Publicerat Januari 19, 200917 yr Hej! Någon som har tips/filmer att visa lite om att slakta/stycka högvilt även lite mindre vilt. Nu har jag börjat jaga och det hade varit bra att se ock lära sig lite innan man lyckas pricka den första älgen:) tack på förhand
Publicerat Januari 19, 200917 yr http://www.jagareforbundet.se/butik/produk...roductID=351064 http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken....Tillvaratagning
Publicerat Januari 19, 200917 yr Högvilt eller högklackat Jag undrar vad snurrar under locket på dej Ekbergs film var informativ och bra om man aldrig styckat förr.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Jag undrar vad snurrar under locket på dej Har känt han i snart 25 år och det har jag inte klart för mig ännu
Publicerat Januari 19, 200917 yr Har känt han i snart 25 år och det har jag inte klart för mig ännu Älg http://biphome.spray.se/anders_gustavsson/stycka.html Gris http://www.menyse.com/action/subProductGro...tGroupId2=12737 Rådjur http://www.artech.se/~sagnar/sasvapen6.html Så länge det snurrar så är det liv i gubben. /Rune
Publicerat Januari 20, 200917 yr http://www.jagareforbundet.se/butik/produk...roductID=351064http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken....Tillvaratagning Jag tycker att båda är bra, men Jägarförbundets snäppet bättre. Den är mer djuplodande och dessutom är dvd-n upplagd som något av en uppslagsbok. Jag köpte mitt ex på torsbo där det kostade ungefär hälften av vad det kostar om man beställer det från Jägareförbundet direkt. Annars brukar jag använda mig av Jägarens nya kokbok och uppföljaren om fågel. Bra beskrivningar och bra bildmaterial i dem. Har haft god använding av dem även för hur jag skall lägga upp styckningen av tamdjur.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Här har ni en klassisk bild som beskriver en variant av rådjursstyckning.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag skulle väl inye följa det styckningsschema på älg som finns länkat här utan jag skulle väl besöka ett slakteri eller besöka ett lokalt jaktlag vid styckning för att få ett humm hur det går till
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag skulle väl inye följa det styckningsschema på älg som finns länkat här utan jag skulle väl besöka ett slakteri eller besöka ett lokalt jaktlag vid styckning för att få ett humm hur det går till Jag tycker inte man skall åka till ett slakteri. De är ofta ganska "slarviga". Det brukar bli mycket köttfärs eftersom de inte är så noga/försiktiga. Detta beror säkert på att de jobbar på någon form av ackord och att det går fort skall man inte ta ifrån dem. Tycker det är bättre att försöka hitta någon som kan visa en anatomiskt styckning som får ta tid. Man skall inte stressa när man styckar.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Jag tycker inte man skall åka till ett slakteri. De är ofta ganska "slarviga". Det brukar bli mycket köttfärs eftersom de inte är så noga/försiktiga. Detta beror säkert på att de jobbar på någon form av ackord och att det går fort skall man inte ta ifrån dem. Tycker det är bättre att försöka hitta någon som kan visa en anatomiskt styckning som får ta tid. Man skall inte stressa när man styckar. Hej STENE, En slakteristyckare är fömodligen de mest lämpade styckare som finns, men lejer man dom privat brukar det ju gå lite saktare och mer noggrant. Vi har själva en pensionerad som hjälper oss ibland, fashinerande att titta på. En lårklump på 40 pannor är stekar på 3-4 minuter. Har själv stått på löpande bandet, men på slakten/avlivningen i min ungdom. Levererade du inte hade du ett dussin svinöron haglande över dig ganska omgående + svordomar och dödshot på 17 språk - det är fostran det.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Hej STENE,En slakteristyckare är fömodligen de mest lämpade styckare som finns, men lejer man dom privat brukar det ju gå lite saktare och mer noggrant. Vi har själva en pensionerad som hjälper oss ibland, fashinerande att titta på. En lårklump på 40 pannor är stekar på 3-4 minuter. Har själv stått på löpande bandet, men på slakten/avlivningen i min ungdom. Levererade du inte hade du ett dussin svinöron haglande över dig ganska omgående + svordomar och dödshot på 17 språk - det är fostran det. Det var därför jag skrev att man kanske inte skall åka till ett slakteri. Att en utbildad slaktare förmodligen är den mest lämpade slaktare som finns råder det inget tvivel om. Men precis som du säger så blir det säkert en helt annan sak när man "lånar hem" en slaktare än när han står vid bandet. Där man har chans att ställa en massa frågor (som även det drar ned tempot). Att sedan bjuda på en kaffe med kaka tror jag inte att något slaktare tackar nej till. fråga ´vad de olika delarna heter (och passa på att märka dem direkt). Vart sitter de olika körtlarna. Vilka vissa säger kan både vara giftiga och kan en ovälkommen smak (att de skall vara giftiga tvivlar jag stark på med iaf). Jag fixade en styck kurs för de på jobbet. Inte vilt men lamm vilket kvittar. Sedan hyrde vi in en styckare. Var kanon. Men jag har även använt mig av DVD filmer. Så en kombination tycker jag var kanon. för en Live styckning. och sedan själv med en bärbar dvd vid sidan om (play-pause-play-pause) så har det löst sig. Sedan brukar jag även leta lite på youtube där det finns några filmer om detta. För det finns ofta någon lite detalj som man kan lära sig från alla olika sätt att stycka på. till sist så finner man ett sätt som man själv är nöjd med.
Publicerat Februari 6, 200917 yr Det var därför jag skrev att man kanske inte skall åka till ett slakteri. Att en utbildad slaktare förmodligen är den mest lämpade slaktare som finns råder det inget tvivel om. Men precis som du säger så blir det säkert en helt annan sak när man "lånar hem" en slaktare än när han står vid bandet. Där man har chans att ställa en massa frågor (som även det drar ned tempot). Att sedan bjuda på en kaffe med kaka tror jag inte att något slaktare tackar nej till. fråga ´vad de olika delarna heter (och passa på att märka dem direkt). Vart sitter de olika körtlarna. Vilka vissa säger kan både vara giftiga och kan en ovälkommen smak (att de skall vara giftiga tvivlar jag stark på med iaf). Jag fixade en styck kurs för de på jobbet. Inte vilt men lamm vilket kvittar. Sedan hyrde vi in en styckare. Var kanon. Men jag har även använt mig av DVD filmer. Så en kombination tycker jag var kanon. för en Live styckning. och sedan själv med en bärbar dvd vid sidan om (play-pause-play-pause) så har det löst sig. Sedan brukar jag även leta lite på youtube där det finns några filmer om detta. För det finns ofta någon lite detalj som man kan lära sig från alla olika sätt att stycka på. till sist så finner man ett sätt som man själv är nöjd med. En slaktare skall inte blandas ihop med en styckare, är själv styckare så Jag får vara petig MKJ:s förslag med att hyra utb. personal e det klart bästa. Ett bra tips är att kolla med gymnasieskolor som har kött & chark och fråga där. Mvh Garou
Publicerat Februari 6, 200917 yr En slaktare skall inte blandas ihop med en styckare, är själv styckare så Jag får vara petig MKJ:s förslag med att hyra utb. personal e det klart bästa. Ett bra tips är att kolla med gymnasieskolor som har kött & chark och fråga där. Mvh Garou Ber självklart om ursäkt för mitt klaver tramp. Menade så klart styckare.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Jag tycker inte man skall åka till ett slakteri. De är ofta ganska "slarviga". Det brukar bli mycket köttfärs eftersom de inte är så noga/försiktiga. Detta beror säkert på att de jobbar på någon form av ackord och att det går fort skall man inte ta ifrån dem. Tycker det är bättre att försöka hitta någon som kan visa en anatomiskt styckning som får ta tid. Man skall inte stressa när man styckar. men eftersom att jag själv jobbar på ett Ren/älgslakteri så vet jag att man inte jobbar på ackord eller är "slarviga" eftersom att tillvaratagningen är det allra viktigaste och då får/kan man inte slarva men att besöka ett slakteri som under älgjakt köper in älg kan vara ett tips ellet att helt enkelt fråga nån av styckarna om dom vill komma och visa er hur man gör.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Det är väl klart att det är skillnad på styckare och styckare.. Men MIN (och min högst peronliga) erfarenhet av styckare är att de är "slarviga". Vi har använt 2 olika utbildade styckare för älg samt att morsan och farsan har använt sig av olika styckare ibland till deras kor och lamm. i ALLA de fall så har det blivit en (enligt mig) onödigt stor del köttfärs. Men åter igen der är min och min högst personliga erfarenhet. Men det går fort och man "slipper" att göra det själv. ärför händer det iblanf att vi fortfarande använder oss av dem.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Det är väl klart att det är skillnad på styckare och styckare.. Men MIN (och min högst peronliga) erfarenhet av styckare är att de är "slarviga". Vi har använt 2 olika utbildade styckare för älg samt att morsan och farsan har använt sig av olika styckare ibland till deras kor och lamm. i ALLA de fall så har det blivit en (enligt mig) onödigt stor del köttfärs. Men åter igen der är min och min högst personliga erfarenhet. Men det går fort och man "slipper" att göra det själv. ärför händer det iblanf att vi fortfarande använder oss av dem. Tror inte att dom som hjälp er slarvat.Upplever själv att när man hjälper någon är man mer noggran än på jobbet.Mängden färs varierar bla på hur man styckar med ben=mindre färs utan ben=mer färs.Och som "amatör"kanske man känner sig osäker på vad som ska vara kvar på resp detalj och därför lämnar kappor kvar på ex innanlår samt att man putsar mindre som "amatör".Detta påverkar köttfärshögen avsevärt.
Publicerat Februari 14, 200917 yr Jag tycker att båda är bra, men Jägarförbundets snäppet bättre. Den är mer djuplodande och dessutom är dvd-n upplagd som något av en uppslagsbok.Jag köpte mitt ex på torsbo där det kostade ungefär hälften av vad det kostar om man beställer det från Jägareförbundet direkt. Annars brukar jag använda mig av Jägarens nya kokbok och uppföljaren om fågel. Bra beskrivningar och bra bildmaterial i dem. Har haft god använding av dem även för hur jag skall lägga upp styckningen av tamdjur. Håller fullständigt med dig !!!!! Kan man bara hålla i en kniv och inte är fullständigt tappad bakom en vagn så kan ALLA stycka sitt djur rätt och riktigt om man följer JFB film Det vilda köttet !!
Publicerat November 28, 200916 yr Alldeles utmärkta filmer för styckning av rådjur hittade jag på youtube (Del 1 av 4, övriga kommer upp i listan eller sök)Har fungerat PERFEKT för mig då jag UTAN tidigare erfarenhet styckat rådjur med ett bländande resultat!!! Lätt att följa proceduren ljudet dock taskigt men ok. Och det bästa av allt, köttet blir verkligen tillvarataget på ett snyggt sätt! Inget slarv-inget spill!! Skulle gärna vilja ha något liknade för vildsvin ifall någon kan tipsa!?! PS Se även denna...