Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dom farliga isarna

Featured Replies

Publicerat

Ville bara skriva några rader och varna för dom farliga isarna, min jaktkamrat ringde i natt och berättade att hans gråhund gått igenom isen på ån under ett eftersök på älg utanför Forsmark. Älgarna tog sig igenom men hunden blev kvar i det strömma vattnet. Hunden var 6 år och har sin bästa jaktsäsong bakom sig hittills, väldigt många älgar skjutna för den. Borde också så här i slutet av säsongen varit i god fysisk form, kanske hade en tik klarat det bättre då iskanterna är svåra för en hane.

Han ville låna en linjestång för att försöka fiska upp hunden då han hade signaler från Edenpejlen, Astron visade bara frågetecken, tänk också på det för er som till 100% förllitar er på astron. Hade dåligt samvete i morse när jag åkte och jagade och erbjöd också mina och Janssons tjänster, men en båt klarar inte hur mycket folk som helst.

Hursom lyckades man idag via Edenpejlen lokalisera hunden under isen på 10 meter när och började hacka sig igenom, men tyvärr lossnade då hunden och flöt iväg i det strömma vattnet, men dom såg den iaf. Då försökte dom springa längs kanten för att ta den vid en bro men vattnet var för strömt så dom hann inte.

Nu har man en ny plats där dom får utslag, väldigt nära havet. Lutar åt en röjdykare i morgon om signalen finns kvar. Trots allt vill man göra vad man kan för att få kroppen med sig hem.

Lider med karln, att han jagat med löshund i 25 år utan att få en hund drunknad, ihjälsparkad eller överkörd är en klen tröst en dag som denna. :P

Publicerat

Beklagar sorgen på din kompis hund! Fy vad hemskt att se sin hund fara iväg in under isen på detta sätt!

Jag lider med Er! :P

Publicerat

Hemskt att förlora en jaktkamrat och familjemedlem på det där viset. Beklagar verkligen. :P

Publicerat

Som sagt, den här typen av olyckor är vi alla medvetna om, men det hjälper föga när den dagen kommer!

Hoppas verkligen att dom finner på kroppen innan det är försent, känns värdigare på nåt sätt!

Publicerat

Fy fan..jag ryser när jag läser detta, tittar på min jämte som ligger i soffan och myser, och jag tänker om det skulle hända henne.. :rolleyes:;)

Beklagar verkligen detta, läste och hörde på nyheterna om flera stycken som gått igenom isen i helgen, företrädesvis män i 60-70 års åldern, antagligen pimpelfiskare...man kanske ska tänka sig för både en och två ggr innan man ger sig ut på isarna nu.

Publicerat

Beklagar verkligen...det var ju inte länge sedan en kompis till mig blev av med sin Kopov på samma sätt...en älg som gick igenom isen och hunden följde efter :rolleyes:

Hemskt ledsamt...

Publicerat

Hemskt!

Beklagar o lider med hundägaren.

Aldrig tänkt på att Astron bör vara kass vid dessa olyckor..

Publicerat

Vidrig upplevelse och som du skriver är isarna så oberäkneliga just nu, åtminstone där det är strömt vatten.

Publicerat

Usch det knyter sig i magen när jag hör sånt här! Hade en hanhund som for ner i en vak. Som tur var var det inte allt för strömt så han tog sig upp för egen tass, men det kunde gått riktgit illa. Jag har grym respekt för isarna. Speciellt vissa perioder på året och vissa ställen.

Förstår att dom vill ha tag i kroppen.... jag hade själv inte gett mig förrän jag fick tag i min kära jaktkamrat! :rolleyes: