Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur styrs SJF:s arbete?

Featured Replies

Publicerat

I den nyligen flyttade tråden om varför SJF inte arbetar för att får AR-plattformar godkända för jakt tycker jag dett det verkade som om inte alla har klart för sig hur SJF styrs och hur vi arbtar. Jag väljer därför att kort redogöra för detta här.

Till årsstämman kommer en motion, som har sitt ursprung i en krets eller länsförening. Årsstämman, där endast de förtroendevalda representanterna för länsföreningarna har rösträtt, diskuterar frågan, och fattar beslut om att avslå eller tillstyrka motionen. Tillstyrks den så får styrelsen i uppdrag att hantera den fortsatta handläggningen av frågan, i enlighet med de riktlinjer som dragits upp i beslutet. Själva utförandet landar sedan hos en eller flera tjänstemän, som tar fram ett beslutsunderlag eller vad det nu kan vara frågan om. I det aktuella fallet rekommendationer för olika vapentypers lämplighet för jakt. Detta förslag hanteras sedan av styrelsen, bestående huvudsakligen av förtroendevalda, och fastställs om det följer intentionerna i stämmans beslut. Vid följande årsstämma avrapporteras uppdraget till styrelsen som utfört och avslutat.

Uppdraget utgår som ni ser från ett förslag väckt av en medlem/förtroendevald och beslutet om att avslå eller anta förslaget fattas också av de förtroendevalda. Beslut och avstämning av utförandet hanteras också av de förtroendevalda, medan vi tjänstemän står för att ta fram underlag för besluten. På oss ankommer också normalt att redovisa vårt ställningstagande gentemot myndigheter och andra, i form av att agera remissinstans eller komma med andra former av yttranden. Självfallet bidrar vi tjänstemän inte sällan med vår fackkunskap inom våra olika specialområden "på vägen", men vi utför vad styrelsen och, ytterst, årsstämman ger oss i uppdrag att göra. Vi för också ofta informella diskussioner med myndigheter och intresseorganisationer, enligt de riktlinjer och uppdrag som styrelsen och årsstämman lagt fast.

Vill man förändra något bör man följaktligen se till att omsätta goda och angelägna ideer till motioner, och försöka få dem antagna. Har en fråga nyligen manglats och avgjorts så kan det ta en stund innan förtroendemannaorganisationen tycker att det är dags för en ny översyn, men det finns onekligen frågor som dyker upp varje år på stämman...

Se alltså till att skriva motioner & lycka till med motionerandet! Vi vinner alla på ökat engagemang...

Publicerat

Finns det någon mall för hur man skriver en motion?

Vill gärna skriva en motion om jakt på statens vatten. Försökt att skicka ett mail till Karl-Gustav Ottosson (ordf i kust rådet) men fick inget svar.

Har försökt att se om det finns någon slut tid för när en motion skall vara inne. De har årsmöte vilken dag som helst nu. Men kan inte hitta något. Så jag antar att det är OK att ta med sig motionen till mötet.

Publicerat
  • Författare

Nix, ingen mall. Skriv bara en text där du ger bakgrund och motiverar varför du tycker SJF skall arbeta för en viss sak. Gensom att söka på "motioner" på vår hemsida finner du exempel på hur det kan se ut. Den andra träffen jag fick länkar jag till här:

http://www.jagareforbundet.se/stockholm/en...etalj.asp?ID=12

och där verkar det som om motioner i Stockholm det året skulle vara behandlade av styrelsen innan jul. Normalförfarande vid alla typer av årsmöten är att dagordningen skall vara fastställd innan mötet och att alla handlingar skall finnas tillgängliga så att medlemmarna har en chans att dyka upp och säga sitt. Hur det ser ut i alla länsföreningar och kretsar inom SJF törs jag faktiskt nte svara för, men i de föreningar och länsförbund där jag tidigare suttit i styrelsen (inte SJF) så har motioner alltid behandlats av styrelsen och bara tagits upp "för kännedom" på årsmöten. Om ens det förresten.

Skriver du en motion som inte kommer med i år så kommer den dock med nästa år.

Publicerat

tack för hjälpen. har nu skickat en motion till styrelsen för min krets.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.