Publicerat September 18, 200520 yr Jag ska ge mig in i detta med jakt nu. Ska ta jägarexamen framöver. Har anmält mig till en kusr i höst/vinter. Ni som har varit med ett tag vad ska man tänka på vad innehåller utbildningen. Hoppas ni kan ge mig tipps o så.
Publicerat September 18, 200520 yr Även fast dom gjort om en hel del de senaste åren tror jag man måste lägga ner en hel del tid på teorin. Gämfört med uppskjutningen är teorin vääldigt svår tycker jag
Publicerat Oktober 14, 200520 yr Författare Oki, har börjat läsa teorin nu, fick låna böcker av min svärfar. Det är ganska mycket att läsa men det ska gå bra.
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Författare Jagarskolan utgiven av Jägarförbundet. Har lånat den och en del häften av min svärfar
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Jag har varit kursledare för en del jägarskolor och jag kan varmt rekommendera att gå en kurs. Det kostar en del pengar men man får stort utbyte av att kunna diskutera sina frågor och ideer med andra. (Det är även lärorikt att hålla kursen!!!) Visst beror det mycket på den som håller kursen och jag har ju hört om skräckexempel men generellt tror jag de flesta cirkelledare är bra. Bara för att prata mot mig själv så är det så att jag läste in materialet själv när det begav sig. Om du har lätt att ta till dig det skrivna så är det ju klart billigare. Jag har inte sett de nya proven men jag utgår från att de tagit till sig av den kritik som kommit från oss kursledare. Frågorna har varit "snäva" detaljfrågor och inte stimmulerat utbildningen till att ge generella kunskaper med inriktning på ansvarsfulla jägare. Jag tror det blir ändring på det med tanke på pedagogiken i det nya materialet. Jag litar på att du kommer att ställa en del frågor här på forumet innan det är dax för uppskrivning och jag kan inte tänka mig en bättre kunskapsbank än detta forum! Lycka till
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Författare Tack. Jo det kostar en del men det anser jag det vara värt. Kursen börjar den 30 nov. Ja jag kommer att ställa frågor och så framöver.