Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem är leifhh

Featured Replies

Publicerat

Efter en hel del funderingar har jag bestämt mig för att komma ut. Jag reggade mig på sidan förra våren efter ett tips från lsjonsson. Har inte gjort speciellt många inlägg men kollat till vad som händer lite nu och då. Men vem är jag då?

Som jag skrivit i en annan tråd heter jag Leif Häggström och är arkeolog. Detta utnyttjar jag för att dra in lite extraslantar genom att skriva en och annan artikel om äldre tiders jakt i exempelvis Svensk Jakt. Jag har först i vuxen ålder sökt mig till jakten och landsbygden. Jag är uppvuxen i villaförort men alltid gillat djur och natur. Därför var det naturligt att jag när jag funnit min livskamrat sökte upp en liten gård som vi kunde bosätta oss i. Vi skaffade lite djur, dels för att hålla marken öppen och dels för att slippa ICA-köttfärs som legat på ett främmande golv. För om nu köttet skall göra en golvvända så skall det åtminstone vara på grrund av vår egen försumlighet.....

Hur som haver. Efter ett tag kändes det som märkligt att vi inte utnyttjade gårdens hela produktiva potential. Där fanns ju gott om vilt som strövade över markerna i tillägg till vår fåraskock. Jag funderrade en del och för två år sedan, vid 35 års ålder, gick jag en intensivkurs på Glimmingen och vips hade jag examen. Första året blev det inte mycket jakt men förra året blev jag invald i det lokala jaktlaget och har nu tillgång till sisådär 11-1200 ha hyfsat viltrika marker direkt utanför dörren.

Och var bor jag? I Marks kn i södra Västergötland.

Summa summarum, jag är alltså en villaförortskille som aktivt sökt mig till ett liv på landet där jag lägger mer tid på att såga ved och ta upp potatis än titta på TV. Där barnen har hur mycket plats som helst att drälla omkring på, med träd att bygga kojor i och skogar att utforska.

Publicerat
  • Författare

Just det ja. Min avatar är en teckning av mig iförd stenålderskläder..... Det är Måns Sjöberg ( http://www.manssjoberg.blogspot.com/ ) som gjort den utifrån ett foto han fick. Bilden skall användas i en bok om jaktens historia som vi håller på med.

Publicerat

Välkommen ur garderoben ! ;)

Intressant det du skriver om att du är arkeolog, och att du är intresserad av jaktens historia, finns säkert skäl att återkomma till det senare från mitt håll i alla fall.

Mvh Janne

Publicerat

Välkommen! Kul att veta lite om vad som driver folk utanför jakten!

Publicerat

Hej och välkommen hit ;)

Publicerat

Hej Leif & välkommen hit! Bättre sent än aldrig! :D^_^:D

Publicerat

Välkommen!

Publicerat

Välkommen ^_^

Publicerat

Välkommen :blush:

Publicerat

Välkommen hit.