Publicerat Januari 17, 200917 yr Jag måste bara få skriva lite om min eufori gällande Lapuahylsor... Satt och preppade 50 hylsor till 6,5x47an förut. 43 var omladdade 2 ggr tidigare, och 7 st. var helt nya som jag hade stående efter tändhattsincidenten i somras. Jag hade dragit kulorna på dem och tagit ut krutet, men nu var det dax att låta dem komma in i matchen oxå. Har inte mätt hylslängd alls hittills men tänkte idag att det var dax att ta tag i det. Trimlängd är 46,80 mm. De nya hylsorna mätte 46,65 mm., och de omladdade hylsorna mätte... 46,65 mm. Dvs att hylsorna har inte sträckt sig någonting efter två omladdningar. Nu har jag ställt in verktyget för att pressa tillbaka hylsbröstet minimalt iof sig, men ändå! Och inte nog med detta. Istället för att riva ur tändhattsläget med RCBS-rensaren så tänkte jag använda min primer pocket uniformer istället (planförsänkare, eller vad man ska kalla den). Jag har "uniformerat" andra hylsor tidigare av andra fabrikat och kalibrar, och ska man uniformera tändhattslägena så har man lite jobb framför sig, vilket involverar olika grader av flygande mässingsspån. MEN, när jag för hand körde ner uniformeraren i Lapuahylsorna så tog den bara bort sotet men inget mer. Hylsorna ÄR alltså redan perfekt uniformerade från fabrik!!! Så vad ska man säga om att priset är lite högre för dessa hylsor? Efter två omladdningar är de ju för böveln som nya! De är så otroligt välgjorda så att varje liten hylsa är ett konstverk i sig. Jag är förbluffad! Mina 100 hylsor lär hålla ett tag...
Publicerat Januari 17, 200917 yr Jag måste bara få skriva lite om min eufori gällande Lapuahylsor...Satt och preppade 50 hylsor till 6,5x47an förut. 43 var omladdade 2 ggr tidigare, och 7 st. var helt nya som jag hade stående efter tändhattsincidenten i somras. Jag hade dragit kulorna på dem och tagit ut krutet, men nu var det dax att låta dem komma in i matchen oxå. Har inte mätt hylslängd alls hittills men tänkte idag att det var dax att ta tag i det. Trimlängd är 46,80 mm. De nya hylsorna mätte 46,65 mm., och de omladdade hylsorna mätte... 46,65 mm. Dvs att hylsorna har inte sträckt sig någonting efter två omladdningar. Nu har jag ställt in verktyget för att pressa tillbaka hylsbröstet minimalt iof sig, men ändå! Och inte nog med detta. Istället för att riva ur tändhattsläget med RCBS-rensaren så tänkte jag använda min primer pocket uniformer istället (planförsänkare, eller vad man ska kalla den). Jag har "uniformerat" andra hylsor tidigare av andra fabrikat och kalibrar, och ska man uniformera tändhattslägena så har man lite jobb framför sig, vilket involverar olika grader av flygande mässingsspån. MEN, när jag för hand körde ner uniformeraren i Lapuahylsorna så tog den bara bort sotet men inget mer. Hylsorna ÄR alltså redan perfekt uniformerade från fabrik!!! Så vad ska man säga om att priset är lite högre för dessa hylsor? Efter två omladdningar är de ju för böveln som nya! De är så otroligt välgjorda så att varje liten hylsa är ett konstverk i sig. Jag är förbluffad! Mina 100 hylsor lär hålla ett tag... Allt detta har slagit mig också Exabit. Använder uteslutande Lapua till BR:en men då de börjar tryta ( fan vet vart jag gör av alla hylsor.) så har jag nu tyvärr fått ta tag i Norma hylsorna i stället och det ser man ju i min projekttråd hur det blir när man går från lyx till standard MVH/Jocke
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Norma är ju inte dåliga på nåt sätt, men det är en klass-skillnad. Jag hade en uppsättning Lapua Match-hylsor i 223 Rem tidigare, och de var oxå ruskigt välgjorda.
Publicerat Januari 27, 200917 yr Om det nu stämmer som min far påstår (och jag har ingen anledning att misstro honom) så har mitt vapen ett något för långt låsmått. Med andra ord så frestar det hylsorna mera då de sträcker sig lite extra mycket. Kan det vara så att Lapua hylsorna håller bättre då tro. När kommer det upp en "rand" ca 8 mm från hylsbotten på era hylsor? Och hur stor tillåter ni den att bli innan ni kasserar hylsorna. /Lasse
Publicerat Januari 27, 200917 yr Författare När kommer det upp en "rand" ca 8 mm från hylsbotten på era hylsor?Och hur stor tillåter ni den att bli innan ni kasserar hylsorna. Om du har för stort låsmått så bör du delkalibrera, dvs skruva upp verktyget lite så det inte touchar hylshållaren när du drar laddpress-spaken i botten (exakt hur du går tillväga för att delkalibrera på rätt sätt skriver jag inte här. Det borde gå att söka på delkalibrering och finna en instruktion). Eller så kan du köpa ett halskalibreringsverktyg och bara bearbeta halsen på hylsan. Då slipper du denna sträckning av hylsan. Jag har aldrig laddat om hylsor så många gånger att jag behövt kassera hylsorna, men efter att ha köpt "engångsskjutna" 308-hylsor av en forist och insett att de bara var plockade från banan så har jag blivit mer kritisk. Numera kollar jag dessa med en böjd ståltråd inne i hylsan. Känner jag att det börjat bildas ett "dike" på insidan där nere där du nämner så slänger jag hylsan. Några av de "engångsskjutna" hylsorna var så medtagna och slitna att det gick att bryta av dem med handkraft i den där perforeringen strax ovanför utdragarspåret
Publicerat Januari 27, 200917 yr Om du har för stort låsmått så bör du delkalibrera, dvs skruva upp verktyget lite så det inte touchar hylshållaren när du drar laddpress-spaken i botten (exakt hur du går tillväga för att delkalibrera på rätt sätt skriver jag inte här. Det borde gå att söka på delkalibrering och finna en instruktion). Eller så kan du köpa ett halskalibreringsverktyg och bara bearbeta halsen på hylsan. Då slipper du denna sträckning av hylsan.Jag har aldrig laddat om hylsor så många gånger att jag behövt kassera hylsorna, men efter att ha köpt "engångsskjutna" 308-hylsor av en forist och insett att de bara var plockade från banan så har jag blivit mer kritisk. Numera kollar jag dessa med en böjd ståltråd inne i hylsan. Känner jag att det börjat bildas ett "dike" på insidan där nere där du nämner så slänger jag hylsan. Några av de "engångsskjutna" hylsorna var så medtagna och slitna att det gick att bryta av dem med handkraft i den där perforeringen strax ovanför utdragarspåret Jag har sökt efter en halskalibrerare till min kaliber men ingen hittat Har justerat kalibreraren efter dylika instruktioner. eftersom jag ännu bara laddat Nya hylsor har jag bara provat på ett par gamla, så jag har inge referens så att säga. Det med en ståltråd var en bra ide, ska provas. Tack maistro. /Lasse
Publicerat Januari 28, 200917 yr Mina ppc hylsor har väl gått en 4-5 smällar st, bara halskalibrerat. Det är respekt. Nu är väl ppc hylsorna inte dom som sträcker på sig i första taget men ändå.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Jag måste också instämma i Lapua hylsorna förträfflighet Köpte nyligen en 100ask när jag började ladda min 6br och har bara laddat dem direkt ur asken när jag skjutit en del kollade jag vad nya hysorna gav för headspace och förvånades över hur jämna dem var det låg mellan 5-7 hundringar. Sedan skulle Stefan svarva en bussning till kalibrerings verktyget så jag tänkte att man måste väl mäta halsarna då Började mäta på dem 20 jag hade laddade och mikrometern stannade snällt på 6,83 på samtliga. Skickade ett ett sms med måttet och fick svaret, jag har måttet för tydligen håller alla samma Så att Lapuas fabriksladdade Scenar skjuter bra och kräver rätt mycket för att man ska få till det bättre med handladdning säger en del Skuris: Jag tror att jag har ett halskalibreringsverktyg till 222 som ligger och skräpar om du är intresserad, fast det fungerar nog lika bra att ställa in FL verktyget också
Publicerat Januari 28, 200917 yr Skuris: Jag tror att jag har ett halskalibreringsverktyg till 222 som ligger och skräpar om du är intresserad, fast det fungerar nog lika bra att ställa in FL verktyget också Alla prylar är intresanta.... Nu är det tyvärr 7x64:an som bråkar mest /Lasse
Publicerat Februari 15, 200917 yr Ok, det må bare pröves Hvor köber i Lapua hylser på nettet ? Så de var kommet med en .222 også, så den skal pröves. robert
Publicerat Februari 15, 200917 yr När jag skulle ha hylsor till 7,62x54R så var dessutom Lapua mycket billigare än Norma. Nog går det att nöta jädrans bra på Normahylsor oxå bara man kalibrerar vettigt. Sill & Bacon och Federal har jag provat att handladda i .308 - det blev pannkaka av alltihop..... Raggarö