Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktvårdskretsarna

Featured Replies

Publicerat

Hej

En av de saker jag hakar upp mig på mest i SJF idag är jaktvårdskretsarna. Vad finns det för krav på dom egentligen? Är det upp till respektive styrelse eller finns det centrala krav ställda på dom?

Ett typiskt möte i min jaktvårdkrets är över på 10 minuter, sällan finns där företrädare från SJF utöver dom förtroendvalda, som i regel är pensionsmässiga allihopa. Känner ofta att jag vet betydligt mer än dom om vad som sker centralt genom att bara läsa svensk jakt.

Får man lämna en verksamhetsberättelse årligen, vår är ganska lättförfattad i så fall då ingen ungdomssatsning finns, knappt någon koordinerad eftersöksverksamhet, ingen central information om projekt drivna av SJF eller andra myndgheter. Försökte ju ta mitt svinförvaltningsprojekt via kretsen men fick välja andra kanaler till slut.

Har provat ett par gånger att lämna in motioner men har slutat eftersom jag aldrig får någon feedback tillbaka. Jag upplevs nog mest jobbig då jag alltid ställer frågor som är utanför lunken och ramen satt för ett möte sedan 30 år.

Frågan lyder således, hur säkerställer ni walk as you talk ut till medlemmarna egentligen? Jag vet att i vissa kretsar blommar infon så ytterst är det ju styrelsens intresse som agerar hämsko, detta är jag fullt medveten om.

Tycker faktiskt det är sorgligt att dessa tröttmössor får agera jaktens företrädare på orten, ni har en riktig hemläxa i det ämnet.

Skulle vilja veta vad man konkret kan kräva av sin JVK? :D

/M

Publicerat

Där sätter du tummen i ögat på ett av våra stora problem idag... Tyvärr har jag en känsla av att problemet, som på intet sätt är nytt, växer snabbare och snabbare för var dag.

Jägareförbundet är egentligen en federation av en massa länsföreningar. Länsföreningarna är alltså egna enheter, så ytterst är det egentligen din länsförening som ska ställa kraven. Vi fullständigt öser ut information, utbildnings- och informationsmaterial i olika former, erbjudanden om expertis, inbjudan till utbildningar och diskussionsmöten, allt du kan tänka dig. Dock är det precis som du säger en del kretsstyrelser som inte riktigt förstått sin roll eller inte "orkar" göra vad som förväntas av dem.

Idag har vi allt svårare att rekrytera ideell "arbetskraft" och funktionärer. Den enda samhällsgrupp som finns mer eller mindre tillgänglig blir gärna pensionärerna. Särskilt på poster som kräver en smula tid och kanske till och med en del arbete dagtid. Frågan jag då ställer mig är vad som är viktigast, kvalitet eller kvantitet. I mina ögon är det bättre med en, kanske till och med delvis avlönad, funktionär än tio gratis men trötta funktionärer. Fframför allt så kan man ställa krav på en avlönad eller på annat sätt kontrakterad funktionär. Att ställa krav på en ideellt arbetande kretsfunktionär är ofta snarast kontraproduktivt, tro mig, jag har försökt några gånger.

Det kanske allvarligaste tappet i denna fråga inträffade då Älgskötselområdena gjorde sitt intåg. Mycket av älgförvaltningen, och även övrig viltförvaltning, flyttades då från kretsarna till älgskötselområdet och de intresserade "viltförvaltarna" flydde samma väg. Där tappade vi enormt mycket kunnigt, engagerat och driftigt folk. Här tror jag faktiskt på en bättring i och med den pågående älgförvaltningsutredningen. Den lär föreslå Viltförvaltningsområden som all viltförvaltnings bas och där finns en mycket viktig funktion att fylla för såväl SJF som de kunniga förvaltarna och ambassadörerna som nu sitter ute i ÄSO´n.

Jag tror att jag idag kan sticka ut näsan så pass mycket som att påstå att vi har på tok för många kretsar i detta land. Det finns inte längre en funktion för en organisation att fylla på den låga geografiska nivån. När viltförvaltning inte längre står på kretsarnas dagordning så finns heller inte tillräckligt med kompetent folk för att ens fylla en styrelse i många kretsar. Har du läst svensk jakt senaste numren så ser du också att vi har en intern process som är ganska stark och snabb just nu vad gäller just kretsarnas framtid.

Min personliga övertygelse är att kretsarna måste byggas utifrån viltförvaltningen, det borde vara deras nav och huvudsakliga uppgift. Sålunda bör området för kretsen också överensstämma med naturligt avgränsade områden lämpliga för viltförvaltningen, Viltförvaltningsområden. Ser vi till t ex mälardalslänen så skulle det innebära en dryg halvering av antalet kretsar. Nu är detta inte processer som går fort men jag skulle vara mycket förvånad om din krets ser ungefär likadan ut om 5 år...

Kanske en smula rörigt svar men jag tror du ser problemen med dagens struktur. Vi har svårt att ställa krav och vi har svårt att hitta lämpligt folk.

Publicerat

+1. Man skall också vara medveten om att det ser litet olika ut i olika delar av landet. Uppsala län har till exempelvis jämförelsevis många små kretsar. Det gör det inte lättare att hitta engagerat folk till styrelseposter och andra uppdrag.

Publicerat
  • Författare

Letade länge var jag skulle sätta tummen idag...och så hamnade den mitt i ögat :P

Skall rota fram en svensk jakt, läsa på och återkomma.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.