Publicerat Januari 24, 200917 yr Vad anser ni är det längsta skjutavståndet för en 9,3x62 både mot vilt och på bana?
Publicerat Januari 24, 200917 yr Författare frågan är för stor för mig det beror helt på skytten. Kanske var en korkad fråga .Men om vi bortser från skytten och bara ser till kalibern i sig?
Publicerat Januari 24, 200917 yr Kanske var en korkad fråga .Men om vi bortser från skytten och bara ser till kalibern i sig? Det går fortfarande inte att besvara. Det beror dessutom på bviltet/målet, vind, väder, optik, avståndsbedömning, laddning, kulval, etc etc. Jag har skjutit lite på 300 meter med min 9,3:a och har förtroende för et avståndet. Jag har inga dubier om att använda den upp till 200 meter som vilken kaliber som helst. Och det längsta avståndet jag använt den på är 40 meter... vildsvin, älg och rådjur har det blivit några av
Publicerat Januari 24, 200917 yr Teoretiskt är en 9,3x62 med en 250 grains kula ett val som kan skjuta längre än de flesta skyttar, jag har testat förut och om jag minns rätt med en max om 8 cm över och underslag når man ut till 197 meter, då man oftast jagar lite större vilt med denna kaliber är det inte uteslutet med att skjuta ut till 250 meter om man har koll på fallet på kulbanan därefter. Det stora bekymret är rekylen och hanteringen av den som gör att man inte alltid kan utnyttja den tekniska max avståndet. /C
Publicerat Januari 24, 200917 yr Författare Det går fortfarande inte att besvara. Det beror dessutom på bviltet/målet, vind, väder, optik, avståndsbedömning, laddning, kulval, etc etc.Jag har skjutit lite på 300 meter med min 9,3:a och har förtroende för et avståndet. Jag har inga dubier om att använda den upp till 200 meter som vilken kaliber som helst. Och det längsta avståndet jag använt den på är 40 meter... vildsvin, älg och rådjur har det blivit några av Går inte besvara?Ändå lämnar du ett alldeles tillfredställande svar på min fråga,var inte så blygsam .Tack även till solna christian
Publicerat Januari 24, 200917 yr jag har själv testat 9,3 på 200m och visst fanns det precision nog att få ner en tjäder om jag gjorde mitt (till och med en orre ibland ). men blev det minsta slarv med rekylupptagningen så öppnade bilderna upp drastiskt. hade en gång en svintung 6,5x55 med mynningsbroms som jag testade att skjuta liggande i snön helt utan axel och kind kontakt kontakt och det gick ganska bra på 160m, som ett ex för att belysa skillnaden hade jag gjort det med en 9,3 så hade jag inte träffat vallen knappt.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Författare jag har själv testat 9,3 på 200m och visst fanns det precision nog att få ner en tjäder om jag gjorde mitt (till och med en orre ibland ).men blev det minsta slarv med rekylupptagningen så öppnade bilderna upp drastiskt. hade en gång en svintung 6,5x55 med mynningsbroms som jag testade att skjuta liggande i snön helt utan axel och kind kontakt kontakt och det gick ganska bra på 160m, som ett ex för att belysa skillnaden hade jag gjort det med en 9,3 så hade jag inte träffat vallen knappt. point taken!ursäkta utrikiskan har väl blivit skadad av alla filmer men ibland är det lättare att uttrycka sig på ängälska
Publicerat Januari 24, 200917 yr Vad anser ni är det längsta skjutavståndet för en 9,3x62 både mot vilt och på bana? Mot vilt är väl ca 200m en gräns, på bana kan du skjuta på vilket avstånd du vill...pröva dig fram. skjuter du bra på 300m på bana kan du även skjuta vilt på det avståndet. testa och pröva dig fram, det här kan inte göras i teorin.
Publicerat Januari 25, 200917 yr Hur ser det ut med energi i kulan där ute bortom 200m, blir det ett praktiskt hinder?
Publicerat Januari 25, 200917 yr Frågan är som sagt inte helt enkel att besvara eftersom den dels är väldigt öppen ställd men också för att det finns ett stort mått av etik i dessa frågeställningar. Vilket längsta skotthåll skytt och vapen gemensamt klarar av är såklart väldigt individuellt och kan bara besvaras från fall till fall. Om vi som frågeställaren föreslår bortser från skytten så blir det lite lättare, då är det ammunitionens tekniska förmåga som vi skall fokusera oss på och där finns det lite mer fakta att gå på. När det gäller skott mot vilt så anser jag (vilket givetvis inte är särskilt objektivt ) att kulan bör ha en hastighet av minst 600 m/s när den träffar viltet för att man skall kunna säkerställa expansion och bra verkan i viltet. Om man accepterar den "gränsen" så skulle 9.3x62 laddad med en välformad 250 grains kula funka bra ut till ca 350m vilket känns rimligt. Den andra delen av frågan gällde skytte på banan, där kan man säga att det börjar uppstå tekniska problem när en kula blir transsonisk vilket samma 250 grains kula som i exemplet oven blir strax innan 800m. Alltså svarar jag att det längsta tekniska skotthållet för 9.3x62 med en bra 250 grains kula är 350m mot vilt och ca 800m på bana! Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 25, 200917 yr Författare Frågan är som sagt inte helt enkel att besvara eftersom den dels är väldigt öppen ställd men också för att det finns ett stort mått av etik i dessa frågeställningar. Vilket längsta skotthåll skytt och vapen gemensamt klarar av är såklart väldigt individuellt och kan bara besvaras från fall till fall.Om vi som frågeställaren föreslår bortser från skytten så blir det lite lättare, då är det ammunitionens tekniska förmåga som vi skall fokusera oss på och där finns det lite mer fakta att gå på. När det gäller skott mot vilt så anser jag (vilket givetvis inte är särskilt objektivt ) att kulan bör ha en hastighet av minst 600 m/s när den träffar viltet för att man skall kunna säkerställa expansion och bra verkan i viltet. Om man accepterar den "gränsen" så skulle 9.3x62 laddad med en välformad 250 grains kula funka bra ut till ca 350m vilket känns rimligt. Den andra delen av frågan gällde skytte på banan, där kan man säga att det börjar uppstå tekniska problem när en kula blir transsonisk vilket samma 250 grains kula som i exemplet oven blir strax innan 800m. Alltså svarar jag att det längsta tekniska skotthållet för 9.3x62 med en bra 250 grains kula är 350m mot vilt och ca 800m på bana! Vänligen, Henrik Glasklart tack så mycket