Publicerat Januari 19, 200917 yr Sitter och fyller i Funnys anmälan till Åseda utställningen, men blir lite tveksam vilken klass jag ska anmäla till. Min tik är väl 21 mån och om inte jag fattat allt fel så kan jag anmäla till antingen unghundsklass(15-24mån) eller öppen klass (15mån-) . Vad ska man anmäla till och varför?
Publicerat Januari 19, 200917 yr Sitter och fyller i Funnys anmälan till Åseda utställningen, men blir lite tveksam vilken klass jag ska anmäla till.Min tik är väl 21 mån och om inte jag fattat allt fel så kan jag anmäla till antingen unghundsklass(15-24mån) eller öppen klass (15mån-) . Vad ska man anmäla till och varför? Är inte hundra men Ökl kan man iallafall tillgodoräkna resultatet om man tänk avla. Ukl brukar inte räknas avelsmässigt. Beror väl iofs på vad för regler klubben har?
Publicerat Januari 19, 200917 yr Sitter och fyller i Funnys anmälan till Åseda utställningen, men blir lite tveksam vilken klass jag ska anmäla till.Min tik är väl 21 mån och om inte jag fattat allt fel så kan jag anmäla till antingen unghundsklass(15-24mån) eller öppen klass (15mån-) . Vad ska man anmäla till och varför? Skulle anmält i unghundsklassen då konkuransen borde var mindre här och går det riktigt bra så tävlar hon ju vidare mot de bästa hundarna. Men tror att Jämta har stenkoll på detta så hon kan ge en kommentar om hon ser tråden. \mats
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Är inte hundra men Ökl kan man iallafall tillgodoräkna resultatet om man tänk avla.Ukl brukar inte räknas avelsmässigt. Beror väl iofs på vad för regler klubben har? Vad jag kan minnas så är det bara en 3:a i officiell klass (junior och uppåt) för start på prov. För avel går vi på jaktprovsmeriter.
Publicerat Januari 19, 200917 yr Vad jag kan minnas så är det bara en 3:a i officiell klass (junior och uppåt) för start på prov. För avel går vi på jaktprovsmeriter. Stämmer bra 3:a räcker. Men anmäl i unghunds klass, då det är i regel mindre motstånd. Ett högt pris på utställning gör ju hunden mer attraktiv i avel (om hon tar pris på jaktprov). Mvh Kolja
Publicerat Januari 19, 200917 yr Författare Stämmer bra 3:a räcker. Men anmäl i unghunds klass, då det är i regel mindre motstånd. Ett högt pris på utställning gör ju hunden mer attraktiv i avel (om hon tar pris på jaktprov).Mvh Kolja Mindre motstånd? Vi snackar västlaika nu. Har hittills aldrig varit över 5 vsl på de utställningar jag varit på. Är ju mest slumpen som gör vilken klass det är mer än en hund i. Har för övrigt redan en 1:a i juniorklass på henne.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Är inte hundra men Ökl kan man iallafall tillgodoräkna resultatet om man tänk avla.Ukl brukar inte räknas avelsmässigt. Beror väl iofs på vad för regler klubben har? Varför skulle junkl och uhkl vara mindre värt?? Alla officiella klasser är givetvis "godkända". Min åsikt är att ts ska ställa i uhkl. Detta för att bedömas som den unghund det är.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Varför skulle junkl och uhkl vara mindre värt?? Alla officiella klasser är givetvis "godkända".Min åsikt är att ts ska ställa i uhkl. Detta för att bedömas som den unghund det är. Okej! Då blir det uhkl. Är lite märkligt att de andra klasserna är öppna för hundar från 15 mån, hade varit mer logiskt med 24mån som är övre gränsen uhkl.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Nu är hon anmäld till uhkl. Någon mer som ska dit? Tänkte anmäla min Jämte men han är för ung ännu blir nog i Torne i stället. \mats
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Tänkte anmäla min Jämte men han är för ung ännu blir nog i Torne i stället.\mats Då ses vi där i stället. Brukar åka dit även om jag inte ska ställa. Är alltid kul att träffa likasinnade och tjata hund.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Tänkte anmäla min Jämte men han är för ung ännu blir nog i Torne i stället.\mats Finns ingen valpklass?? Är bra träning och miljöträning i så fall. Jag ska ställa tikvalpen min i om en månad
Publicerat Januari 20, 200917 yr Japp ska dit med jämtvalpen! Har dock inga större förväntningar på pris osv. Får ta de som träning. Samt att jag får starta på jaktprov. Hon kommer vara 10 månader då, plus ngn vecka.
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Japp ska dit med jämtvalpen! Har dock inga större förväntningar på pris osv. Får ta de som träning. Samt att jag får starta på jaktprov. Hon kommer vara 10 månader då, plus ngn vecka. Kul! Då får vi höras när vi fått startnummer så vi hittar varandra. Fast det lär väl inte va svårt att hitta en vit-brun laika i den stora grå massan... ;)
Publicerat Januari 21, 200917 yr Finns ingen valpklass?? Är bra träning och miljöträning i så fall. Jag ska ställa tikvalpen min i om en månad Jo det tror jag, men valpklassen börjar väl vid 6 månader och det klarar han inte om jag inte räknat fel. På tal om miljöträning igår när jag städade i hundgårdarna var han lös och sprang runt som vanligt. Men när jag var var färdig var han försvunnen, visslade men ingen hund däremot var det ett jädra liv inne i taxens koja och mycket riktigt hade Zeppo smitit in där och det var fullt "slagsmål". Kan tänka mig att taxen var rätt trött på honom. Så lite miljöträning är nog inte fel. \mats
Publicerat Januari 21, 200917 yr Kul! Då får vi höras när vi fått startnummer så vi hittar varandra. Fast det lär väl inte va svårt att hitta en vit-brun laika i den stora grå massan... Jajemensan! Får vi göra. Kommer nog starta ganska tidigt på dagen. Tik och unghundsklassen. Men ska bli roligt att kika, det är i ridhuset i år igen väl?
Publicerat Januari 21, 200917 yr Författare Jajemensan! Får vi göra. Kommer nog starta ganska tidigt på dagen. Tik och unghundsklassen. Men ska bli roligt att kika, det är i ridhuset i år igen väl? Har inte kollat men det är det säkert.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Jo det tror jag, men valpklassen börjar väl vid 6 månader och det klarar han inte om jag inte räknat fel. De flesta ähk har valpklass från 4 månader
Publicerat Februari 3, 200917 yr Författare Kul! Då får vi höras när vi fått startnummer så vi hittar varandra. Fast det lär väl inte va svårt att hitta en vit-brun laika i den stora grå massan... Funny har fått startnr. 12. Om ni nu skulle ha problem med att hitta en brun-vit piprensare med en något kraftigare husse.
Publicerat Februari 3, 200917 yr Författare Lycka till och hoppas att hältan håller sig borta Verkar bättre nu. Får väl se i slutet av veckan hur det ser ut.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Verkar bättre nu. Får väl se i slutet av veckan hur det ser ut. Hur gick de idag för dig? För min lilla gick de sådär, fick en tvåa.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Författare Hur gick de idag för dig?För min lilla gick de sådär, fick en tvåa. Jo det gick bra. Etta och hp. Så man får väl va nöjd. Ber om ursäkt. Glömde totalt bort att leta rätt på dig och hälsa. Vet inte om du såg mig?
Publicerat Februari 8, 200917 yr Jo det gick bra. Etta och hp. Så man får väl va nöjd. Ber om ursäkt. Glömde totalt bort att leta rätt på dig och hälsa. Vet inte om du såg mig? Nä tror inte de. Men många hundar var de. Man får gratulera! Blir att sikta på ett championat då?
Publicerat Februari 8, 200917 yr Författare Nä tror inte de. Men många hundar var de. Man får gratulera! Blir att sikta på ett championat då? Bara jag får lathunden att jaga så är jag nöjd. Jo det var för mycket hundar. Tog en jävla tid. Kompisens tik blev BIR, men han sket i att stanna till BIS-ringen. Tog för jävla lång tid.