Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ASTRO Stör den ?

Featured Replies

Publicerat

De sista gångerna vi jagar har grannlagen haft hundar med Garmin Astro Nordic = 155mhz

och vi har märkt att det sänder på radion och stör

är det någon som delar denna uppfattning

om det är så ? så suger Astro nordic fett!

vadhar ni märkt

Publicerat
De sista gångerna vi jagar har grannlagen haft hundar med Garmin Astro Nordic = 155mhz

och vi har märkt att det sänder på radion och stör

är det någon som delar denna uppfattning

om det är så ? så suger Astro nordic fett!

vadhar ni märkt

Astron är grymt bra enligt mig. Den kan nog störa radion när du är väldigt nära halsbanden (min erfarenhet). Men på långt håll är det troligtvis inga som helst problem. Tror kanske att ert problem snarare ligger i att något i jaktlaget har en dålig radio.

Publicerat
  • Författare

Ja det trode vi också men sen stängde vi av alla våra radioapparater i tur och ordning och när vi en och en startade hade alla samma konstiga störning

man kanske kan tänka sig att det fanns något i närheten som som orsakade problemet ( är ganska irriterande att höra på )

men det händeäven då jag var på en bjud jakt med ett annat jaktlag och samtidigt jagades det på grannmarken med hund+Astro nordic och där kom också ett knäppande var femte sec ungefär

Publicerat

Jag har köpt mig en Astro Nordic och har jagat med den ett 10-tal gånger under hösten.

Har noterat att några klagat här på nätet att den stör övrigas radioaparater med detta knäppande. Jag hade också detta knäppande på min egen radio och jag har alltid med mig den ut i skogen även när jag jagar ensam. Mestadels för att kunna kommunicera med mina jaktkamrater som befinner sig på andra ställen och som jagar hare/räv medans jag själv jagar fågel.

Vad man kan göra för att eliminera detta knäppande är att skruva upp squelch-nivån en liten aning på radion. Jag har gjort detta på min egen apparat och hör absolut "nada" även när jag har hunden vid fötterna. Vanligtvis har jag squelchen på läge 2 på en skala från 1-15 och behövde höja till nivå 4.

Detta medför givetvis att jag inte uppfattar signaler från de jägare som befinner sig allra längst bort från mig men jag kan ju manuellt öppna för lyssning och då höra "fjärran" stationer.

Publicerat

använder man sig av pilot ton på 155 radion så borde detta problem vara ur världen....

Publicerat
  • Författare

dum fråga kanske ? med pilotton kan andra jaktlag anropa en ? eller är det som man har egen kanal som är blokerad för andra ?

Jag orkar inte läsa instruktions boken till min Zodiac155'a

Publicerat

det blir som en egen kanal,du hör inte dom med fel pilotton eller som kör med öppna kanaler men dom med öppna hör dig.

Publicerat
  • Författare

ok är ju både bra och dåligt ibland vill man ju tala med grannarna eftersök m,m

Publicerat

Det var ingen dum fråga utan däremot en mycket berättigad sådan.

Många av "gubbarna" i mitt jaktlag har hört talas om pilottoner eller subtoner som det populärt kallas och använder det men har inte den blekaste aning om vad det innebär.

Det finns 38 st. pilottoner som man kan använda och det passar sig väldigt bra om man har många jaktlag runt omkring sig som använder 155'or.

För att slippa allt jäkla surr och snack på en kanal så kan man ju antingen välja att byta kanal till en av de fyra som vi har tillgång till på våra radioappareter.

Kanal 1 = 155.425 MHz

Kanal 2 = 155.475 MHz

Kanal 3 = 155.500 MHz

Kanal 4 = 155.525 MHz.

Om det nu är så att det under pågående jakt är mycket folk ute i skogarna och det surras som bara den på alla kanaler så väljer man att aktivera pilotton på en gemensam kanal. Dessa 38 pilottoner ligger inom spannet 67 Hz till 250.3 Hz.

När man sänder med pilotton aktiverad (ex. 77 Hz) så skickas det med en undertryckt bärvåg på det antal Hz (läs Herz) som gör att din radio öppnar sin squelch och bara hör den sändande radion och givetvis andra som sänder med samma pilotton.

Om någon annan skulle stå någon meter ifrån dig och sända utan ton så hör du inte ett smack eftersom han inte skickar med den ton som öppnar upp din radio för "lyssning".

På dagens moderna apparater kan man på ett enkelt sätt själv aktivera T-Sql = Tone squelch och välja ton i menyerna.

För att göra detta rekommenderar jag dig att ta en titt i manualen så att du inte ställer till något elände.

På en del lite mer avancerade appaprater kan man dessutom koppla lite mer än så. På min radio kan jag enkelt aktivera subton så att alla i laget hör när jag pratar samt att jag samtidigt själv lyssnar på öppen kanal utan subton.

Det har visat sig vara rätt praktiskt vid en del tillfällen att göra så för då hör man ju om grannlaget skjutit på någon älg som gått över till oss t.ex.

Dock när det blir för mycket surr hos "grannarna" så stänger jag av den öppna lyssningen så att man får lite lugn och ro i skogen. ;)

Om ni vill se en lista på vilka subtoner man kan använda så kan ni ladda ner denna pdf och kolla på sista sidan.

http://zodiac.jetshop.se/pub_docs/files/PD...aler/PA5099.pdf

• 1 month later...
Publicerat

Tja!

Undvik radiofrekvens 155.45MHz bara.

Där ligger Astro´n

// S

• 2 months later...
Publicerat
Tja!

Undvik radiofrekvens 155.45MHz bara.

Där ligger Astro´n

// S

155.425 eller 155.475??

Det är ju ett under att inte fler lärt sig Pilottonernas förträfflighet. Jag menar det är ju nog med onödigt surr i det egna jaktlaget.. Att sitta å höra nåt grannlag som snackar en massa skit etc kan man ju ändå göra om man vill... Bara slå av pilottonen och slå på den då man vill prata med dom i egna jaktlaget. Vi har en som gör det i vårt jaktlag.. Vi brukar få en utförlig beskrivning på deras jakt om det varit spännande.. Fruktansvärt nyfiken brud!! :D