Publicerat Januari 18, 200917 yr Äntligen så ramlade det första djuret på drev, som vi har väntat på det. Att det tagit sån tid beror ju på många saker men framförallt så är det här min första jakthund som jag från valp så vi lär oss ihop hur jakten ska gå till. Skulle bara ut en par timmar i går förmiddag tilltron till att det skulle bli något var ju inte så stor efter alla misslyckanden. Så i går när hon tog upp så ökade ju hoppet som vanligt när det blev drev efter ett par minuter så får jag se en hare komma hoppande i skogen då blev känslan att måste den komma i pass, då klantskallen till husse tagit pass där det både var frusna asplöv och en tunn skare så vad göra för naturligtvis så kommer haren på ”fel” sida för att skjuta och röra sig var ju uteslutet i det rådande föret. Då kom jag på den briljanta iden att skjuta från vänster sida i stället är ju normalt högerskytt det gick ju bra det med verkade det som i skottet tumlade haren runt men reser sig och går i väg rejält skammad men hinner inte fundera så mycket innan hunden kommer i drevlöpan och bara en liten bit bort från mig kommer ifatt haren och nyper den till min och hundens stora glädje. Men dom sekunder det tog innan haren blev tagen av hunden han tankarna snurra många varv vad som hade gått fel och framförallt varför skulle jag skjuta från vänster sida. Men allt slutade ju bra ska ut om några minuter igen och idag så ar vi en passkytt med . Kan tillägga att det är en Wachtel som jag har
Publicerat Januari 18, 200917 yr Grattis på Er! Det är alltid en speciell känsla att få nedlägga sitt första vilt och det är ju kul när poletten har trillat på plats hos hunden också!
Publicerat Januari 18, 200917 yr Grattis, alltid kul att få nåt skjutet för Hunden såhär innan säsongen tar slut, det gör gott för framtiden! Hur gammal är Wachteln?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Grattis alltid gøy med det første viltet ja, husker dem alle selv også..
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Grattis, alltid kul att få nåt skjutet för Hunden såhär innan säsongen tar slut, det gör gott för framtiden!Hur gammal är Wachteln? Hon är 2½ år
Publicerat Februari 18, 200917 yr Grattis till er båda! Jag väntar fortfarande på att min valp ska göra sitt första riktiga drev
Publicerat Februari 26, 200917 yr Äntligen så ramlade det första djuret på drev, som vi har väntat på det.Att det tagit sån tid beror ju på många saker men framförallt så är det här min första jakthund som jag från valp så vi lär oss ihop hur jakten ska gå till. Skulle bara ut en par timmar i går förmiddag tilltron till att det skulle bli något var ju inte så stor efter alla misslyckanden. Så i går när hon tog upp så ökade ju hoppet som vanligt när det blev drev efter ett par minuter så får jag se en hare komma hoppande i skogen då blev känslan att måste den komma i pass, då klantskallen till husse tagit pass där det både var frusna asplöv och en tunn skare så vad göra för naturligtvis så kommer haren på ”fel” sida för att skjuta och röra sig var ju uteslutet i det rådande föret. Då kom jag på den briljanta iden att skjuta från vänster sida i stället är ju normalt högerskytt det gick ju bra det med verkade det som i skottet tumlade haren runt men reser sig och går i väg rejält skammad men hinner inte fundera så mycket innan hunden kommer i drevlöpan och bara en liten bit bort från mig kommer ifatt haren och nyper den till min och hundens stora glädje. Men dom sekunder det tog innan haren blev tagen av hunden han tankarna snurra många varv vad som hade gått fel och framförallt varför skulle jag skjuta från vänster sida. Men allt slutade ju bra ska ut om några minuter igen och idag så ar vi en passkytt med . Kan tillägga att det är en Wachtel som jag har Grattis och hoppas det går lika bra i framtiden.
Publicerat Februari 28, 200917 yr Grattis! Vet exakt hur du känner! Var ute idag med min Beaglevalp. Du vet ju vad glad man blir när man hör hans första skall, sen visar det sig att han fått fart på ett ensamt rådjur. De är ju inte lovliga, men man har inte hjärta att bruta av hans 1:a drev Nu är man stolt som ägare. Både jag och Mackan här på forumet såg den... // S
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.