Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jag skjuter med min väska som stöd är det idiotiskt

Featured Replies

Publicerat

jag använder min kära väska som stöd och har gjort det sedan jag köpte mitt första vapen.

många tusen skott har det blivit och jag tycker att det går bra men jag har även testat harris bipods utan att kunnat förbättra mina resultat snarare tvärt om.

ska jag fortsätta med väskan eller är jag dömd till att förr eller senare bli tvungen att kapitulera och börja med bi-pod.

har även testat med sand säckar och det gick jäkligt dåligt, skjuter mellan 10-20 cm på 500m med väskan beroende på förhållandena som råder.

det jag vill veta är om väskan är ett dåligt stöd som jag lyckats behärska men om jag lär mig behärska bi-pod skytte så är det mycket bättre.

skjuter med ksb fattning nu.

Publicerat

Är du nöjd med resultatet du får av att skjuta med väskan som stöd så ser jag inte någon anledning att byta taktik iaf. Sen tycker jag att det är riktigt smidigt att ha stödet monterat på bössan (benstöd) men tycke och smak skiftar ju mellan alla.

Har haft mina benstöd sen jul och inte skjutit särskilt mycket med dom måste jag erkänna men dom få skott man avlossat har bössan i princip legat stilla.

Publicerat

Det verkar fungera väl för dig så då är det bara att köra på, problemet med att använda en väska eller ryggsäck tycker jag är att stödet blir olika beroende på vad man har i den. Själv har jag tidigare använt ryggsäck och även det fungerade bra jag har en säck med aluminium mes och vände den uppåt vilket gjorde att det var ganska lika oavsett vad man hade i säcken. Har skjutit med bi-pod 2-3år nu och för mig är det tveklöst bättre jämfört med ryggsäcken nackdelen är att bössan blir både tyngre och besvärligare att bära. Jag kör med Harris för skytte på längre håll och Z-aim på hundjakten tycker dessa två är lämpliga då Harris ger väldigt stabilt stöd och till hundjakten krävs mera flexibelt stöd på höjden och inte samma krav på stabilitet

Publicerat
jag använder min kära väska som stöd och har gjort det sedan jag köpte mitt första vapen.

många tusen skott har det blivit och jag tycker att det går bra men jag har även testat harris bipods utan att kunnat förbättra mina resultat snarare tvärt om.

ska jag fortsätta med väskan eller är jag dömd till att förr eller senare bli tvungen att kapitulera och börja med bi-pod.

har även testat med sand säckar och det gick jäkligt dåligt, skjuter mellan 10-20 cm på 500m med väskan beroende på förhållandena som råder.

det jag vill veta är om väskan är ett dåligt stöd som jag lyckats behärska men om jag lär mig behärska bi-pod skytte så är det mycket bättre.

jag har börjat använda min ryggsäck som stöd nu, har tom sålt mina benstöd

har "alltid" samma tröja i väskan som jag kan ta på mig om det skulle bli kallt, den + väskan blir perfekt höjd för mig för att jag ska kunna skjuta

Publicerat
  • Författare

väskan blir kvar.

Publicerat
Det verkar fungera väl för dig så då är det bara att köra på, problemet med att använda en väska eller ryggsäck tycker jag är att stödet blir olika beroende på vad man har i den. Själv har jag tidigare använt ryggsäck och även det fungerade bra jag har en säck med aluminium mes och vände den uppåt vilket gjorde att det var ganska lika oavsett vad man hade i säcken. Har skjutit med bi-pod 2-3år nu och för mig är det tveklöst bättre jämfört med ryggsäcken nackdelen är att bössan blir både tyngre och besvärligare att bära. Jag kör med Harris för skytte på längre håll och Z-aim på hundjakten tycker dessa två är lämpliga då Harris ger väldigt stabilt stöd och till hundjakten krävs mera flexibelt stöd på höjden och inte samma krav på stabilitet

problemet med benstöd är ju nästan samma som med väskan, du kan få olika träffbilder beroende på om det är lössnö eller hård snö

Publicerat
  • Författare
problemet med benstöd är ju nästan samma som med väskan, du kan få olika träffbilder beroende på om det är lössnö eller hård snö

jag blev för en stund påverkad att att så många skjuter med benstöd.

Publicerat

jag har gått andra vägen, från benstöd till ryggsäck, kanske är en idiot jag med :lol:

Publicerat

En stilla fråga från mannen som aldrig avlossat skott mot toppfågel,

benstöd i snö, sjunker inte de satan då?

Även jag skulle föredra ryggsäck eller korslagda stavar.

/C

Publicerat
  • Författare
En stilla fråga från mannen som aldrig avlossat skott mot toppfågel,

benstöd i snö, sjunker inte de satan då?

Även jag skulle föredra ryggsäck eller korslagda stavar.

/C

många har stav trugor på bipodsen andra ställer bipodsen på ryggan. fast dom flesta använder nog ryggsäcken som stöd.

Publicerat

Jag tar av mig mina skalhandskar (jag har dock kvar ulltumvantarna när jag skjuter) och ställer benstöden på var sin handske. Även fast bössan väger mycket så sjunker benstöden bara 5 cm om jag inte pressar ned bössan medvetet.

Publicerat

Nej fortsätt du med ryggsäck/väska, det är ett alldeles utmärkt stöd. Använder det själv och det fungerar hur bra som helst för mig. Bättre än mina benstöd.

Har även sett videon på nätet där amerikaner använder ryggsäcken som stöd för liggande långhållsskytte (1000 yards). Såg på en annan video där en amerikansk prickskytt låg på ett tak i Irak och hade väskan som stöd.

Väskan ger stöd och ligger mjukt emot framstocken med en stödyta på kanske upp till 20-30 cm och blir således ett väldigt stabilt stöd. Det kan dessutom justeras lätt och hålla kvar sin form om man har något mjukt i väskan utan att man behöver hålla upp kolven eller på annat sätt orsaka små skakningar.

Publicerat

Väskan är ett bra stöd. Alla som har tid och möjlighet borde söka ett bra stöd för skott. Kanske skadskjutningarna skulle minska då.

Publicerat

Nu ställer jag aldrig benstöden i snön utan som denna bild visar

post-857-1232979317_thumb.jpg

Det är just att få till allt lika varje gång som är tricket och då tycker jag benstöden slår väskor och ryggsäckar. Hur gör du när du har tröjan på dig eller några fåglar i väskan?

Publicerat
Nu ställer jag aldrig benstöden i snön utan som denna bild visar

post-857-1232979317_thumb.jpg

Det är just att få till allt lika varje gång som är tricket och då tycker jag benstöden slår väskor och ryggsäckar. Hur gör du när du har tröjan på dig eller några fåglar i väskan?

tröjan tar jag bara på mig vid fikapausen då man sitter still, annars har jag jag bara på mig underställ, t-skirt, längdskidåkningsdress och snöcamokläder, sålänge jag åker fryser jag inte ;)

fåglar läggs inte i väskan utan hängs utanpå, skjuter jag 2 åker jag hem, ingen mening med att överskjuta, far hellre ut helgen därefter :)

men jag förstår hur du menar, jag har använt benstöd med framgång fram till november då jag fick en hölsterryggsäck av min sambo, benstöden gick inte att ha på så jag provade på banan utan, med gott resultat.

provade ett tag Stoney Point - Pole Cat med snabbfäste, då kan du klicka av/på benstöden på en sekund, men jag sköt inte bättre för det ;);) så jag sålde dessa