Publicerat Januari 19, 200917 yr Provar att starta en tråd om detta, lär väl få på skallen en del men något ska man ju tjata om. Hör ofta väldigt sura kommentarer om att någon skjutit en sugga. Men är det alltid så jävla fel att skjuta suggor? Nu pratar jag inte om förande sugga med mindre kultingar utan vid den här årstiden innan de får nya små. Vad jag menar är att på områden med en för tät stam så måste man ju ta bort en del stamdjur också för att kunna få ner stammen. Men ändå så hängs man ju nästan om man säger att man skjutit en sugga. Nu vill jag ha lite synpunkter och tankar om detta.
Publicerat Januari 19, 200917 yr var på sjf's vildsvins utbildning. Och de pratade då om att om man skulle skjuta ledar suggan så finns det risk att det blir anarki och alla suggor pippar hej vilt = ännu fler grisar. Så länge man har big mama kvar så är det lättare att hålle dem på en rimlig nivå. Det är vad jag hört. Kanske detta är något som får folk att "trigga" på att man inte skall skjuta suggor alt att det kan vara svårt att se om det är en förande sugga. Men jag kan bara berätta vad jag hört eftersom vi inte jagat de grisar som vi har på marken ännu.
Publicerat Januari 19, 200917 yr var på sjf's vildsvins utbildning. Och de pratade då om att om man skulle skjuta ledar suggan så finns det risk att det blir anarki och alla suggor pippar hej vilt = ännu fler grisar. Så länge man har big mama kvar så är det lättare att hålle dem på en rimlig nivå. Det är vad jag hört. Kanske detta är något som får folk att "trigga" på att man inte skall skjuta suggor alt att det kan vara svårt att se om det är en förande sugga. Men jag kan bara berätta vad jag hört eftersom vi inte jagat de grisar som vi har på marken ännu. japp så är de var jag har förstått, ledar suggan håller de övriga i skick och är den enda som lär blir dräktig eller hur? och honor som blir dräktiga blir utsparkade ur klanen?. annars ser jag väl inte något fel med att skjuta suggor? likadant som att skjuta älgkor?
Publicerat Januari 20, 200917 yr Det är väl åtmistonde initialt även ledarsuggan som lär sig att det kan bli obehagligt att mumsa i växande gröda vid skyddsjakt..och då är det ju dumt att skjuta henne. Dock så har jag hört talas om suggor som på något sätt begripit att de är homefree på åkrarna, varje gång det skjuts så är det något annat svin som torskar.. Men ngt generellt suggförbud vet jag inte.. klart man är rädd om stammen osv men ska man öht ha skjutet på drevjakt tex så får man nog mer se det som en målsättning. Mvh!
Publicerat Januari 20, 200917 yr Generellt sett ser jag inga problem med att skjuta suggor om man har en stam som tål det, det tråkiga är ju att är dom inte förande små i Aug-Okt så är ju kräken dräktiga. Ledarsuggan är ju mer helig av samma anledningar som redan nämnts. Som hyfsad van skyddsjägare i grödor har jag sällan haft problem att identifiera detta djur i en flock, oavsett storlek. I skyddsjakt skjuter jag väldigt sällan vuxna djur i en flock om dom inte är garanterat ensamma, vilket är jäkligt svårt att veta när bara de vuxna syns över grödan. Men att skjuta ungsuggor ur en flock i december-januari har nog väldigt liten effekt på gyltornas brunst så länge ledarsuggan finns kvar. Torde vara det bästa sättet att minska stammen dessutom. För vaje rödgris som klarar sig har du en tillväxt på stammen, och iom att det princip är omöjligt att skjuta alla rödgrisar på en mark så tycker jag det är helt Ok att skjuta suggor under vintermånaderna, förutsatt att dom inte för randiga förstås.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Jag har inga vetenskapliga fakta men kan delge mina egna iaktagelser. En ledarsugga som åtföljs av yngre suggor med kultingar verkar inte vara ovanligt. Det verkar som att dom yngre suggorna är kultingförande även dom, altså inte bara ledarsuggan som har kultingar. Kommer det en grupp på kanske tre till fem grisar i halvstor storlek där samtliga är jämnstora, så verkar det vara uteslutande unga galtar. Nu till sånt jag har hört eller läst. Ledarsuggan håller koll på flocken och uppfostrar hela gänget. Om man skjuter en yngre sugga ur flocken så kommer troligtvis ingen annan sugga att adoptera dom numera föräldralösa kultingarna. Jag tycker inte det verkar riktigt jägarmässigt att göra så. Nu är ju förviso grisar påhittiga, så om kultingarna inte är allt för små så klarar dom sig kanske ändå. Dom är ju fortfarande med i flocken. Om ledarsuggan skjuts bort så stannar ofta resten kvar på ungefär det ställe där dom senast fick mat. Dessutom är det ledarsuggan som håller koll så det inte blir inavel bl.a. Utan henne så stannar galtkultingarna kvar även när dom blivit könsmogna. Mitt jagande blir således att bara skjuta dom minsta alternativt riktigt röda grisar, om det är flera djur med. Är samtliga i samma storlek kan man nog skjuta p.g.a. att det verkar vara galtar, men där är jag inte helt säker ännu. Jag kommer nog att spana och studera mera innan jag är helt säker. (Det är ju nästan lika spännande med digitalstudsaren) Skjuta sugga i syfte att minska stammen... Nä, det väntar jag nog med. Och just det. Grisar kan få kultingar året om, så det är ingen garanti att dom inte har randiga kultingar när som helst på året. Men detta är nog mest på ställen där det utfodras rikligt mm. Normalt så kommer kultingarna mycket riktigt i februari ungefär.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Skjuta suggor!? Så länge man vet bestämt att det inte är en ledarsugga eller en annan sugga av högre rang går det bra, men hur säker på det kan man vara? Kommer det flera grisar fram så är regeln att skjuta på de minsta, frånsett då de mindre kultingarna. För att minska stammen så gäller det att lägga trycket på årsgrisarna, för det är inte lätt att veta vilka av de större djuren som skall sparas och då är det bättre att låta bli. Det finns så många olika konstalationer idag av sammansättningen på de olika grisgrupperna att det inte är helt enkelt att alltid skjuta rätt djur. Håller man sig till de mindre djuren blir sannolikheten större att vi får normala grupper där suggan bestämmer när gyltorna skall brunsta. Det händer att suggor adopterar andra suggors kultingar. Ett stark bevis för detta fick jag i augusti månad -08. Jag hade upptäckt en sugga som höll upp sitt ena framben på flera av bilderna från åtelkameran. Den gruppen hon tillhörde bestod av ytterligare en sugga och 9 kultingar. Jag följde den skadade suggan i en vecka och hon kom fram senare och senare till åteln långt efter de andra. Ett par dagar senare bestämde jag mig för att sätta mig vid den åteln. En eftersökslampa satt nu monterad på bössan eftersom det rörde sig om ett skadat djur. De andra grisarna kom fram och jag bara väntade på att den skadade suggan skulle dyka upp. Hon kom något senare haltandes fram till åteln. I detta skedet bestämde jag mig för att skjuta då jag såg hur svårt hon hade och att hon inte mådde riktigt bra. Hela överarmsbenet var av och såret som jag såg på bilderna också bestod av illaluktande var. Sen detta hände tog den andra suggan hand om alla kultingarna och jag kunde följa dem i några månader innan gruppen splittrades. Ibland ser jag den suggan med gyltorna som blev kvar i gruppen.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Författare Får väl göra lite förtydliganden. Vi pratar om marker med en allt för stor stam. Där de behöver få ner antalet. Men hur göra detta utan att skjuta suggor? Sparar du alla vuxna suggor så kommer ju stammen att fortsätta växa. För hur hårt du än jagar så lyckas du inte skjuta bort alla unggrisar utan några blir alltid kvar. Och med detta har du fler grisar till nästa år. Om vi jämför med älg och rådjur, där skjuter vi ko och get om vi vill minska antalet djur. Kan inte tänka mig att svinen med sin högre reproducering skulle funka så mycket annorlunda. Om jag har fel så kan väl någon förklara hur du ska minska antalet utan att skjuta vuxna produktiva hondjur.
Publicerat Januari 20, 200917 yr Utan att ha belägg för det så verkar stammen öka om vi skjuter iallafall ledarsuggan. Större problem borde det oxå bli med skador i lantbruket. Vet jaktlag som skjuter allt de får korn på för att få ner stammen. Snackade med en kille som nu på snön spårat av ca 1400 ha billedes o trodde de hade mellan 50-100 olika grisar. Om det stämmer så inte har det direkt hjälpt att skjuta allt.. Ledarsuggan styr o ställer ju som bekant och är den som har mest erfarenhet av att tex bli jagade i säden. Därimot behöver inte ledarsuggan alltid vara störst om jag fattat rätt. Vet att det här i närheten rekommenderades att skjuta suggor för att minska stammen men inte faen minskade det, snarare ökade. Eftersom man ändå inte fick livet av alla könsmogna grisar. Är det en ensam stor sugga som fälls så tror jag dock inte det blir några problem. Tillhör den en grupp o dessutom är ledare för den så är nog risken för problem mycket, mycket större. En död sugga har iallfall extremt dålig reprodutionstakt.. Tror iallfall inte att man ska säga att skjuta suggor är ok, händer tillräckligt med felskjutningar ändå. Ökar vi avskjutingen så stryker även en o annan sugga med ändå skulle jag tro. Fast de brukar kallas gyltor även om de väger 120 kilo... Hundjakt o ensam stor gris så fälls den nog lätt såväl som åteljakt o så tror man att den stora ensamma är galt. Hårt jakttryck på område med för mycket gris bör hur som ge mindre med grisar. Antingen lyckas man skjuta av tillräckligt eller så flyttar ju grisarn på sig. Härikring så verkar det som många börjar tröttna på att åtla/fodra gris. Eller åtmindstonde vaka om nätterna... Tycker inte riktigt att man kan jämföra skjuta älgkor o rådjursgetter med att skjuta suggor. Eftersom älg o rådjur har ett annat levnadssätt. Matriakstyre som grisarna har är ju det som skiljer. Tror det viktiga är att man sparar ledarsuggan, att fälla andra suggor i en flock funkar nog. Fast avgöra vem som är ledarsugga är ju inte det lättaste...
Publicerat Januari 20, 200917 yr Att säga vad som är rätt och fel kan ingen göra då det upp till dig själv att ta ansvar för konsekvenserna av en strategi, det är därför det kallas förvaltning. Jag har min strategi och förvaltningssyn, som är ganska väl akademiskt underbyggd och den har inga restriktioner mot vuxna hondjur i Januari, ledarsuggor undantaget. Sen blir var och en salig på sin tro, respekterar det med då det inte är jag som eventuellt får problemen av den strategin. Etik är lättare att sätt fingret på, att skjuta en gylta/ungsugga utan nydiade spenar i denna tid på året är OK för mig, I Juni med diade spenar naturligtvis nej. Har skjutit flera ensamma grisar på såväl åtel som för hund i denna tid som har haft småttingar i buken. Det är inte kul men knappast moraliskt/etiskt svårförklarat då hennes eventuella avkomma som regel klarar sig ändå. En älgkviga blir betäckt i September, ett smaldjur i Augusti. Den fördröjda fosterutvecklingen på rådjuren gör emellertid att vi sällan ser fostren i januari, men likväl är dom betäckta och produktiva. Att skjuta hondjur är den i särklass bästa modellen för att begränsa stammens numerär, säger sig själv om gyltan har 4 foster i magen. Men kanske inte den bästa för skadebegränsing om det sköts fel.
Publicerat Januari 20, 200917 yr För ett par veckor sedan sköt jag en gylta med 5 välutvecklade foster i magen. Inte trevligt, men det var den minsta i gruppen och vägde ändå 65kg lv. Denna tiden blir det så här och det blir mer tydligt hos grisarna än ex. rådjur och älg som MKJ skrev.
Publicerat Januari 20, 200917 yr En bra tråd du startat Björn. Som jag ser det så är det sällan någon större fara om någon sugga skulle råka bli fälld under jakt (oavsetta jaktform). Men att medvetet nedlägga stora ledarsuggor, detta i-tron att man får bort grisarna helt är inte rätt väg att gå. Som någon nämnde så är sällan fel att skjuta balanserat över hela spektrat av grisar, har själv vid några tillfällen medvetet skjutit undan suggor hemma som inte tillför stammen något positivt, plus någon som var omöjlig att få ur sädfälten. Kan ibland till och med vara bra att byta bort någon äldre madamm mot en yngre förmåga. Men............. Om det nu ska fällas någon sugga så bör nog detta ske under relativt lungna jaktformer där man verkligen kan avgöra om det är en större sugga alt en större gylta. Skulle gissa att jag släppt förbi ett 30tal ensammna suggor i varierande storlek det gångna jaktåret, som gästjägare passar det sig kanske inte så bra att fälla första bästa gris som kommer för hunden. //B