Publicerat Januari 22, 200917 yr Dum fråga kanske,men jag måste.. Är det samma patroner till en bygelrepeter 357 som till min revolver 357? Alltså kalibern är väl densamma,men hylslängden?
Publicerat Januari 22, 200917 yr Dum fråga kanske,men jag måste..Är det samma patroner till en bygelrepeter 357 som till min revolver 357? Alltså kalibern är väl densamma,men hylslängden? Ingen dum fråga alls. Jo det är samma, det är ju liksom det som är tanken med byglarna i 357 och 44, att dom ska kunna användas tillsammans med enhandsvapen med samma patron. Dock tycker jag att den köpe ammo jag kommit i kontakt med funkar otillfredställande i min 357 bygel, dessa patroner må ju vara anpassade till pistol i de flesta fall, och således laddade med pistolkrut, vilket gör att trycket blir lite väl högt i en lång bygelpipa jämnfört med en pistolpipa Tar mig friheten att länka till en tråd på Robsoft som jag drog i gång om just detta, när jag köpt min bygel. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=11&t=71052 Har du, eller ska du skaffa en bygel i 357 ? Nyfiken som man är... / Janne
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Tjena! Riktigt intressant läsning det där. Det såg ju ut som att du hittade en laddning som funkar bra i bygeln. Undrar om det finns en laddning som funkar lika bra i både revolvern och en bygel? förmodligen inte,men tänk så lämpligt det vore. Jag är helt nybörjare på handladdning,har laddat några gånger men med samma data så finns en hel del att lära...Typ allt. Apropå bygel så hade det ju varit kul att ha men det är sällan man ser nån 357a till salu tycker jag. Är det marlin som gäller eller har winchester också gjort bössor i den kalibern? Verkar som att du är rätt man att fråga
Publicerat Januari 22, 200917 yr Tjena!Riktigt intressant läsning det där. Det såg ju ut som att du hittade en laddning som funkar bra i bygeln. Undrar om det finns en laddning som funkar lika bra i både revolvern och en bygel? förmodligen inte,men tänk så lämpligt det vore. Jag är helt nybörjare på handladdning,har laddat några gånger men med samma data så finns en hel del att lära...Typ allt. Apropå bygel så hade det ju varit kul att ha men det är sällan man ser nån 357a till salu tycker jag. Är det marlin som gäller eller har winchester också gjort bössor i den kalibern? Verkar som att du är rätt man att fråga Jag får väl försöka dela med mig av min ringa erfarenhet.. Jag är fullständigt övertygad om att det går att hitta både köpeskott och hitta laddningar som stämmer för både pickan och bygeln, betänk att i det förlovade landet i väster så jagar dom ju med bägge sorterna samtidigt, det är ju som jag sa tidigare själva finessen med att ha en bygel i pistolkaliber. Men det gäller bara att hitta den laddningen också, och det är ju just det som kan vara problemet, men dock ett angenämt problem, man får skjuta mycket.. Köpeskott som stämmer kan nog vara värre här i Sverige, vi har ju knappt något utbud jämnfört med USA när det gäller pistolkaliberammo till gevär, men något som jag är väldigt sugen på att prova, är Hornadys LeverEvolution ammo i 357, den är ju mer framtagen för bygeln, men ger mig den på att den skjuter bra i enhandsvapen också. Så har någon tips var det finns att få tag på sån så är jag tacksam, WB hade inte tyvärr, och dom säljer ju LE ammo annars. Nej det kryllar inte av beggade 357 byglar precis, nya finns det ju, men då blir ju priset högre också. Valet av Marlin jämnfört med Winchester är för mig lätt, Marlin håller betydligt högre kvalite och bättre precision än en Winchester gjord efter 1964, då W gjorde konkurs det året, och hela rasket såldes till ett annat företag som fortsatte produktionen av byglar men med usla kvalitetsnormer tyvärr. Du kan dock ha turen att få tag på en skaplig W också, det är ju egentligen en bra konstruktion och en något smäckrare bygel än Marlin, men jag har fastnat för Marlins bössor. / Janne
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Går det att importera ammo? eller blir man terroristmisstänkt bara man tänker tanken? Ska kolla upp dom där hornady patronerna,skulle vara kul att prova Annars får vi väl göra gemensam sak och testa laddningar,skjuta är kul
Publicerat Januari 22, 200917 yr Går det att importera ammo? eller blir man terroristmisstänkt bara man tänker tanken?Ska kolla upp dom där hornady patronerna,skulle vara kul att prova Annars får vi väl göra gemensam sak och testa laddningar,skjuta är kul Privatimport har jag ingen koll på, men antar det inte är värt besväret, om det nu ens går från staterna, kommer väl några välbyggda grabbar i kostym och solglasögon som hänger utanför huset då är jag rädd.. Men det läre väl för håken finnas någon som tar hem LE ammo i 357 också, iofs så går det säkert att beställa genom en handlare, men frågan är hur mycket man måste beställa per gång, och vad det kostar.. Vi får väl snacka ihop oss om nån dag när du kan ta och titta över !
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Är inte riktigt på det klara med vad LE ammo är?! Skulle man hitta en handlare att beställa från kunde man kanske gå ihop och köpa.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Är inte riktigt på det klara med vad LE ammo är?!Skulle man hitta en handlare att beställa från kunde man kanske gå ihop och köpa. Här är länken till Hornadys hemsida, 357 M https://www.hornady.com/shop/?ps_session=b9...2f609233f4562f3 LE ammo är en "ny" kula som Hornady tagit fram för att få en spetsig kula med bra BC för byglar, Kulan är egentligen deras SST kula, som dom tagit bort plastspetsen på, och satt dit en i mjukare gummi, detta för att man ska kunna ha dom i ett rörmagasin på en bygel, risken finns annars med spetsiga kulor som ligger på rad i ett rörmagg, att spetsen på kulan bakom en patron antänder tändhatten på patronen framför, och då har man problem...minst sagt.. Och detta har ju gjort att man antingen fått kört med två patroner i bössan, en i maggröret och en i patronläget, dubbelstudsare alltså, eller så fick man ta en trubbigare kula och då få en sämre BC tyvärr.. Men denna kula har fått ett enormt genomslag i USA bland bygelfolket där, funkar tydligen kanon på längre håll och det är bra effekt i viltet också, det är den kulan som gjort att det är så lätt att få en 30-30W i kl 1 numera, då Hornadypatronen håller kl 1, 30-30W är ju annars en kl 2 kaliber i Sverige
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Ja det var den,ja Jag pratade med "vapengurun" i klubben ang.en kombikula och berättade om den kulan. Han trodde inte att det skulle vara nå problem att ladda så att det motsvarade hornadykulan. Ska surra mer med honom och få honom att räkna ut det där så kan man ladda ett gäng och pröva.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Ja det var den,jaJag pratade med "vapengurun" i klubben ang.en kombikula och berättade om den kulan. Han trodde inte att det skulle vara nå problem att ladda så att det motsvarade hornadykulan. Ska surra mer med honom och få honom att räkna ut det där så kan man ladda ett gäng och pröva. Men med vilken kula då ?
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Det blir väl med vanliga xtp isåfall,bara man har samma kulvikt ska det väl bli samma sak? Eller då får vi problem i tuben kanske?...hmmm,det var det som var grejen ja.Tänkte nog bara på kompabiliteten där. Måste gå att få tag på dom där kulorna.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Det blir väl med vanliga xtp isåfall,bara man har samma kulvikt ska det väl bli samma sak?Eller då får vi problem i tuben kanske?...hmmm,det var det som var grejen ja.Tänkte nog bara på kompabiliteten där. Måste gå att få tag på dom där kulorna. XTP 140 grs kör jag med, och det funkar i rörmagget, men den har inte riktigt lika bra BC som LE kulan dock, men den duger till vardags. Så nog tror jag att det går att få den att skjuta bra i både bygel och picka med samma laddning. Vet du vad det är för laddvikt och krut ni brukar köra med ? Enligt ryktet så ska Hornady börja inom en snar framtid att sälja LE kulan löst för handladdning, det vore ju guld om det vart så !
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Jag har bara laddat 38a special. Då har jag kört med vihtavuori 310 0,34g och 158g wc kulor.