Publicerat Januari 22, 200917 yr Här tycker jag att vi ska dela med oss om aktivitet och sådant från våra åtlar. Ännu bättre är att ladda upp bilder från åtelkameror och sådant och varför inte bilder på djur ni skjutit på åteln? Berätta gärna om vad ni har för foder och vilken metod ni använder er av. Hur omgivningen runt åteln/utfodringsplatsen är också kul att veta. Kanske kan vi lära varandra något?
Publicerat Januari 22, 200917 yr Jag börjar väll då. Jag har en utfodringsplats med en, vad jag kallar, rulltunna. Det är en blå rödfärgstunna med borrade hål i. Farsan är lite snål och vill inte att jag ska köpa foder så jag har sparat lite havre och vete sedan skörden. Tunnan gjorde jag i ordning med en kompis en natt i våras. I botten bultades två plankstumpar med ett stort hål i mitten fast på var sida som ska fungera som förstärkning. Igenom mittenhålet är ena änden av repet indraget och har en stoppknut knuten inuti tunnan. Tunnan är fäst med andra änden av repet (ca 4m) i en björk. Omgivningen består närmst av en granplantering som är ruskigt tät och granarna är runt 3,5-4m höga. Inne i den planteringen går små stigar upptrampade av klövar mellan varje träd man kan gå mellan. Det är också en lite slyförvuxen sumpmark ett stenkast därifrån. Detta är kantat av en gammal kohage och skog och har runt 400m till närmsta rågång. I början använde jag uteslutande havre och havrekross, det var inte speciellt populärt. Sedan skörden har jag blandat fodret lite och kör nu med 1/3 havre, 1/3 havrekross och resten vete. Varje eftermiddag brukar jag tjuvkika på utfodringsplatsen om det varit aktivitet där, om det varit så reser jag upp tunnan igen. I lördags fyllde jag på tunnan med denna blandning, sträckte ut repet å stallde upp tunnan. Det hade inte hänt nånting när jag var där morgonen därpå men nästa natt hade nog vildsvinen spelat fotboll med tunnan, det låg havre överallt (vetet hade dom slickat i sig) och tunnan hade rullats två varv runt trädet. Hälften av min påfyllning hade åkt ur. Nästa natt hade dom varit där igen I natt också, men jag såg att havret var uppkäkat nu och det var en hel del klövavtryck i snön runt om, tippar på dovhjort. Imorgon ska jag fylla på tunnan igen och tjata på pappa att lägga ut till en åtelkamera!
Publicerat September 13, 200916 yr Jag börjar väll då.Jag har en utfodringsplats med en, vad jag kallar, rulltunna. Det är en blå rödfärgstunna med borrade hål i. Farsan är lite snål och vill inte att jag ska köpa foder så jag har sparat lite havre och vete sedan skörden. Tunnan gjorde jag i ordning med en kompis en natt i våras. I botten bultades två plankstumpar med ett stort hål i mitten fast på var sida som ska fungera som förstärkning. Igenom mittenhålet är ena änden av repet indraget och har en stoppknut knuten inuti tunnan. Tunnan är fäst med andra änden av repet (ca 4m) i en björk. Omgivningen består närmst av en granplantering som är ruskigt tät och granarna är runt 3,5-4m höga. Inne i den planteringen går små stigar upptrampade av klövar mellan varje träd man kan gå mellan. Det är också en lite slyförvuxen sumpmark ett stenkast därifrån. Detta är kantat av en gammal kohage och skog och har runt 400m till närmsta rågång. I början använde jag uteslutande havre och havrekross, det var inte speciellt populärt. Sedan skörden har jag blandat fodret lite och kör nu med 1/3 havre, 1/3 havrekross och resten vete. Varje eftermiddag brukar jag tjuvkika på utfodringsplatsen om det varit aktivitet där, om det varit så reser jag upp tunnan igen. I lördags fyllde jag på tunnan med denna blandning, sträckte ut repet å stallde upp tunnan. Det hade inte hänt nånting när jag var där morgonen därpå men nästa natt hade nog vildsvinen spelat fotboll med tunnan, det låg havre överallt (vetet hade dom slickat i sig) och tunnan hade rullats två varv runt trädet. Hälften av min påfyllning hade åkt ur. Nästa natt hade dom varit där igen I natt också, men jag såg att havret var uppkäkat nu och det var en hel del klövavtryck i snön runt om, tippar på dovhjort. Imorgon ska jag fylla på tunnan igen och tjata på pappa att lägga ut till en åtelkamera! Hallå! Vi har 3st foder spridare på marken (Ca 840 ha) I automaterna har vi mestadels ärtor men även majs + att vi har tillgång till grönsaker. På sen hösten kör vi ut helsäds ensilage balar som är mycke uppskattat att böka runt i. På en av åtlarna har jag haft problem med grävling men har nu lyckats eliminera det problemet då dom stjäl mycke foder. Har även skjutit räv som spanat efter möss i säd balarna. Platserna ligger på obekvämt avstånd från vägar vilket är positivt. Man slipper massa spring av nyfiket folk. Fodring får ske med fyrhjulingens hjälp. Mvh/ Christer