Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parallax på olika avstånd

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Frågan handlar om hur mycket parallax som kikarsikten brukar ha, alltså de som inte har inställbar parallax.

I mitt fall handlar det om en Leupold VX-III 3.5-10x50 och den ska (tror jag) vara parallaxfri på 100 yards (91,44 meter).

Min fråga är då, hur mycket parallax blir det på längre avstånd, säg t ex 200 och 300 meter?

Jag har letat efter svaret, även på leupolds hemsida men har inte hittat något. Är det någon som vet så får ni mer än gärna svara!

MVH

Abborre

Publicerat

Hej,

Har aldrig sett att det har angivits i några specar. Du får väl göra en test :rolleyes: Frågan är hur man mäter ögats placering i förhållande till "mittlinjen"?

/Må

Publicerat

Jag läste om det på ett amerikanskt forum.

Där hävdade de att du kunde använda följande formel som ett riktvärde:

max error = 0.5 * objective diameter * (range to target - range to focus) / range to focus

I ditt fall:

200m 0,5*50*(218-91)/91=35mm

300m 65mm

Det är väl det teoretiska värdet om du håller ögat åt ett håll, har du ögat åt andra hållet nästa gång du skjuter så borde det skilja det dubbla...

Om denna formel stämmer vet jag tyvärr inte.

Nu när jag tittar på formeln igen så blir jag ännu mer tveksam, har objektivet så stor påverkan? Hur är det med diametern på tuben, 25 eller 30 mm?

Har inte förstoring någon påverkan?

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret Dorro. Jävligt intressant. Man undrar också om sikten bland de bättre märkena, t ex Zeiss, Swarovski, S&B t ex har mindre "parallax-fel" eller vad man ska kalla det. Alltså om två sikten som är parallaxfria på samma avstånd har olika mkt parallax-fel på ett annat avstånd. T ex att en Zeiss har mindre parallax på t ex 300 meter jämfört med en Bushnell om båda är inställda på samma avstånd.

Kan tänka att en del tänker: "byt sikte till ett med inställbar parallax." Jag håller med, kommer nog om ett år eller två dra igång ett projekt för en långhållsstudsare, då blir det självklart ett sikte med inställbart parallax.

Men det är bra att även veta det nu när man inte har inställbar parallax.