Publicerat Januari 19, 200917 yr Min gylta har nu hängt i en vecka i ladan (välventilerat). Flådde den direkt eftersom pälsen var illa blodig och skitig. Tempen i ladan har pendlat mellan mellan 0-5 grader, första dagarna var det några plus, mitt i veckan kröp det ner mot nollan. Gäller fortfarande 40 dygnsgrader (som tumregel) när det är så pass svalt där djuret hänger? Det blir ju en jäkla massa dagar innan man kommer upp i 40 dygnsgrader under rådande temperatur.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Min gylta har nu hängt i en vecka i ladan (välventilerat). Flådde den direkt eftersom pälsen var illa blodig och skitig.Tempen i ladan har pendlat mellan mellan 0-5 grader, första dagarna var det några plus, mitt i veckan kröp det ner mot nollan. Gäller fortfarande 40 dygnsgrader (som tumregel) när det är så pass svalt där djuret hänger? Det blir ju en jäkla massa dagar innan man kommer upp i 40 dygnsgrader under rådande temperatur. Är väl det som 40 dygnsgrader anger, alltså, 2 grader per dag så blir de 20 dar. 5 grader 8 dar osv. Sen när du har det som det är med temperaturer som växlar gör det väldigt svårt att avgöra. Vissa dar kanske tempen stiger ordentligt några timmar, vilket man kan missa o så blir det lite tokigt. Är det minus o så så mörar det ju inte alls.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Galten jag sköt i december hängde i garaget och där temperaturen låg på 4-5 grader. Grisen fick hänga i 9 dygn innan vi styckade den och köttet blev riktigt mört och fint.
Publicerat Januari 19, 200917 yr En dum fråga??? Ska gris hänga lika länge som övrigt vilt/nöt dvs 40 d/gr??? Har ingen erfarenhet av gris........
Publicerat Januari 19, 200917 yr En dum fråga??? Ska gris hänga lika länge som övrigt vilt/nöt dvs 40 d/gr??? Har ingen erfarenhet av gris........ Jo, är det en ung gris spelar det väl mindre roll i likhet med övrigt yngre vilt tex killing och kalv.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Tack för svaren. Frågan är ju bara om dagar med temp ned mot nollan överhuvudtaget ska räknas, eftersom mörningsprocessen avtar? Jag klarade mig från alltför låga temperaturer de första kritiska timmarna. Men hur är det senare? Blir köttet sämre om det skulle bli riktigt kallt och noll eller ett par minusgrader mitt under hängningen?
Publicerat Januari 19, 200917 yr Galten jag sköt på annandan fick hänga till 11/1. Då hade det varit ner mot minus 15 grader, med ett snitt på kanske 5-10 minus. Dom sista fyra dygnen var tempen runt 0-5 plus. Köttet var mestadels fruset fortfarande när vi styckade den, men det var absolut inget fel på det. Jag tyckte nästan det gick lite enklare med halvfruset kött, det var inte så sladdrigt liksom. Men förbenat kallt om fingrarna.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Galten jag sköt på annandan fick hänga till 11/1. Då hade det varit ner mot minus 15 grader, med ett snitt på kanske 5-10 minus. Dom sista fyra dygnen var tempen runt 0-5 plus.Köttet var mestadels fruset fortfarande när vi styckade den, men det var absolut inget fel på det. Jag tyckte nästan det gick lite enklare med halvfruset kött, det var inte så sladdrigt liksom. Men förbenat kallt om fingrarna. Har du käkat av galten? Att styckning o annat funkar är ju givet, resultatet visar sig ju inte förren på tallriken.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Japp. Smakar bra. Vi provade en bit innan vi styckade också, så man inte styckar massa kött som bara ska kastas... Jag har hört att just galt kan smaka konstigt, men den här storleken var det inga problem med. Men det har nog inte med hängningen att göra.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Om likstelheten hinner släppa kanske det ej har lika stor betydelse om köttet råkar frysa? En kompis sköt en killing som frös ihop efter någon dag men han styckade den och provlagade en bit med bra resultat.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Japp. Smakar bra. Vi provade en bit innan vi styckade också, så man inte styckar massa kött som bara ska kastas...Jag har hört att just galt kan smaka konstigt, men den här storleken var det inga problem med. Men det har nog inte med hängningen att göra. Nä galtsmak/lukt har inget med hägning o göra. Även stora galtar kan smaka bra. Galtsmak får de kring brunsten. Ända sättet är ju o laga till en bit o lukta. Funkar o köra en bit i micron eller en lödtång mot lite fett så känns det på lukten om den är värt o dona med. Luktar de kattpiss så är de inte mycket o ha i hushållet. Starkt kryddad och rökt salami går dock att göra på galt som luktar orne. Mörningen ger ju mer lättuggat kött, mört o så. Även en del smak förbättras säkert.
Publicerat Februari 1, 200917 yr Mörning sker även under +4 grader men det är inte optimalt. Dock sker ingen mörning under nollan. (surprise ) Dock är det många som missar att man inte skall ha för bråttom med hängningen i kylrum. Om köttets temperatur sjunker till under 12 grader under det första dygnet så kan man få kylsammandrabbningar i köttet och då blir det malkött av hela rasket. Det blir nämligen fruktansvärt segt. Somliga tycker att vildsvin har hängt färdigt redan efter 48 timmar, andra efter 40 dygnsgrader... Personlig preferens och mängden fett på djuret får nog avgöra här.
Publicerat Februari 7, 200917 yr Mörning sker även under +4 grader men det är inte optimalt. Dock sker ingen mörning under nollan. (surprise ) Dock är det många som missar att man inte skall ha för bråttom med hängningen i kylrum. Om köttets temperatur sjunker till under 12 grader under det första dygnet så kan man få kylsammandrabbningar i köttet och då blir det malkött av hela rasket. Det blir nämligen fruktansvärt segt. Somliga tycker att vildsvin har hängt färdigt redan efter 48 timmar, andra efter 40 dygnsgrader... Personlig preferens och mängden fett på djuret får nog avgöra här. Bra inlägg! En del, inkl. undertecknad har provat upp till åttio dygnsgrader utan problem (glömde av att djuret hängde...). 40 är bara en tumregel och det blir inte sämre av att hänga längre. Men minusgrader skall man som sagt passa sig för. Men det är som med det mesta - personlig preferens avgör och hur kräsen man är. Tillagningen spelar ju också in - en del viltkött tillagas säkert på ett sätt där mörningens effekter försvinner.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Sitter och mumsar på en kotlett av vilsvinet som jag styckade ned idag. Den hängde sedan 11/1, alltså en månad. Det har ju varit en del kalla nätter men det har inte varit minusgrader vid många tillfällen i ladan. Har upplevt att grisen var lite halvfrusen ett par gånger. Svårt att bedöma dygnsgraderna men en gissning bör ligga på ca 45-50. Fick skära bort en liten bit på innansidan av låren, annars var det kanon. Mörkrött med vissa bruna partier. Luktade fan ta mig parmaskinka om nassen när jag styckade den, det är väl ett gott tecken... Smaken då? Fantastisk! Stekte ömt endast med salt och peppar (mkt smör!) och fick vila en tio minuter under folie. Får bli stek och bjudmiddag till helgen!
Publicerat Februari 10, 200917 yr Sitter och mumsar på en kotlett av vilsvinet som jag styckade ned idag. Den hängde sedan 11/1, alltså en månad. Det har ju varit en del kalla nätter men det har inte varit minusgrader vid många tillfällen i ladan. Har upplevt att grisen var lite halvfrusen ett par gånger. Svårt att bedöma dygnsgraderna men en gissning bör ligga på ca 45-50. Fick skära bort en liten bit på innansidan av låren, annars var det kanon. Mörkrött med vissa bruna partier. Luktade fan ta mig parmaskinka om nassen när jag styckade den, det är väl ett gott tecken...Smaken då? Fantastisk! Stekte ömt endast med salt och peppar (mkt smör!) och fick vila en tio minuter under folie. Får bli stek och bjudmiddag till helgen! Grattis till den ultimata jaktavslutningen!!! Precis så skall det vara från att man åker ut till skogen och fram till den gastronomiska upplevelsen på tallriken när man gör djuret rättvisa!