Publicerat Januari 17, 200917 yr Jag ska presis börja träna eftersök med min engelska stuff. Anledningen är framför allt att ge honom stimulans och om han visar sig lämplig ha honom som eftersökshund. Problemet är bara att han är av en ras som är framavlad för att gå till anfall om han blir attakerad. Är det någon här som har försökt sig på att träna en kamphundsras till eftersökhund?
Publicerat Januari 17, 200917 yr Jag ska presis börja träna eftersök med min engelska stuff. Anledningen är framför allt att ge honom stimulans och om han visar sig lämplig ha honom som eftersökshund. Problemet är bara att han är av en ras som är framavlad för att gå till anfall om han blir attakerad. Är det någon här som har försökt sig på att träna en kamphundsras till eftersökhund? Träna till eftersökshund är bara det något som jag inte riktigt gillar... alla hundar kan inte bli det. Det är mentaliteten som gör en bra eftersökshund. Det stenkorkade autistiska och kolugna beteendet. Jag är ingen hundexpert men jag har inte sett den mentala profilen hos staffar. Sedan har jag inte någon riktig erfarenhet av eftersök på gris (kanske skall sluta skriva nu då ) men jag tvivlar på att din hund klarar av att avliva ett vuxet vildsvin. Och om den inte kan göra det vore det nog fiffigare om den kunde ställa vildsvinet, dvs vara alldeles lagom "PÅ" för att grisen skall fastna på plats. Om den reagerar för hårt på vildsvinets provokationer och går till fetattack lär grisen ta kål på hunden alternativt springa någonstans in i nästa eller nästnästa län. Med den lilla griserfarenhet jag har, och där kanske vi står på samma nivå - så tror jag att det är direkt olämpligt.
Publicerat Januari 18, 200917 yr du får ursäkta mej!.. de finns ingen ras som är en "kamp" hund! det är alltid ägarna som gör dom till de!.. man kan få en pudell att bli tokig oxå!.. men så till din fråga!... visst kan du träna upp en eng steff till att gå på eftersök!.. alla hundar kan spåra!.. sedan finns det självklart raser som gör det mer eller mindre bra!.. men de mesta ligger i förarens händer!.. jag har en Boxer som min förste spårare!.. ser man till dens ursprung så är det en strids hund, Rommarna änväde den hunden med förkärlek för att tugga på folk!.. !.. och änvändes senare för att valla STORA djur!.. tex tjurar ... den "lilla" killen har jag fått godtjänd på allt klövvilt!.. sedan även på dom arter som är klassat som lite farligare vilt som Vildsvin samt björn!.. Mvh Mamre!.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Man tager ibland vad man haver, för att det ska ha bäst chans att bli bra så väljer man hund utifrån den sysselsättning maan tänkt pyssla med, det kan gå att göra tvärtom men sannolikheten att lyckas är betydlig mindre. En staff är ur sin avel utvald på sina egenskaper och jag kan inte minnas att deras spåregenskaper har varit direkt avgörande någon gång under dess existens, som spårhund så vill man ha det som herrberg beskrev det och mamre har rätt i att alla kan lära sig spåra, men lära och klara svåra skarpa eftersök är inte samma sak. Nosen är inte en staffs starka sida, de jag träffat går mest på synen och då är risken att hunden växlar vilt, men prova och kör det är en bra träning för din hund, har du hunden i lina så är väl inte en attack så vanligt.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Sedan ett tag tillbaka har jag låtit honom söka upp största delen av sin mat själv genom att jag sprider ut bitar av den på gården. Nu undrar jag om det är så att det finns en risk att han i sök på blod kommer att bli ostrukturerad av att han är van vid att fritt nosa runt efter godbitarna? Skall jag i stället lägga ut bitarna i en linje eller är risken då att han blandar i hop dom lika aktiviteterna?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Sedan ett tag tillbaka har jag låtit honom söka upp största delen av sin mat själv genom att jag sprider ut bitar av den på gården. Nu undrar jag om det är så att det finns en risk att han i sök på blod kommer att bli ostrukturerad av att han är van vid att fritt nosa runt efter godbitarna? Skall jag i stället lägga ut bitarna i en linje eller är risken då att han blandar i hop dom lika aktiviteterna? Det enda du lär hunden är att hitta föda genom att använda nosen, ingen direkt spårträning eller sök efter blod, vill du spåra efter rådjur så gå ut på jaktmarken och ser du ett rådjur så är ddet bara notera exakt vart det är oc vart det försvann intresserar sig hunden för spåret är det lagom med beröm så det inte stör ut hunden och följa med hunden i spåret ett hundratal meter, när du kommit en bit kan de ge hunden en belöning om det är godis eller en leksak väljer du efter individ.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Börja med att lägg korta spår med en klöv! 3-5m och lägg en belöning på detta när han når målet!.. efter som dofft köteln sitter lite inne mellan klövarna brukar jag klyva min klövar! eller så använder du spår skor! sedan kan du sakta å lung öka på länden!.. och blanda in lite blod då och då i spåret!... vill du han ska bli noga på att stoppa upp när han finner något blod eller hår är de beröm där oxå som gäller!.. så hunden förstår att det är viktigt för dej att detta gör också att hunden blir mer spår noga! och inte stressar igenom spårt för att komma till slut målet!. du kan också träna på att ta av hunden ur spåret! och vänta ett tag!.. man kan behöva den tiden när man gör en skottplatsundersökning. när du känner hunden blir lite säkrare på det du gör så kan du börja laborera med korsande spår!.. mm.. finns hur många övningar som helst du kan göra med hunden!.. vill du verkligen att det ska bli bra föreslår jag en kurs inom eftersök!.. Mvh Mamre!.
Publicerat Januari 19, 200917 yr man kan få en pudell att bli tokig oxå!.. Mvh Mamre!. kan väll erkänna det jag oxå.. ha en pudel hemma somn jag har till eftersök. kan även få han att sitta och vänta när jag gör så kallad skottplats undersökning. han spårar även friska djur, så som älg, rådjur, räv har han spårat en gång, har fått han att skälla när han har synkontakt med vilt men har bara tästat en gång och det gick sen har han även rest 2 fjällripor, som han spårade ifatt och fick upp, sen nu i december har han även stött upp en hare. så vist går det att få vilken hund till eftersök. gäller bara att ge hunden den tid den behöver för att smälta det
Publicerat Januari 19, 200917 yr kan väll erkänna det jag oxå.. ha en pudel hemma somn jag har till eftersök. kan även få han att sitta och vänta när jag gör så kallad skottplats undersökning.han spårar även friska djur, så som älg, rådjur, räv har han spårat en gång, har fått han att skälla när han har synkontakt med vilt men har bara tästat en gång och det gick sen har han även rest 2 fjällripor, som han spårade ifatt och fick upp, sen nu i december har han även stött upp en hare. så vist går det att få vilken hund till eftersök. gäller bara att ge hunden den tid den behöver för att smälta det Pudel är väl en hund av jakttyp från början vattenapporterande om jag minns rätt.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jo, men samtidigt så tror väl ingen här att man klarar griseftersök med enbart en spårhund. Man måste ha en hund som ställer, och det är väl det momentet som är svårast/omöjligt att "träna upp" om hunden inte har de mentala/fysiska förutsättnignarna. Personligen låter det som att denna ras som löshund, förutsatt att den har modet som krävs, kommer att sluta hos veterinären eller värre. Men än en gång; en spårhund är en spårhund, inte en "eftersökshund". En bra eftersökhund ska kunna både spåra och ställa – och ställaren ska vara klok, mycket snabb i benen och kunna ställa ett vildsvin i många timmar, flera kilometer från föraren.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Pudel är väl en hund av jakttyp från början vattenapporterande om jag minns rätt. jepp det stämer fram avlad vattenaportör, men nu avlas jakten mera o mera bort för att få fram fotväramare i sängen Jo, men samtidigt så tror väl ingen här att man klarar griseftersök med enbart en spårhund. Man måste ha en hund som ställer, och det är väl det momentet som är svårast/omöjligt att "träna upp" om hunden inte har de mentala/fysiska förutsättnignarna. Personligen låter det som att denna ras som löshund, förutsatt att den har modet som krävs, kommer att sluta hos veterinären eller värre. Men än en gång; en spårhund är en spårhund, inte en "eftersökshund". En bra eftersökhund ska kunna både spåra och ställa – och ställaren ska vara klok, mycket snabb i benen och kunna ställa ett vildsvin i många timmar, flera kilometer från föraren. jepp klara e-gök på gris med bara en spår hund är rätt svårt, därför jag är ute efter en ställande hund av just rasen öst laika
Publicerat Januari 20, 200917 yr för att lyckas riktigt bra med ett eftersök på "gris" bör man ha två hundar!.. där den ena är skarp nog att ställa en skadad "gris".. spår hunden tror iaf jag har mindre betydelse vilken ras man har!.. de viktigaste är att den spårar bra!.. och framför allt inte skyggar för dofften!.. många hundar gör det vet jag!.. Mvh