Publicerat Januari 23, 200917 yr Ok, detta har ju mer än säkert debatterats ett antal gånger på sidan, men jag vet inte om just denna vinkling har varit uppe. Jag var helt inne på att börja med Barnes TSX 165grain till min .308. Men efter att ha pratat lite med K9 om just detta, som använt denna kula ett tag, så blev jag lite skeptiskt. Han nämde innehållet i denna artikel, som gjorde mig lite mer fundersam. Då man numera jagar mer och mer med kulvapen så ökar ju kraven på säkerheten på alla håll. När man då får läsa om att man förbjuder vissa kultyper på grund av olycksrisken så blir man ju lite fundersam. Samtidigt så ger ju vildsvinsjakten också många skottillfällen där hunden eller andra grisar är nära det djur man skjuter på. Även om risken för att en rikoschett är gnaska liten om man är försiktig, så verkar det ju finnas en bevisa effekt att risken ökar med t ex en koppar kula. Så två saker: Kommentare och tankar om att risken för rikoschetter ökar vid kopparkulor? Och vad ska jag nu har för kula till .308 då? (Bannade K9! Jag som äntligen bestämt mig.. )
Publicerat Januari 23, 200917 yr Kommentare och tankar om att risken för rikoschetter ökar vid kopparkulor? Utan tvekan så kommer skaderisken att öka i takt med att man börjar använda homogenakopparkulor. Jag har för mig att det var i Tyskland man gjorde en test, där man förbjöd blyad kul ammunition i vissa områden under en tid? Och där fick man som ett brev på posten ökande personskador till följd av rikoschetter. Jag tror att dom avbröt försöksperioden innan den ens gick ut?
Publicerat Januari 23, 200917 yr Författare Utan tvekan så kommer skaderisken att öka i takt med att man börjar använda homogenakopparkulor. Jag har för mig att det var i Tyskland man gjorde en test, där man förbjöd blyad kul ammunition i vissa områden under en tid? Och där fick man som ett brev på posten ökande personskador till följd av rikoschetter. Jag tror att dom avbröt försöksperioden innan den ens gick ut? Japp, se länken jag bifogade ovan..
Publicerat Januari 23, 200917 yr Det var en intressant artikel.. Själv använder jag både traditionella kulor och Barnes TSX, det senare ingalunda för att den är blyfri, utan för att den ger snuskigt bra effekt & bra precision, inom ett stort hastighetsområde. Självklart måste man vid all typ av ammunition vara observant på rikoschettrisk, men att som i J&J:s artikel helt avfärda kopparkulor är bara dumt, lite av det alltför vanliga sensationssökande, vinklade reportage som där ofta förekommer tyvärr. Missförstå mig rätt, observationerna från Tyskland är helt Ok, jag ifrågasätter inte dem på något vis, men slutsatserna som extrapoleras fram blir lite fåniga i ljuset av hur länge kopparkulor faktiskt använts även här i Sverige. Tex att om man använder "för låg" hastighet att de skulle bete sig som helmantelkulor, där litar jag mer på egna och andras faktiska tester.. Om man har för vana att aldrig vårda sitt vapen är det lite lamt att skylla problem på en viss kultyp, kopparkulor ÄR kinkigare med att pipan skall vara hyfsat ren, men att man skulle få såna beläggningar så att vapnet fördärvas/skadar användaren, det är lite väl alarmistiskt.. Som ett litet tankeexperiment; om nu Kopparkulorna var så livsfarliga som det görs gällande, tror ni inte att det i det Stora av advokater nerlusade Landet i Väster skulle ha kommit upp förr eller senare som rättsfall? Eftersom man där har en tradition att friskriva användaren från ansvar om en tillverkare står att finna... Nä, kopparkulor har nog sitt användningsområde, även om det vid vissa tillfällen säkert är bättre att använda en snällare kula/laddning. mvh Orca
Publicerat Januari 23, 200917 yr Japp, se länken jag bifogade ovan.. Oj, den missade jag... Klart intressant artikel.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Författare Det var en intressant artikel..Själv använder jag både traditionella kulor och Barnes TSX, det senare ingalunda för att den är blyfri, utan för att den ger snuskigt bra effekt & bra precision, inom ett stort hastighetsområde. Självklart måste man vid all typ av ammunition vara observant på rikoschettrisk, men att som i J&J:s artikel helt avfärda kopparkulor är bara dumt, lite av det alltför vanliga sensationssökande, vinklade reportage som där ofta förekommer tyvärr. Missförstå mig rätt, observationerna från Tyskland är helt Ok, jag ifrågasätter inte dem på något vis, men slutsatserna som extrapoleras fram blir lite fåniga i ljuset av hur länge kopparkulor faktiskt använts även här i Sverige. Tex att om man använder "för låg" hastighet att de skulle bete sig som helmantelkulor, där litar jag mer på egna och andras faktiska tester.. Om man har för vana att aldrig vårda sitt vapen är det lite lamt att skylla problem på en viss kultyp, kopparkulor ÄR kinkigare med att pipan skall vara hyfsat ren, men att man skulle få såna beläggningar så att vapnet fördärvas/skadar användaren, det är lite väl alarmistiskt.. Som ett litet tankeexperiment; om nu Kopparkulorna var så livsfarliga som det görs gällande, tror ni inte att det i det Stora av advokater nerlusade Landet i Väster skulle ha kommit upp förr eller senare som rättsfall? Eftersom man där har en tradition att friskriva användaren från ansvar om en tillverkare står att finna... Nä, kopparkulor har nog sitt användningsområde, även om det vid vissa tillfällen säkert är bättre att använda en snällare kula/laddning. mvh Orca Iofs.. där friskriver man sig hejvilt för såväl jordbävningar och allt annat, men däremot så tror jag inte att man kan lasta tillverkaren av kulor för ett avlossat skott som vinklar fel efter en träff i en sten. Men du har helt klart en poäng där.. Man får väl läsa artikeln som ett argument mot ett förbud av blyad ammo och även se de retoriska överdrifterna i sitt sammanhang.
Publicerat Januari 23, 200917 yr Iofs.. där friskriver man sig hejvilt för såväl jordbävningar och allt annat, men däremot så tror jag inte att man kan lasta tillverkaren av kulor för ett avlossat skott som vinklar fel efter en träff i en sten. Men du har helt klart en poäng där.. Man får väl läsa artikeln som ett argument mot ett förbud av blyad ammo och även se de retoriska överdrifterna i sitt sammanhang. Jo, det är väl som sådant det är skrivet, men som vanligt i J&J så drar man på med domedagsprofetior istället för att hålla sig till det som är sant, och drar därmed ned trovärdigheten på allt som sägs i artikeln, lite onödigt kanske... mvh Orca
Publicerat Januari 23, 200917 yr Författare Jo, det är väl som sådant det är skrivet, men som vanligt i J&J så drar man på med domedagsprofetior istället för att hålla sig till det som är sant, och drar därmed ned trovärdigheten på allt som sägs i artikeln, lite onödigt kanske...mvh Orca Precis! Tyvärr är jag själv kanske onödigt skeptiskt till vad som skrivs där.. Men det är en annan historia. Men beslutet att förbjuda kolurna i Brandenburg är ju till trots ett faktum så är lite svårt att bortse i från. Kanske kommer en ökad användning av koppar kulor ge fler tillbud även i Sverige?
Publicerat Januari 23, 200917 yr Frågan om rikoschetter vid bruk av homogena kulor är i sig kanske helt berättigad, dock är nämnd artikel lite väl vinklad för att ge rättvisa åt saken. För handen på hjärtat nog förekommer det rikoschetter även med blyade kulor om oturen är framme, men vad som är itter värre är detta splitter som allt som oftast förekommer med traditionella kulor. Har själv nu under ett par år använt just solida Naturalis och jag kan inte erindra mig att jag fått någon förlupen kula alt rikoschetter pga att kulan varit just solid. Till vissa delar kan det bero på att jag som hundförare har korta avstånd och allt som oftast en vinkel vid skott som är till min men framförallt till hundens fördel, för mitt val och byte av kula grundade jag på just risken för splitter i hunden. Detta gjordes efter att jag vid hd-röntgen av hunden hittade en inkappslad mantelrest just i upp på korset på hunden, när eller var det kommit dit kan jag inte säga men jag ville absolut inte utsätta hunden för ytterligare risker. //B
Publicerat Januari 23, 200917 yr Författare Frågan om rikoschetter vid bruk av homogena kulor är i sig kanske helt berättigad, dock är nämnd artikel lite väl vinklad för att ge rättvisa åt saken.För handen på hjärtat nog förekommer det rikoschetter även med blyade kulor om oturen är framme, men vad som är itter värre är detta splitter som allt som oftast förekommer med traditionella kulor. Har själv nu under ett par år använt just solida Naturalis och jag kan inte erindra mig att jag fått någon förlupen kula alt rikoschetter pga att kulan varit just solid. Till vissa delar kan det bero på att jag som hundförare har korta avstånd och allt som oftast en vinkel vid skott som är till min men framförallt till hundens fördel, för mitt val och byte av kula grundade jag på just risken för splitter i hunden. Detta gjordes efter att jag vid hd-röntgen av hunden hittade en inkappslad mantelrest just i upp på korset på hunden, när eller var det kommit dit kan jag inte säga men jag ville absolut inte utsätta hunden för ytterligare risker. //B Splitter kan det ju bli med homogena kulor också. Jag vet att TSX kan släppa "vingarna", precis som föregångarna gjrode. Även tyskarna lär tydligen ha ngn slitter variant.. Och en homogen kula som studsar ger ju då kanske större massa och risk för svåra skador på så väl folk som fä..