Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hundförarbössa i 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Har tröttnat på avtrycket i min 1600 så nu mera står den mest i skåpet.

Har haft lite funderingar på en T3 battue i syntet. Men när jag var hos en handlare i fredags så avrådde han mig för den i 9,3 pga rekylen och då hade han ändå en sådan på hyllan som man tycker han gärna borde velat bli av med.

Hur ligger det till? Är det något att satsa på? Eller ska man fundera på någon annan kaliber? Eller annan bössa? Och i så fall vad?

Kan ju tillägga att jag har en 308 också som jag är nöjd med. Men vill ju inte ha två kalibrar som ligger för nära varandra.

Publicerat
Har tröttnat på avtrycket i min 1600 så nu mera står den mest i skåpet.

Har haft lite funderingar på en T3 battue i syntet. Men när jag var hos en handlare i fredags så avrådde han mig för den i 9,3 pga rekylen och då hade han ändå en sådan på hyllan som man tycker han gärna borde velat bli av med.

Hur ligger det till? Är det något att satsa på? Eller ska man fundera på någon annan kaliber? Eller annan bössa? Och i så fall vad?

Kan ju tillägga att jag har en 308 också som jag är nöjd med. Men vill ju inte ha två kalibrar som ligger för nära varandra.

Har haft en battue i trä, och en T3 syntet. Sparkade ganska lika om jag inte minns fel. Tyckte inte rekylen var så hemsk i dom. Vill du ha en så ska du ju givetvis köpa den, T3orna är fina bössor

Publicerat

T3 battue syntet 9.3x62 är den jag fått avgjort mest spö av, följt av en gammal Husqvarna 9.3x62. Träffade inte ens pappälgen efter första skottet, den var otäck tyckte JAG. Men det beror ju lite på hur kolven passar, T3an är uppenbarligen för kort och klen för mig.

Låna och provskjut. Passar kolven är det en baggis, min Sako 75a 9.3x62 är som en smekning att skjuta med.

Publicerat
  • Författare

1600:an med original kolv och bakkappa är ju normalt också något som är känt för att sparka jävligt. Men jag har inte haft några problem med att skjuta med min. Visst känns det om man skjuter från bänk men stående är inga problem alls.

Tycker inte T3:an kan va så mycket värre? Är ju ungefär samma vikt men har rakare kolv.

Publicerat
1600:an med original kolv och bakkappa är ju normalt också något som är känt för att sparka jävligt. Men jag har inte haft några problem med att skjuta med min. Visst känns det om man skjuter från bänk men stående är inga problem alls.

Tycker inte T3:an kan va så mycket värre? Är ju ungefär samma vikt men har rakare kolv.

Som sagt, passar kolven... Inga problem.

Men annars har du ju den allra enklaste OCH billigaste lösningen ---> Bold-trycke till 1600:an.

Publicerat

Hej

Läste om ditt problem i din jaktdagbok att du inte hann repeterar in ett skott, förmodar att du hade "norrlandsäkrat". Hade du haft en DS så hade det aldrig hänt ;) Bara stänga bössan och osäkra.

En DS i 8x57 tycker jag är den optimala hundförarbössan, är otroligt nöjd med min.

\mats

Publicerat
  • Författare
Hej

Läste om ditt problem i din jaktdagbok att du inte hann repeterar in ett skott, förmodar att du hade "norrlandsäkrat". Hade du haft en DS så hade det aldrig hänt :( Bara stänga bössan och osäkra.

En DS i 8x57 tycker jag är den optimala hundförarbössan, är otroligt nöjd med min.

\mats

Jo jag hann få i skott men grisarna hörde det. Var för övrigt 308:an jag hade då.

Men är nog rätt överens med dig att en väl balanserad DS i 8X57 vore drömmen. Men jag är ju snål också. -_-

Publicerat
  • Författare
Som sagt, passar kolven... Inga problem.

Men annars har du ju den allra enklaste OCH billigaste lösningen ---> Bold-trycke till 1600:an.

Jo men det drar ju med sig en del till. Pipan är ju för lång och kolven för krokig. :(

Publicerat
Jo jag hann få i skott men grisarna hörde det. Var för övrigt 308:an jag hade då.

Men är nog rätt överens med dig att en väl balanserad DS i 8X57 vore drömmen. Men jag är ju snål också. -_-

Dubbelpang för under 9 lakan på Svante Nilssons i Uppsala borde finnas hos fler i Jaguargruppen, har inte sett den själv men fick gott om tid att prata igår :( ska vara en Baikal i 45-70 sbs

post-356-1232438843_thumb.jpg

Publicerat
Jo men det drar ju med sig en del till. Pipan är ju för lång och kolven för krokig. B)

Enkelt... Åk till närmaste metallverkstad, med dig har du pipan samt en tårta *violá* Pipan kortare :(

Kolven säger du är krokig men upplever det inte som det ger några bekymmer, varför byta kolv? Ska du ändå byta kolv, köp en Houge på tex Midway för knappa 2000:-

Tårta: 200:-

Trycke: 1500:- MAX

Kolv: 2000:-

3700:- är trots allt billigare än 8-10tusen för en T3 Battue, och som smålänning måste ju det valet vara tämligen enkelt -_-

Publicerat

Har skjutit med kusinens T3 light (dock ej battue) i 9,3 å så min blaser. Ingen av dom sparkar så mycket mer än nå annat tycker jag. Hade en T3 light SS 30-06 själv förra året å jämförde med kusinens 9,3*62 och 30-06 med jaktskott sparkade ungefär som 9,3an med övning. Så det var inte så stor skillnad. :(

Publicerat
  • Författare

Får väl kolla med Petter om han vill ta hand om spettet och bygga om den.

Eller får jag väl plundra spargrisen och köpa en DS.

• 2 months later...
Publicerat
Får väl kolla med Petter om han vill ta hand om spettet och bygga om den.

Eller får jag väl plundra spargrisen och köpa en DS.

Blev det nån tikka battue? går åxå i sådana tankar.. tänkte fixa till min 9,3 å sälja den ev byta in den mot en battue lite

Publicerat
  • Författare
Blev det nån tikka battue? går åxå i sådana tankar.. tänkte fixa till min 9,3 å sälja den ev byta in den mot en battue lite

Nej det är som vanligt med mig. :D

Mycket snack men lite verkstad...

Får väl försöka ta tag i det där snart.

Publicerat
Nej det är som vanligt med mig. :D

Mycket snack men lite verkstad...

Får väl försöka ta tag i det där snart.

känner igen de där..mycke man vill ha :D

Publicerat

Men är nog rätt överens med dig att en väl balanserad DS i 8X57 vore drömmen. Men jag är ju snål också. :lol:

Kolven gör mycket på dessa kalibrar har anpassat min 9,3X57 till mig jag har nästan lagt 308 på hyllan 9,3 åker med på allt nu mera framför allt på eftersök men den följde även med på älgjakten denna säsongen och det ångrar jag inte. :D

Och den är billig :lol:

Totalt 1500,0

Publicerat

Men är nog rätt överens med dig att en väl balanserad DS i 8X57 vore drömmen. Men jag är ju snål också. :lol:

Har anpassat kolven på min 9,3x57 har den till det mesta framförallt till eftersök åkte med på älgjakten denna säsongen och det ångrar jag inte har även en 308.

Framförallt den är billig total kostnad 1500,0 Kr. :lol:

Den är underbar. :D

Publicerat

Har anpassat kolven på min 9,3x57 har den till det mesta framförallt till eftersök åkte med på älgjakten denna säsongen och det ångrar jag inte har även en 308.

Framförallt den är billig total kostnad 1500,0 Kr. :lol:

Den är underbar. :D