Publicerat Januari 19, 200917 yr Hallå Med alla skador på eftersöksjägare på björn och vildsvin man läser om, är det någon av er som funderat på att sätta bajonett på pipan? Har själv aldrig jagat björn, men låg och tänkte på att bajonett väl vore rätt bra. Sällan man hinner få iväg ett bra skott, men bössan har man ju framför sig... Vad tror ni?
Publicerat Januari 19, 200917 yr Näää, vänd på det kan du köra bajonetten i kroppen kan du skjuta ett skott och vem vill i ett snårigt och risigt träsk skruva på en förlängning av bössan med 20-30cm, inte jag, då är en revolver bättre backup.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Näää, vänd på det kan du köra bajonetten i kroppen kan du skjuta ett skott och vem vill i ett snårigt och risigt träsk skruva på en förlängning av bössan med 20-30cm, inte jag, då är en revolver bättre backup. Jag förstår hur du tänker men jag tror nog fortfarande lite på idén. Istället för att höfta iväg ett skott från höften som kan ta lite var som helst så kan man gå ner på knä med pipan upp och ta björnens tyngd. Eller om djuret kommer från sidan. Inga fler åsikter för/emot innan jag släpper idén helt?
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jag förstår hur du tänker men jag tror nog fortfarande lite på idén. Istället för att höfta iväg ett skott från höften som kan ta lite var som helst så kan man gå ner på knä med pipan upp och ta björnens tyngd. Eller om djuret kommer från sidan.Inga fler åsikter för/emot innan jag släpper idén helt? Men jösses om du kan träffa med en bajonett så kan du träffa med en kula, har du en lång kniv monterad på bössan så tror jag jaktledaren funderar på din sinnesnärvaro, jag hade skickat hem dig, det är björnjakt vi sysslar med inte närstrid modell kalle dussin, risken är större att du trasslat in dig i sly med din förkrigsmodell och kan varken få fram bajonett eller en kula.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jag förstår hur du tänker men jag tror nog fortfarande lite på idén. Istället för att höfta iväg ett skott från höften som kan ta lite var som helst så kan man gå ner på knä med pipan upp och ta björnens tyngd. Eller om djuret kommer från sidan.Inga fler åsikter för/emot innan jag släpper idén helt? ...menar du allvar ??
Publicerat Januari 20, 200917 yr Men jösses om du kan träffa med en bajonett så kan du träffa med en kula, har du en lång kniv monterad på bössan så tror jag jaktledaren funderar på din sinnesnärvaro, jag hade skickat hem dig, det är björnjakt vi sysslar med inte närstrid modell kalle dussin, risken är större att du trasslat in dig i sly med din förkrigsmodell och kan varken få fram bajonett eller en kula. som sagt det är ju eftersök han menar . skulle nog se komiskt ut om en far u i skogen med en mossberg defender med bajonett och buckshot i pipan. petter menade du nånting i denna stil ? http://www.youtube.com/watch?v=G31h5gbazwU 3/4 delar in i filmen när han dödar björnen med spjutet.
Publicerat Januari 20, 200917 yr ...och nu har vi inte ens talat om olycksrisken med en kniv monterad på bössan. Attans om man snubblar... Nej, detta hör hemma i skyttegravspangande i krig och det är inget vi anammar. Men helt rätt att tänka på andra möjligheter! (även om denna inte var den bästa i mitt tycke )
Publicerat Januari 20, 200917 yr Förstår din tanke, där man läser ofta läser om olyckor där de knappt hunnit få upp vapnet. Men jag tror att som många andra här skriver, det är nog större risk att DU skadar dig på din bajonett än att nalle skulle göra det. Men gillar idén.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Tja, om man vill prova så är det väl bara att köpa en original 96:a 6,5x55, och en tillika bajonett, det paketet får man nog för långt under 1000 lappen.. Billigt och bra, då man kan behöva en slant senare till rehabiliteringsutrustning i hemmet..
Publicerat Januari 20, 200917 yr Tja, om man vill prova så är det väl bara att köpa en original 96:a 6,5x55, och en tillika bajonett, det paketet får man nog för långt under 1000 lappen.. Vilken syn för gudarna, vilken längd har en sån smidig bössa runt 180cm
Publicerat Januari 20, 200917 yr skulle nog föredra å skjuta i stället!.. vet viserligen en kille som knivat en björn i nacken på ett eftersök!.. men det är nog inget jag vill testa!.. MVh
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Haha, tack för alla svar. Ni har övertygat mig om att det kanske är lättare att skaffa revolver...