett bra ställe sa han EEEHH jag vill inte anlägga en åtel på åkermarken för jag vill ju inte att grisarna ska vara där. Hans erfarenhet var att om man har en åtel på en åkerren så bökar inte grisarna sönder resten av åker så djupt utan bara lite i ytan, om man däremot inte har det så böker de ner sig mycket djupare för att leta efter mat. Jag är fortfarande i tron att han har jätte fel, inte ska man locka grisarna att komma ut på åkern även om det skulle resultera i att det blir mindre djupbök. Jag vill inte att grisarna ska löra sig att det finns mat på åkrar utan lära sig att är man på en åker så svider det i skinnet. Förhoppningsvis så resulterade vårat samtal i att jag nästa år har betydligt större marker att jaga gris på hur eller hur Fler synpunkter på detta tas tacksamt emot. /Lasse
Publicerat Januari 16, 200917 yr Intressant att arrendatorn har helt annan uppfattning än vad nästan alla andra tycker o upplever? Finnns väl lite forskning ang ämnet oxå. Jaga hårt på åkrar o låt dem äta i lung o ro långt in i skogen är vad alla rekommenderar.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Nja.. en välbesökt åtel förvandlar vilken vall som helst till en lerpöl när det är blött så jag skulle nog inte lägga en åtel på en åker som brukas. Mvh!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Precis min mening. fattar inte var han fått detta ifrån Känns precis som ni säger att det kommer att sluta med tragedi. Fördelen är väl att det inte var snack om gift o annat denna gång. Kör nog mitt eget rejs när det gäller åtlar. Litar på vad erfarenheten och forskningen säger. /Lasse
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jag har en åtel vid en åkerkant sen 6-7 år tillbaka. Ytterst sällan ser jag några bök på åkern.... och ännu mindre sen åteln kom dit. Vi hade även en åtel bredvid en åkervall för ett tag sedan. Bonden hade stora problem med att grisarna bökade upp vallen och ville att vi skulle anlägga en åtel alldeles bredvid. Så länge vi hade åteln rörde grisarna aldrig vallen, men så fort vi la ner åteln återkom grisarna. Markägaren bad oss komma tillbaka, vilket vi aldrig gjorde av vissa orsaker...
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Jag har en åtel vid en åkerkant sen 6-7 år tillbaka. Ytterst sällan ser jag några bök på åkern.... och ännu mindre sen åteln kom dit.Vi hade även en åtel bredvid en åkervall för ett tag sedan. Bonden hade stora problem med att grisarna bökade upp vallen och ville att vi skulle anlägga en åtel alldeles bredvid. Så länge vi hade åteln rörde grisarna aldrig vallen, men så fort vi la ner åteln återkom grisarna. Markägaren bad oss komma tillbaka, vilket vi aldrig gjorde av vissa orsaker... Uppenbarligen så är han inte hållet ute o cyklar. Vad jag har förstått så har du hyffsat god koll på detta fenomen med grisåtlar o jakt. Tyvärr så finns det ju inte en sanning utan en massa olika sanningar beroende på var man är och vilka sorters individer som traskar runt o bökar på marken. Nu stör det inte mig så mycket om hela åkern blir till välling och arrendatorn har ju lite svårt att klaga när det är han som tyckte att åteln skulle liggar där. Men trots allt så känns det som det är ganska mycket risk i att anlägga en åtel på en åkerkant. 300 meter från åkerkanten går min gräns in mot grannens, där skjuts det ett 10 tal grisar om året om inte mer, så ska grisen in på mina marker från det hållet så är det den vägen de kommer. /Lasse
Publicerat Januari 17, 200917 yr Så länge vi hade åteln rörde grisarna aldrig vallen, men så fort vi la ner åteln återkom grisarna. Markägaren bad oss komma tillbaka, vilket vi aldrig gjorde av vissa orsaker... Kan väl egentligen inte så mycket om det men klart som korvspad att skadorna återkom om grisarna inte hittar mat på före detta åteln bredvid åkern. För att få det att fungera så måste det nog till hård jakt på åkermarkerna antar jag. o så att de får äta ifred på foderplatserna. Golfklubben i granbyn har problem o även där föreslogs åtel för att få bukt med grisskadorna... Är de inte där innan så lär ju inte problemet minska om man börjar locka dit dem. Elstängsel bör ju va de som fungerar bäst på sånna platser.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Kan väl egentligen inte så mycket om det men klart som korvspad att skadorna återkom om grisarna inte hittar mat på före detta åteln bredvid åkern. Vet inte om jag orkar skriva om mina åsikter en gång till, men NS har helt rätt enligt min syn på saken.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Kan väl egentligen inte så mycket om det men klart som korvspad att skadorna återkom om grisarna inte hittar mat på före detta åteln bredvid åkern.För att få det att fungera så måste det nog till hård jakt på åkermarkerna antar jag. o så att de får äta ifred på foderplatserna. Golfklubben i granbyn har problem o även där föreslogs åtel för att få bukt med grisskadorna... Är de inte där innan så lär ju inte problemet minska om man börjar locka dit dem. Elstängsel bör ju va de som fungerar bäst på sånna platser. Vet en gård där dom matar på lagårdsbacken och skjuter en hel del gris och samtidigt klagar dom över vad vildsvinen förstör på fälten runt gården, man kan ju fråga sig om det är så konstigt att dom har skador när dom matar ned grisarna från skogen till odlingarna?
Publicerat Januari 17, 200917 yr Läste ett repotage i en jakttidning ang detta med hur man ska placera en vildsvins åtel. Som exempel hade dom gjort en karta där man såg hur åteln och foderplatsen skulle ligga i förhållande till åkern. Åteln skulle ligga precis inne i skogen bredvid åkrarna som man ville skydda. Här skulle det alltså vare ett hårt jakttryck. Längre in i skogen skulle foderplatsen ligga och här skulle grisen kunna vara utan att bli jagad. Hurvida det är rätt eller ej har jag inte en susning om
Publicerat Januari 17, 200917 yr Grisarna fördärvade vallen INNAN vi kom dit. Under tiden vi hade åteln var de aldrig ute på vallen, men de återkom när vi drog oss därifrån. Jag vill inte på något sätt bevisa något, men vi skall ha klart för oss, att allt som går att läsa, inte stämmer överallt. Vi blev ombedda att lägga åteln där vi hade den, även om jag klargjorde problematiken. Vid åkern där jag har en annan åtel här hemma bryr jag mig inte så mycket om där skulle böka några grisar. Där såg ut som kriget innan åteln kom upp. Nu ser jag nästan ingen aktivitet alls där. Jag rekommenderar inte någon att anlägga några åtlar bredvid åker eller vall. Mina övriga åtlar ligger långt ifrån öppen mark.