Publicerat Januari 19, 200917 yr Jag har en laikakorsning som är 25% schillerstövare, 25% jämthund och 50% västsibirisk laika. Hon är 1,5år och ganska så omogen. Min tanke är att hon skall jaga allt utom rådjur. Jag har skjutit en gris för henne efter ett kortare stånd. Hon är dock väldigt försiktig både på älg och vildsvin. Hon kan stå tyst någon minut innan hon kommer igång och skallar (i och för sig bra då det flera gånger blivit stånd direkt i upptaget) hon står oxå ganska långt ifrån och skäller (20-25m) och vill komma till mig och kolla var jag är efter 5-10 minuter. Söket är oxå klent (ca 100m). Ska jag bara hoppas på att hon mognar till nästa säsong och får längre ståndtider och sök eller finns det något sätt att aktivt påverka detta? En tanke är att börja nästa höst med grävlingsjakt och låta henne skälla grävling och jag är med och stöttar henne. Några andra tips? Mvh! /Peter
Publicerat Januari 19, 200917 yr tyvär så kanske det inte blir mycket bättre än så där, kanske e för vek mentalt, har svårt med att vänta i flera år på att en hund ska visa börja visa framfötterna. Ta inte illa upp, men tex en ren laika kanske kan va nått? Elr så väntar du bara, så får tiden utvisa...
Publicerat Januari 19, 200917 yr Kom och tänka på det, hur jagar föräldrarna till valpen din. Vet du om fler valpar i kullen är lite försiktiga? är ju försig inte så gammla än.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Till att börja med kan jag inte Laikarasen tillräckligt bra, men det är det andra här som kan. Kom ihåg att vildsvin är den största utmaningen en svensk ställare kan ställas inför, med kanske björn undantaget ...men inte troligt. Det baserar jag på att att en gris är sällan ensam och alla i en flock kan gå till anfall, mycket psykiskt påfrestande för en ovan hund speciellt när ståndbiotoperna ofta är oerhört trånga. Således behöver en hund mogna mentalt innan man börjar utsätta den för alltför stora förväntningar. När en hund mognar är såväl ras som individstyrt hos alla hundar. Tycker det är stort att du fått skjutet på stånd innan 18 månader. Som du kanske vet är dom flesta utvärderingshägn för vildsvinshundar (menataltest) ej öppna för hundar under 18 månader av ovan beskrivna anledning. Med det i åtanke börjar nog utvärderingen av din hunds slutgiltiga fighting spirit först nästa säsong. Så dra inte för för stora växlar vad folk säger. Lycka till iaf, lite kul korsning
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Kom och tänka på det, hur jagar föräldrarna till valpen din. Vet du om fler valpar i kullen är lite försiktiga? är ju försig inte så gammla än. Föräldrarna skall ha varit duktiga. De är dock bägge döda. Vet att åtminstone två kullsyskon visat framfötterna. Jag tror (och hoppas) att mycket sitter i att hon är så omogen och hon blir lite mer mogen till nästa säsong. Hon är ju som sagt inte mer än 1,5år. Jag köpte henne i november och förrra ägaren hade släppt henne en handfull gånger sedan har jag hunnit jaga med henne ca 10ggr och hon har haft jakt varje gång vi varit i skogen på något vilt (älg, gris, hare och rådjur som jag vet). /Peter
Publicerat Januari 19, 200917 yr Tror allmänt att spetsar är lite senare än andra jakthundsraser t.ex. tax, drever osv. men dom ska ju också jobba lite annorlunda. Tror nog hon kommer att utvecklas även nästa år, skulle nog vara mer orolig för söket 100 meter är inte mycket för en spets. Tror det är viktigt att du inte "går sönder hunden" i din iver att hitta vilt, utan låt den få tid att söka ut. \mats
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Till att börja med kan jag inte Laikarasen tillräckligt bra, men det är det andra här som kan.Kom ihåg att vildsvin är den största utmaningen en svensk ställare kan ställas inför, med kanske björn undantaget ...men inte troligt. Det baserar jag på att att en gris är sällan ensam och alla i en flock kan gå till anfall, mycket psykiskt påfrestande för en ovan hund speciellt när ståndbiotoperna ofta är oerhört trånga. Således behöver en hund mogna mentalt innan man börjar utsätta den för alltför stora förväntningar. När en hund mognar är såväl ras som individstyrt hos alla hundar. Tycker det är stort att du fått skjutet på stånd innan 18 månader. Som du kanske vet är dom flesta utvärderingshägn för vildsvinshundar (menataltest) ej öppna för hundar under 18 månader av ovan beskrivna anledning. Med det i åtanke börjar nog utvärderingen av din hunds slutgiltiga fighting spirit först nästa säsong. Så dra inte för för stora växlar vad folk säger. Lycka till iaf, lite kul korsning Tack! Säkert kommer hon att utvecklas över nästa säsong. I går när hon kom på gris lät det som de försökte springa över henne inne i en granplantering trots det så förföljde hon sedan grisarna ca 500m. /Peter
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Tror allmänt att spetsar är lite senare än andra jakthundsraser t.ex. tax, drever osv. men dom ska ju också jobba lite annorlunda. Tror nog hon kommer att utvecklas även nästa år, skulle nog vara mer orolig för söket 100 meter är inte mycket för en spets. Tror det är viktigt att du inte "går sönder hunden" i din iver att hitta vilt, utan låt den få tid att söka ut.\mats Jo, söket behöver helt klart förbättras. Jag försöker gå sakta och sedan stå still när hon söker ut. Jag får kanske ta det ännu lugnare nästa säsong om hon inte söker ut bättre. Kommer hon på slag eller känner vittring så kan upptaget komma 3-400m bort. /Peter
Publicerat Januari 23, 200917 yr Jag tror inte att du behöver vara orolig. En vek hund ( tolka inte att hunden är nervsvag eller något sådant) har nog så lätt att lära sig av sina av sina motgångar samt framgångar och de har inte en hund som har för mycket av dådkraft.l En älg hund med stor dådkraft står kvar vid älgen utfall vilket också kan vara de sista som den hunden gör i jordelivet.