Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bössbytartankar, från 30-06 till 9.3x62?

Featured Replies

Publicerat

Tjena alla jägarkolleger.

Tänke fråga er om råd, ni som förhoppningsvis har koll på läget.

Jag har i dagsläget 2 st C-G 2000, en i 6,5 och en i 30-06.

6.5:an är den jag tveklöst änvänder mest, framför allt till vak och lock på räv , bock och grävling.

30-06 blir endast till älg, och det är sannerligen inte varje år man lossar jaktskott med den!

Nu har vildsvinen gjort entre i mina marker och därför kommer det på sikt bli mer användbart med en bössa med lite mer power i, samt ett kikare för vaknätter som man lätt tar på och av då jag kommer gå med hund.

Därför funderar jag på att göra mig av med 30-06 med tillhörande Schmith&Bender 3-12x50 och

ev.köpa en Sauer 202 Team vänster,men en vridmonterad Zeiss Classic 2-10x50 belyst. Eller har ni andra förslag? Är vänsterskytt med ganska höga krav...

För den novise kan skillnaden verka liten men jag tror att det skulle bli en användbar pjäs både med och utan kikarn monterad. Största skillnaden just nu är mellanpriset på Torsbo som blev lite mer än vad ja hoppats på.

Därimot har jag inga egna erfarenheter av 9.3x62! Hur är den att skjuta med i en Sauer? Får man uppsöka kiropraktor efter några serier på älgbanan? Jaktmässigt tror jag den slår sönder mindre än en snabb magnumkaliber.? Tänkte om det blir affär använda Lapua Mega 18.5g till gris och älg.Någon som har erfarenhet där?

Jag kör med mega i 6.5:an och är helnöjd, både med precision köttförstörning och pris.

Tycker ni det låter vettigt eller ska jag lägga ner dessa funderingar?Men att ha 2st klass 1 studsare i relativt lika kaliber känns lite lyxigt, därför skulle en 9,3 passa bättre, ELLER?

Publicerat

Jag hade gjort det byte du funderar på, men räcker det inte med att byta pipa på din 30-06?

9,3 Är en kanonbra kaliber och inget du behöver besöka kiroprakton efter heller, det där är en myt!

Publicerat

Tänkte om det blir affär använda Lapua Mega 18.5g till gris och älg.Någon som har erfarenhet där?

Jag kör med mega i 6.5:an och är helnöjd, både med precision köttförstörning och pris.

Tycker ni det låter vettigt eller ska jag lägga ner dessa funderingar?Men att ha 2st klass 1 studsare i relativt lika kaliber känns lite lyxigt, därför skulle en 9,3 passa bättre, ELLER?

Mega funkar säkert jättebra för dig. Jag använder nu Sako Hammerhead som ska vara en kopia på Mega och jag är mycket nöjd hittills.

Är helt med dig när du tycker det är lite väl lyx med två kalibrar såsom 6.5x55 och 30.06 Tycker du är rätt ute när du vill ha en 9.3x62. Men försök hitta en CG2000 i denna kaliber, det finns men det dräller inte av dom på marknaden. Då har du samma utformning på båda vapnen, kolv och trycke etc.

//Micke

Publicerat

9,3 röret är bra till mycket,

jag tycker helt klart att du skall satsa, om så bara för att det är trevligt med omväxling,

tänkt på att Norma släpper en 325 grains laddning i Oryx snart, den har fått mycket god kritik från Amerikanska/afrikanska reportage.

Själv har jag två 9,3:or, bara för i fall, egentligen är det ju tre...

IMAGE_427.jpg

IMAGE_428.jpg

IMAGE_426.jpg

Lyssna på din egen nyfikenhet och kom ihåg att en 9,3 är en bra drevjaktskaliber bland annat.

/C

Publicerat

Om du är nöjd med din bössa förövrigt, tycker jag absolut du ska kolla möjligheten att pipa om den.

Inte säkert det blir så mycket dyrare än att byta in den mot en ny studsare. Det är ju ett stort plus att ha 2 st lika studsare.

Har lite av samma tankar själv, har ju åxå 6,5 och 30-06.

Publicerat

Tänke fråga er om råd, ni som förhoppningsvis har koll på läget.

Jag har i dagsläget 2 st C-G 2000, en i 6,5 och en i 30-06.

6.5:an är den jag tveklöst änvänder mest, framför allt till vak och lock på räv , bock och grävling.

30-06 blir endast till älg, och det är sannerligen inte varje år man lossar jaktskott med den!

Nu har vildsvinen gjort entre i mina marker och därför kommer det på sikt bli mer användbart med en bössa med lite mer power i, samt ett kikare för vaknätter som man lätt tar på och av då jag kommer gå med hund.

Därför funderar jag på att göra mig av med 30-06 med tillhörande Schmith&Bender 3-12x50 och

ev.köpa en Sauer 202 Team vänster,men en vridmonterad Zeiss Classic 2-10x50 belyst. Eller har ni andra förslag? Är vänsterskytt med ganska höga krav...

För den novise kan skillnaden verka liten men jag tror att det skulle bli en användbar pjäs både med och utan kikarn monterad. Största skillnaden just nu är mellanpriset på Torsbo som blev lite mer än vad ja hoppats på.

Därimot har jag inga egna erfarenheter av 9.3x62! Hur är den att skjuta med i en Sauer? Får man uppsöka kiropraktor efter några serier på älgbanan? Jaktmässigt tror jag den slår sönder mindre än en snabb magnumkaliber.? Tänkte om det blir affär använda Lapua Mega 18.5g till gris och älg.Någon som har erfarenhet där?

Jag har en Sauer 200 i 9,3X62 som jag aldrig haft något problem med, har även en 6,5 pipa till den men den sitter aldrig på utan jag kör nu enbart med 9,3 till allt som jag jagar med kula.

En kiropraktor har då aldrig jag besökt efter att skjutit med 9,3

Publicerat

Jag har en Hqv/Zoli i 9,3*62 som jag har ljuddämpare på. Den stöter betydligt mindre med dämpare än utan och jag upplevde inte rekylen som besvärande innan jag monterade dämparen. Men det är klart om man sitter i skjutbänk och skickar iväg 30-40 320grainare på kort tid så märker man ju rekylen :lol: