Publicerat Januari 18, 200917 yr Precis som titeln anger, hon är tillbaka pangen som tidigare gett mig mitt namn och deltagande i ett annat forum har under cirka ett års tid varit såld och stått i en annan mans skåp, nu är hon tillbaka. Det är en civil FN låda byggt av Husqvarna när man fortfarande kunde bygga hyffsade vapen. Kort, M98 i 9,3x62, Timney tryck och Talley QR-fästen tidigare i en plastbäddad originalkolv. NU åter i mina händer och med en grape purple marble McMillan kolv köpt av en forumist på robsoft, eventuellt även verksam här. Ett bekymmer som omgående visade sig när skulle till att passa in kolven var att det byggts lite tight på McMillan fabriken och att på grund av det numera höga tempot där att man tom lämnar ut kolvar med hål/voids i sig, iofs på ett ställe där jag inte uppfattat att det har beydelse för kolven integritet. Inpassningen kom att ske med pirat variant på "drummel" och ja det var en hel del att avverka på denna kolv. Underbeslaget är anpassat för ett FN/klassist beslag och jag körde med mitt original beslag, det passade inte så bra på ett antal punkter. I den främre delen av urtaget kommer det att bli en mindre glipa i framkanten, jag kommer att låta bädda in den biten med lite svart epoxi efterhand. Försiktigt klassiskt inpassningsarbete, med tusch som märkfärg gjorde att jag efterhand kunde anse att underbeslaget var inpassad bra utan att magasinsbrunnen/beslager klämmer eller har kontakt med kolven på mer än de två ställen jag ville, dvs vid bultarna. Då kolven är anpassad till ett mauser original tryck och flaggsäkring och jag har ett Timmney tryck är det en del att ta bort kring trycket. Inpassning Mycket av och på, titta och justera, Efter hand kom alla delar att falla på plats och funktionstestet avklarat. Jag tycker att det blev mycket bra
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Forsätter med lite fler bilder, Nu återstår det att invänta ett 1,5-6x42 S&B med nr 4 riktmedel och en BDC justering på höjdjusteringen, säljaren inkluderar tre ringar för Nato 5.56, Nato 7,62 och 175 grains Lake City ammo, efter lite koll i div balistiska program har jag funnit att jag tror att den sista ringen passar ganska bra för mina 9,3 laddningar, siktet befinner sig någonstans i den svenska postsystemet. Avslutningsvis kan jag avslöja att jag inledningsvis tänkt att spreja hela kolven och göra den lite mer "Camo" men nu har jag dels blivit otroligt förtjust i färgen, jag tror att den kommer att passa bra på drevjakter och dels har jag insett att den likt Bohmans mössa kommer att väcka starka reaktioner vid sällskapsjakter. Vad tror ni/tycker ni? För tillfället är det 320 grains Woodleigs som gäller men jag har 250 grains AB som kommer att testas inom kort, testskjutning kommer till nästa helg. /Christian
Publicerat Januari 18, 200917 yr Snyggt jobbat Riktigt trevlig gammal 640, riktigt snäll rekylupplevelse med den stocken antar jag
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Snyggt jobbat Riktigt trevlig gammal 640, riktigt snäll rekylupplevelse med den stocken antar jag Med den gamla kolven fick man rejält med stryk med 320 grainarna, man var mycket medveten om rekylupptagningen då vid träningsskytte, vid det enda skottet mot vilt än med henne var det iofs en längre än sedvanligt tid som gick åt att samla mig efter skottet men det var iofs inget bekymmer med resultatet. För den som undrar så var effekten i viltet på de 90 meterna jag sköt på inte så omfattande, precis bakom bogen, var det inte mycket skador alls, ja det var ett genomslag. Tack MarkusR. /C
Publicerat Januari 18, 200917 yr Måste hålla med om att det är ett vacker vapen, även om vi på den här sidan av viken inte har samma nostalgiska känslor för det.
Publicerat Januari 18, 200917 yr Författare Måste hålla med om att det är ett vacker vapen, även om vi på den här sidan av viken inte har samma nostalgiska känslor för det. Tack för det fina stödet, ja det är en fin pang, men framför allt är det ett jaktvapen som skall brukas hårt... Det kommer att efter inskjutning med den nya kikaren som är på väg övervägas att plocka på nya fasta riktmedel á la safari riktmedel. Jag känner att det kan komma att bli så. /C
Publicerat Januari 22, 200917 yr Måste gratulera till ett mycket fint arbete och ett lika fint vapen. Själv har jag byggt kolv till min gamla enskotts salongare. Det är ett roligt men svårt arbete med mycket "pill". Hoppas och tror att jag lärt mig av misstagen sen när jag skall bygga kolv till en "riktig" bössa
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Snyggt bygge Tja jag hade god hjälp att få köpa en snygg kolv av någon, att pilla ihop grejorna var inte så svårt, till helgen blir det provskjutning, Stort tack där förresten. Just det, min ds är åter från Tyrefors. Jag tycker att det blev rätt sikte på rätt plats samt att Tyrefors som vanligt gjort ett oklanderligt arbete. /C