Publicerat Januari 22, 200917 yr Nu när våren börjar närma sig och utbudet på jakt blir lite tunnare brukar det innebära att 22an kommer fram. Dels för övning och dels som "a companion while riding the trail". Personligen tycker jag enormt mycket om just 22 skytte. Nu till saken: Vilken ammunition brukar ni använda och till vad? Skriv gärna vad ni har för 22a. Jag har en CZ 452 lux 22lr. Skulle också vilja ha tips på bra ammo till ripjakt. MVH/Streif
Publicerat Januari 22, 200917 yr Tror det finns en hel del skrivit om just detta om du söker lite! Personligwn kör jag uteslutande med CCI minimag till ripjakten. MKT bra precision i min bössa samt Mina ripor e dö vid träff!
Publicerat Januari 22, 200917 yr Författare Jo. Detta är säkert ett ämne som stötts och blötts flera vändor. Jag har kört lite på Stinger och den ger ganska bra träffbilder i min bössa men jag misstänker att den kan vara lite för vass för en ripa. Minimag är nog lämpligare. Förra året fick jag dock i ett parti minimag som klickade i min bössa. . Hör och häpna. 3 av 5 skott sa bara klick. Inte kul om man har "skarpt läge". Sedan har jag varit lite försiktig när det gäller minimag men senaste asken minimag har det inte varit några problem. När det gäller bra träffbilder så hade jag några askar med winchester subsonic (tror jag) som gav äckligt bra träffbilder upp till 50 meter. Men när det gäller distanser på över 50 meter så räcker dom inte riktigt till. Sen har jag uppfattningen att det är hålspets som gäller. Sköt en gång en kråka med blykulan. Den föll ner från trädet den satt i av första smällen. Sen blev den bara förbannad av den andra. Tredje tog bättre. Sen dess har jag bara haft HP ammo i 22an. Det blir ju lite bättre effekt av dom.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Jag har skjutit en kråka med 5 hagelsmällar o fick ändå banka den i huvet. Skumma fåglar till va segdöa ibland. De e då man undrar om de är intagen av hinhåle Haft en del irriterande klick i skarpa lägen faktiskt med förra årets inköp. Köper alltid tusen åt gången o samma serie.nr. Men enbart i fält När de gäller ripa vet jag ingen som använder HP. De flesta helmantalar som tar där de ska dödar! Sen har jag sett OCH hört att vissa hp-patroner inte viker ut sig öht så jag har tappat tron. Annars skjuter federal eagels oehört täta bilder. Men va hjälper de då pipin flyger vidare. Nä en mjuk blykula borde va de rätta, eller? RWS subs. skjuter tät som attan me.
Publicerat Januari 22, 200917 yr Till fuljakten jag pysslar med kör jag Winchester subsonic, ska testa CCI subsonic nu även. Som standardplugg, övning och lek, så skjuter CCI Standard bra i min Sako Kvadd. Mvh!
Publicerat Januari 23, 200917 yr Författare Ingen som provat Velocitor? Den ska ju vara avsedd för "small game". Den kanske skulle vara lämplig till ripa.
Publicerat Januari 25, 200917 yr Har Velocitor men jag har för mej att de sköt kass i min bössa.. Mvh!
Publicerat Januari 25, 200917 yr Ingen som provat Velocitor?Den ska ju vara avsedd för "small game". Den kanske skulle vara lämplig till ripa. Är rätt mycket död i dom också, förmodligen för mycket i de flesta fall. Testa CCI Small Game Bullet, den är gjord för matvilt, den har en flat spets. Skjuter kanon i min bössa iaf. Den blir det på ripsvängen som förhoppningsvis blir av i slutet på februari.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Var ut o sköt in 22:an, Anschutz 1451 sporter, med CCI minimag idag. Resultat 50m: 19, 23, 28, 29, 30, 37 och 40mm. Dessa sköts i bänk sittandes. 40mm:aren var en 10skottsserie i rask takt med endast magasinbyte. 80m (liggandes) var lite klurigare då jag bytt kikare o inte visste hur mkt man skulle hålla upp. Tog ett tag innan man kom på hur mkt man skulle hålla upp. De va liasom de som var de viktigaste. Men då jag skjutit ett hål som jag kunde sikta på i sista serien gick de finfint. Första serien, som jag inte hade en aning om vart de tog (dvs högt), höll 33mm. Sista 20mm. Förhållanden tillät inte exakt skytte men nog så bra jägarmässig inskjutning. -4 o 90 graders sidvind 4-5m/s. Skyttet i sig, dvs mänskliga faktorn, är jag inte nöjd med alls. Tycker även att bössan börjat sprida mer sen ja bytte kikarsikte. Men de kan ju va skit bakom kolven med som jag misstänker det var idag. Extremvärk, tunga piller (inget som man inte får köra bil på) o förkylning gjorde inte heller saken bättre. Men de e ju bara dåliga ursäkter iof. Men de fanns en mening med att jag avstod toppjakten idag. Tror inte att det ska flyga ngn ripa ifrån mig som jag lossar skott på i år iaf. Oranga tavlans träffyta är ungefär som en dalripas (kollat med min uppstoppade).
Publicerat December 27, 201015 yr Gjorde ett litet ammotest idag med det jag hade i skåpet, -14 grader, mkt svag medvind, 50 m, 5-skottsserier (centrum-centrum): Winchester superspeed: 22 mm Remington thunderbolt: 19 mm Federal HP HV (bulkpack): 19 mm CCI blaser: 22 mm CCI Segmenter HP: 30 mm RWS HV: 23 mm CCI stinger: 43 mm CCI velocitor: 28 mm Lite längre text om tester finns på min blogg: http://lipoptena.blogspot.com/2010/12/22lr-ammo.html