Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gryt Revolver.

Featured Replies

Publicerat

Nu är jag som så många andra.(väldigt frågvis) Och undrar hur ni i SJF ställer er till flerskotts revolvrar vid grytjakt. Man har ju hört lite ilvilliga rykten. Om att Polisen skicka alla eller dom flesta ansökningarna rörande grytvapen till er för på seende. Så min fråga är tycker ni det är positvt eller negativt att fler grytjägare vill skaffa flerskotts revolvrar.

Publicerat

Hej - vi är tvingade att yttra oss mot bakgrund av vad lagstiftningen och praxis säger om vapentypen. Således är det ganska enkelt att få licens på en enkelskottare, så länge man har hund och har fällt ett antal vilt under en längre tid. För att få licens på en flerskottare så krävs det ett mer kvalificerat behov, dvs mer omfattande jakt. Där blir vi ofta tillfrågade om vi tycker omfattningen är tillräcklig och då ser vi på vad domstolarna har sagt och de allmänna råd som finns. För grytjakt är ett enhandsvapen i kaliber .22LR mer eller mindre nödvändig för det är inte lätt att komma åt en grävling med ett längre vapen alla gånger. Således fyller de ett jaktligt behov och vi har sedan länge fått gehör för den synpunkten hos lagstiftaren. Än så länge har vi inte fått gehör för synpunkten att grytjakt, oavsett omfattning, kan ofta kräva en flerskottare eftersom omladdning av en enkelskottare under jord kan ta för lång tid om det skulle gå så illa att man skjuter ett dåligt förstaskott. SJF ser alltså inget negativt på enhandsvapen för seriös grytjakt.

Publicerat
  • Författare

Det glädjer mej att se att ni verkar för flerskottare då det måste ses mer etiskt än enskottare.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skulle vilja ha licens på grövre kaliber än 22 för gryt.

Man skulle ju vilja ha en pistol för gryt och nödvärn på grisen, än flera olika.

Publicerat
Jag skulle vilja ha licens på grövre kaliber än 22 för gryt.

Man skulle ju vilja ha en pistol för gryt och nödvärn på grisen, än flera olika.

Känner en kille som varit yrkesjägare på ett gods här i Skåne. Han fick licens på en 357 mag. för eftersök på gris pga av att han var just yrkesman

Publicerat
Känner en kille som varit yrkesjägare på ett gods här i Skåne. Han fick licens på en 357 mag. för eftersök på gris pga av att han var just yrkesman

Om man inte har det som yrke. Då får man väl ingen licens?

Måste man vara med i pistolklubb i X-antal år först och skjutit x-antal serier guld irad mm eller??

Jag har inget emot att lägga lite skott på klubbanan. Men helst vill man ju bara ha ett bra skydd.

Men det kanske bara är jag som tänker så...

Publicerat
Om man inte har det som yrke. Då får man väl ingen licens?

Måste man vara med i pistolklubb i X-antal år först och skjutit x-antal serier guld irad mm eller??

Jag har inget emot att lägga lite skott på klubbanan. Men helst vill man ju bara ha ett bra skydd.

Men det kanske bara är jag som tänker så...

Rent generellt har det varit så här : Du kan få licens på en grytrevolver om du kan påvisa behov och då i cal 22.

Om du är aktiv medlem i en pistolskytteklubb med uppfyllda fodringar för guldmärke kan du erhålla licens för i stort sett vilken kaliber som helst. För banskytte alltså.

Publicerat

Amakulu, med all respekt för ditt kunnande, frågan är ställd i SJF area och hur rätt vi än har osv så låter vi SJF svara.

De frågeställningar som petas in i denna area är riktade till just förbundet så vi försöker hålla arean hyfsat ren. Finns en blänkare om det inlagd om ni klickar på Svenska Jägareförbundet här ovan så torde det bli tydligt.

Mvh!

Publicerat

Ooops :P

Publicerat

Även om du skaffar en revolver/pistol gennom att du blir aktiv skytt i pistolskytteklubb och uppfylla erfoderliga märkes krav lär du knappast få en jaktlicens på det vapnet.

Det står följande i FAP:en "Enhandsvapen, oavsett kaliber, bör inte anses lämpliga vid eftersök

och avlivning" undantag kan säkert göras men det är nog inte speciellt vanligt.

Möjligen kan man få licens på en SA revolver cal. 22LR för grytjakt/avlivning om man redan har en på målskjutning, men behovet måste ändå styrkas.

Publicerat

Edit: missade att det var i SvJF's tråd... Låter dessa herrar svara :P

Publicerat
Jag vet inte om vi pratar om samma kille men det finns en film när den jag tänker på snabbt och smidigt avlivar en gris med en bula i huvudet medelst revolver. I situationen så var nog det det smidigaste med tanke på hundarna.

Dock vet jag inte om han fortfarande använder sin revolver... Skall fråga honom i morgon om jag hinner springa på honom.

Oj oj det ska SJF svara på Wizard :P

Publicerat
Oj oj det ska SJF svara på Wizard :P

Jag editerade medans du skrev detta...

Publicerat

Jag har licens på en 22:a för målskjutning. Skulle det vara enklare att för mig som betrodd :P vapenägare att få licens för flerskottare? Alternativt använda min pistol jag redan har? Givet då att jag ändrar licensen.

Publicerat
Jag har licens på en 22:a för målskjutning. Skulle det vara enklare att för mig som betrodd :P vapenägare att få licens för flerskottare? Alternativt använda min pistol jag redan har? Givet då att jag ändrar licensen.

Nej du måste ändå styrka behovet samt att du har (antar jag) en halvautomat-pistol eller en DA-revolver och dessa kvalar inte in, endast enkelskott eller SA är ok.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.