Publicerat September 19, 200520 yr Hur står det till på forumet med erfarenheter angående .404 Jeffery...? 2:a f.v.
Publicerat September 20, 200520 yr Hej Kindbo, jag har provat en 404 jeffrey vid ett par tillfällen. Det är en underbar patron, dessutom torde den vara ett utmärkt komplement till din 358 win (eller en 9.3x62). Om du vill ha ett grövre komplement till en "normal" svensk klass ett patron torde den vara oslagbar. Det är lite av en entusiastpatron, men den är utan tvekan "bättre" till the big five än vad 375 H&H är.. (Nu lär jag väl få en hel drös med 375 entusiaster efter mig ) Eftersom den är lite kortare än vad en 375:a är torde det också vara enklare att hitta lämpliga låder att bygga på. Själv hade jag en ZG-47 som skulle bli en 404 jeffrey men det visade sig vara en ovanlig variant med ett stort samlarvärde så den finns numera i Tyskland... Jag har tagit mig friheten att skicka lite bakgrundsmaterial om patronen till din mailadress... MVH Henrik
Publicerat September 20, 200520 yr Författare Tackar! Det var en minst sagt trevlig lässtund! Det är dock inget som är på gång för tillfället då jag har svårt att motivera kalibern är hemma men man måste få drömma ibland... Vem vet, man kanske snubblar på någon bössa man bara inte kan motstå
Publicerat September 21, 200520 yr Vapensmeden Leif Eliasson i Sollebrunn bygger just nu en .404 till sig själv... säger det mesta! Vill man ha nåt som inte alla andra har och som dessutom är mycket bra, så skaffar man en sådan! Kulorna är i .423 (samma som 10,75x68) och säljs bla av Barnes om man vill handladda, men det är klart att utbudet är mindre än i .416 och .458.
Publicerat September 21, 200520 yr Författare Visst är kulutbudet mindre men det finns laddverktyg, hylsor samt de nödvändiga kulorna från Barnes eller Woodleigh. Med tanke på att det har skapats en hel del wildkissar på hylsan borde väl tillverkningen av hylsor fortlöpa, detta i kombination med att det inte är någon svensson kaliber gör det hela mycket intressant! Frågan är om man fixar att skjuta dugligt med en sådan pjäs med avseende på rekylen alltså?
Publicerat September 22, 200520 yr Rekylen är inget problem om du bygger bössan hyfsat tung minst 4 kg och har en rak kolv med bästa bakkappan. Se bara till att skaffa lite skottvana, använd rätt skjutställning och slappna av. .404:an bör vara långsam och go i rekylen - mkt lik en .416 Taylor och det har jag skjutit utan nästan att märka av det...
Publicerat September 23, 200520 yr Hej Kindbo, bara för att jäklas lite med dig skickar jag dig ytterligare lite läsvärt med betoning på afrika nostalgi 8) Med en bössa på 4 kg eller med och med vettig stockning är rekylen inte speciellt farlig, jag har skjutit uppemot 30 skott vid ett tillfälle med kompisens bössa och det var inte farligt för något annat än plånboken Den enda anledning att det inte står en 404 jeffrey i moitt vapenskåp ännu är att Benny Blå har en massa idéer om hur många bössor jag behöver och tyvärr har vi inte samma definition av vad som är ett behov.... Eftersom jag sitter på ett hotelrum i Peking när jag skickar detta får vi se hur mycket läsvärt jag hinner skicka över till dig. MVH Henrik